Kylan sveper in över Europa

12.12.2015 kl. 11:47
För ett par veckor sedan deltog jag i ett möte i Luxemburg för alla EU-länders nationella parlament. På mötet, som kallas COSAC, representeras varje parlament av sex ledamöter som samlas till ett gemensamt plenum. Det här sker två gånger per år, alltid i EU:s ordförandeland.

Under det här mötet var flyktingkrisen och Europas svar på frågan högst upp på dagordningen. Diskussionen var stundtals både tuff och hård. I diskussionen gick bl.a. ordföranden från EU-utskottet i tyska Bundestag hårt åt sina kollegor från Östeuropa. Det är dags för er från Österuropa att visa samma solidaritet som vi har visat mot er, var budskapet. Ledamöter från Östeuropa replikerade lika tufft. Den ökande polariseringen och splittringen i Europa var uppenbar på mötet och den syns tyvärr på allt fler ställen. Till och med relationerna mellan Danmark och Sverige är sämre än på mycket länge.

 

Det är kusligt att höra att retoriken och uppdelningen hårdnar i Europa. Det vittnar på en historielöshet och brist på perspektiv. Det här sker inte bara mellan länder utan också inom vissa länder. Polen fick nyligen en ny regering. På mötet i Luxemburg var ledamöter från den nya regeringen måna om att ta avstånd från ”det förra Polen”.

 

Utrikespolitiska traditioner brukar långt präglas av konsensustänk. I Finland och Sverige har vi i likhet med de flesta andra demokratiska länder starka institutioner som förankrade till diplomatkåren ska kunna stå ovanför dagspolitikens käbbel i ländernas huvudstäder. Men de här traditionerna utmanas nu i Europa. Polen är ett skrämmande exempel där de oberoende institutionerna nu behöver kämpa mot den nya regeringens vilja att ändra Polens plats i Europa. Regeringen vill nämligen vända landets riktning från Merkels Tyskland till Orbans Ungern, något som skulle vara illa för såväl Polackerna som för Europa.

 

Att det finns en bra grogrund för populism är inte konstigt. Europa är för tillfället en kontinent fullt av kriser. Den europeiska skuldkrisen utvecklades snabbt till en ekonomisk kris som sedan blev en förtroendekris. I synnerhet i Grekland blev situationen så allvarlig att det i sin tur skapade en egen europeisk kris – en Greklandskris. För tillfället är dock Greklandskrisen borta från agendan eftersom flyktingkrisen tagit över dagordningen.

 

Kriserna i Europa gör att vi nu inte ser skogen för alla träd. Ingen hinner göra det utvecklande arbetet för att förbättra Europas institutioner och hitta gemensamma lösningar eftersom all tid går åt till brandkårsutryckningar. Men kriserna skulle inte försvinna bara för att EU skulle försvinna, något som vissa populister hävdar. Vi får därför inte förföras av populismens enkla lösningar på svåra problem. För sådana lösningar finns inte.

 

Britterna brukar säga att djävulen finns i detaljerna. Vi låter nu detaljer och kriser styra dagens Europa så mycket att vi missar den stora bilden. Krigen i Europa tog slut för bara 70 år sedan och Berlinmurens fall hände för bara 25 år sedan. Europa är idag säkrare och fredligare än på länge. Demokrati och ett fantastiskt ekonomiskt välstånd har byggts upp. Låt oss inte rasera det genom att låta populisterna få fritt spelutrymme att exploatera kriser, såsom flyktingfrågan. Med is i hatten, respekt för vår historia, ledarskap, perspektiv och ödmjukhet kommer vi att klara också den här frågan.

 

Mats Löfström

Gruppanföranden

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15