Viktigt trygga tågförbindelser i hela landet

03.11.2015 kl. 15:51
SFP med i interpellation om tågtrafiken

Väsentligt för trafikpolitiken är att det ska vara möjligt att leva och bo i hela landet, understryker Anna-Maja Henriksson, ordförande för Svenska riksdagsgruppen.

– Goda tågförbindelser är centrala både för medborgarna och företag. Regeringen gör sig skyldig till mycket kortsiktig trafikpolitik genom att radikalt dra ned på VR:s tågtrafik, säger hon.

Svenska riksdagsgruppen gör gemensam sak med den övriga oppositionen. Oppositionen förenar sina krafter i en interpellation där man kritiserar regeringens trafikpolitik.

Det är SDP som är initiativtagare till interpellationen. Henriksson är nöjd med processen som nu byggde på ett gott samarbete mellan oppositionspartierna.

 

Oppositionen pekar på riskerna med att alltför snabbt öppna tågtrafiken för fri konkurrens.

– Att även öppna tågtrafiken för konkurrens är visserligen en utvecklingslinje för framtiden, men det kräver omsorgsfull beredning. Annars är risken stor att många regioner och samhällen blir helt utan spårtrafik, säger Thomas Blomqvist (SFP).

Han säger att regeringens tidtabell är för snabb, vilket kan ha allvarliga följder i hela landet. Som västnyländsk riksdagsledamot accepterar Blomqvist inte att Y-tåget dras in och pendelorter såsom Sjundeå och Ingå blir helt utan tågförbindelser till Helsingfors.

Också i Österbotten berörs många pendlare och affärsresenärer av att VR drar in turer.

– Staten har under de senaste åren investerat nästan en miljard för att förbättra stambanan mellan Seinäjoki och Uleåborg. Att nu minska på tågturerna är samhällsekonomiskt inte försvarbart, framhåller Svenska riksdagsgruppen.

 

Svenska Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55