Det spårar ur, VR!

15.09.2015 kl. 18:15



Staten satsar närmare en miljard på att rusta upp tågbanan från Seinäjoki till Uleåborg. På det sättet vill man försnabba tågturerna och vara en miljövänlig samt seriös konkurrent till flyget. Beslutet om att dra in tågturer till Bennäs och Karleby drar fullständigt mattan undan den strategin. En förbättring av banan borde ge oss bättre förbindelser, inte sämre, säger Svenska riksdagsgruppens ordförande Anna-Maja Henriksson.

Lite långsiktighet kunde man faktiskt kräva av staten. Det är inte hållbart att först investera i en förbättrad bana och sen genast dra in tågturer på banan. I Jakobstads och Karlebyregionen finns sammanlagt 100 000 invånare och en livlig exportindustri, som behöver snabba och pålitliga förbindelser till och från Helsingfors och ut i världen. Eller hur har staten tänkt att regionens företag skall sälja sina produkter, undrar riksdagsledamot Mats Nylund.

 

Kommunikationsministeriet meddelade idag att man drar in en daglig tur söderut från Bennäs och Karleby och en daglig tur norrut från Helsingfors med stopp i Bennäs och Karleby.

 

Tilläggsinfo:

Riksdagsledamot Anna-Maja Henriksson, 050-5122377

Riksdagsledamot Mats Nylund, 050-5122191

Henriksson, Nylund

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15