Det kalaset ska vi inte bjuda på

03.11.2015 kl. 14:48
Statsvetenskapliga klubben vid Åbo Akademi firade i lördags sin 90-årshögtid med pompa och ståt. Det var en nostalgisk begivenhet på FBK-huset i Åbo, där också ett hyggligt antal alumner satt med.

Det var politices magistrar, som kommit att landa på banker, i kulturlivet, internationella organisationer, företag, kommuner, journalistiken, politiken, universitetslivet och diplomatin. Att festtalet hölls av Finlands nuvarande ambassadör i Lettland var beskrivande. SF:arna finns överallt.

Flertalet av de 325 deltagarna utgjordes självfallet dagens studerande och studentaktiva, som tids nog kommer att hitta sig på ovannämnda institutioner. Eller som SF-klubbens motto lyder: Pro bono publico! För det allmännas bästa.
Hela festpubliken, både unga och evigt unga, hade gemensamt sin studietid vid ÅA, en av de bärande väggarna i byggverket Svenskfinland. Alla bär, förutom tiden i läse- och tentsalarna, också med sig det sociala kitt som studielivet bjuder på. Aktivitet i ämnesföreningar, nationer och studentkåren är alltid avkastande investeringar i gemensamma intressen.

För många på en fest som denna har studielivet också haft positiva personliga konsekvenser. Inte utan orsak kallas Åbo Akademi Svenskfinlands största äktenskapsförmedling. Svenskfinlands institutioner, såsom våra universitet, högskolor och yrkeshögskolor, Borgå stift, Nylands Brigad, Svenska Kulturfonden, Folktinget, SFP och våra medier utgör en betydande del av vår gemensamma rödgula tråd. Den löper som en sammanbindande länk från Karleby till Lovisa, inte att förglömma de små, men ettriga språköarna däremellan. Alla finlandssvenskar är kanske inte tilltalade av alla dessa institutioner. Men likväl berör de nog oss alla på något sätt, i något skede av livet.

I tider av snålblåst i samhället och hårdnande opinionsklimat försöker populisterna ofta hitta måltavlor bland minoriteterna. Detta prickskytte känner vi också av i Svenskfinland. Vårt språk och våra grundlagsenliga rättigheter ifrågasätts i hätska ordalag också i dagspolitikens finrum. I andra sammanhang, såsom i de anonyma virtuella kloakerna på nätet, har det nästan blivit legitimt att uttala sig kränkande om andra. Någon vill stänga gränsen, någon räkna ut kostnaderna för tvåspråkigheten och sedan avskaffa den, någon förpassa allt som avviker från huvudfåran till Åland.

I tider som dessa stärks därför behovet av sammanhållning i Svenskfinland och bland alla som månar om ett respekterande, inkluderande samhälle. Man ska inte låta sig provoceras om man blir provocerad, lär det heta. I Svenskfinland brukar vi anse oss utrustade med öppet sinnelag och relativt hög smärttröskel för påhopp utifrån. Just därför är det förbryllande när vi gång på gång förbrukar så mycket energi på att själva älta interna olikheter och regionala konflikter. Varför odla misstro och regional skuggboxning när vi borde agera rakt tvärtom? Varför tjata om splittring och Svenskfinlands sönderfall när vi i själva verket delar samma vardag och utmaningar?

En kedja är alltid lika stark som dess svagaste länk. Vi bör minnas att varje självkonstruerad spricka fungerar som ett politiskt kalasbord för dem, som definitivt inte hör till Svenskfinlands och tvåspråkighetens gynnare. Det är bara att ta för sig, att splittra och härska. Det kalaset ska vi minsann inte bjuda på. Vi måste sluta med det. Därför borde exempelvis debatten om lärarutbildningen i Svenskfinland präglas av en genuin strävan efter samförstånd – eftersom målet, en pedagogiskt högkvalitativ skola för våra barn, är högst gemensamt. Detsamma gäller förstås för hela utbildningssektorn, som i dessa spartider lever farligt. Svenskfinland måste vara berett att själv se om sitt hus innan någon annan tar till storsläggan. Förändring kräver målmedvetenhet, helhetssyn, mod och förmåga. Då kan den som vill minst inte få mest.

 

Varje hederlig årsfest avslutas med ”O gamla klang- och jubeltid”. Lördagens SF-nostalgibad i skålar och pokaler var minsann inget undantag. Huruvida också vår allas gemensamma framtid kan utvecklas till en klang- och jubeltid står dock inte skrivet i stjärnorna. Det enda vi vet om framtiden är att vi kommer att tillbringa mycket tid i den. Resten, att skapa och hantera den, är sedan upp till oss själva.

Stefan Wallin

Gruppanföranden

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15