Då populismen mötte realpolitiken

25.08.2015 kl. 09:53
Mångkultur och andra respektfrågor har genomsyrat den del av sensommardebatten, som inte handlat om det strandade samhällsfördraget eller andra misslyckanden för treklöverregeringen Sipilä.

Det mest uppmärksammade inlägget i debatten om mångkultur var som känt en nattlig Facebookuppdatering av kollegan och sannfinländaren Olli Immonen. Som inte ångrade nånting, snarare tvärtom, när hans pladder strax slog tillbaka och folk drog ut i Vi har en dröm-demonstrationer på flera håll i landet, även Åbo.

Att invandringen väcker diskussion och passion är inget nytt i sig. Den debatten förs överallt i Europa och gemensamt är väl att den ofta alstrar mer värme än ljus. Det som gör just den blåvita invandringsdebatten aningen patetisk är det egentligen inte borde finnas så mycket att diskutera. Invandringen till Finland är ju ett marginalfenomen jämfört med vilket annat EU-land som helst.

De facto borde vi mångfaldiga invandringen – år 2006 talade jag själv om 100 000 personer på tio år – bland annat för att kompensera vår ogynnsamma befolkningsutveckling, som betyder en krympande arbetskraft och allt snedare försörjningsbalans. De gamla är inte för många, men de unga är för få.

Det ännu mer patetiska i den syn på invandringen som den olliimmonenska skolan representerar är att hans falang är så historielös. Man målar upp mångkulturen som om det vore något nytt och udda i våra förhållanden. Så är det ju inte. Finland har alltid varit en tummelplats för olikheter. Vi har alltid haft invandring. Namn som Fazer, Rettig, Stockmann, Paulig, Berner, Gutzeit, Chrichton, Sinebrychoff och Finlayson är inte bekanta från nationaleposet Kalevala. De var invandrare, som kom att gjuta hörnstenarna i det finländska näringslivet, sysselsätta vårt folk och betala stora skatter. Vilken tur att det inte stod någon mångkulturallergiker med sviktande självförtroende vid gränsen och drog fast bommen då dessa samhällsbyggare på 1800-talet ville hit.

Sensommarens händelser i politiken har också annars visat att populismen förr eller senare tycks snubbla på sina egna fötter. Sannfinländarnas sätt att äta upp sina vallöften håller på att slå finskt rekord i politisk bulimi. Det är naturligtvis inte förbjudet att byta åsikt i politiken – snarare tvärtom. Men sett till utgångspunkten, vad de politiska partierna från början lovat sina väljare och varför, är kappvändningar ibland mera spektakulära än ibland.

Före valet tutade Sannfinländarna ut – med blossande gom, som de brukar säga om andra – att vi inte ska stöda Grekland med en enda euro till. ”Dra ut sladdarna”, löd Timo Soinis bombastiska vallöfte. Också i flyktingdebatten gillrade Sannfinländarna en fälla för sig själv. I vintras var det verkligen inte svårt att gissa att den pågående humanitära katastrofen på (tyvärr också i) Medelhavet kommer att förutsätta solidaritet och medmänsklighet av alla civiliserade europeiska stater. Ändå byggde Sannfinländarna upp ett motsatsförhållande mellan vanliga finländares vardag och drunknande människor i nöd.

Därför är det bara rätt och riktigt att Finland nu tar sitt ansvar – av humanitära, men också rent ekonomiska skäl enligt ovan. Men ändå kan man inte låta bli att dra på mungiporna över Soinis kappvändningar. Hade någon före valet spått att Soini i regeringsställning bara fyra månader senare skär av de fattigaste, godkänner allas tiders Greklandspaket på 68 miljarder och öppnar 4–5 nya flyktingförläggningar för att kunna ta lyra på den tredubblade invandringen till Finland så hade deras väljare nog fått lördagskorven i vrångstrupen.

Vad Soinis parti råkat ut för är det de kritiserat alla oss andra för: priset för ansvarsbärande och för den realpolitiska verklighet, som är motpolen till populisternas klatschigt formulerade enkla svar på svåra frågor. Om partiet tänker gå i land med sin politiska löftesbulimi hela valperioden ut återstår att se. Att hota med att det rödgrönliberala oppositionsblocket kommer tillbaka ifall sannfinländarna tar sin Timo ur skolan och att man därför hellre sitter kvar och sväljer vallöften är för ett parti som detta ändå inte särskilt trovärdigt. Sannfinländarna var ju partiet med principer, partiet som inte säljer sina värden, partiet annorlunda?

Efter denna urladdning är det också på sin plats att ge regeringen erkänsla. Det tappra försöket att förlösa ett samhällsfördrag hade varit värt ett bättre öde. Krismedvetenheten på andra sidan bordet var dessvärre ännu inte större än det krampaktiga greppet om uppnådda fördelar. Det här betyder sannolikt att trepartssamarbetet nu lidit ett oåterkalleligt skeppsbrott – något man nästan erkänner också på löntagarsidan.

Den logiska konsekvensen är nu att regeringen och riksdagen – alltså de fullt befullmäktigade samhällskrafterna – nu tar sitt ansvar och lagstiftningsvägen går vidare med allt det som den organiserade egoismen inte lyckades hantera inom ramen för sin frihet under ansvar. Det kan bli en rafflande process, som i bästa fall förnyar den blåvita arbetsmarknaden och blir en skosked för nytt uppsving, men i värsta urartar i kortsiktigt politiskt poängplock, fackligt vapenskrammel och en förlamad arbetsmarknad.

En god sak med vårt politiska system är att det bygger på partipolitisk multikultur. Det kallas mångpartisystem i en ansvarsutkrävande demokrati, där väljaren vart fjärde år står för betygssättningen. Problemet är det korta politiska och mediala minnet. Därför behövs också vi i oppositionen. Vi kommer att påminna väljarna om allt som gått bra, men minsann också om alla monumentala politiska bluffar som sedan valet spelats upp för oss inför öppen ridå.

 

Stefan Wallin

Stefan Wallin

Gruppanföranden

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00