Högtryck trots det kalla vädret

25.07.2015 kl. 16:55
Förra veckan avslutade vi sista mötet i riksdagen innan sommarpausen. I stället för att ta flyget hem åkte jag denna gång via Åbo för att ta Viking Grace till Långnäs. För att kunna bevaka sjöfartsfrågorna i riksdagen känns det viktigt att också regelbundet hinna vara ombord på fartygen ute i verkligheten.

Den här kvällen var det lugnt på sjön. En vacker solnedgång avrundade dagen och uppe på bryggan konstaterade jag till befälhavaren Ulf Lindroos att det nog inte är många arbetsplatser i världen som kan konkurrera med vackrare utsikt, i alla fall inte i kväll. Men det var inte bara från bryggan man kunde njuta av världens vackraste skärgård. Alla hytter ombord var fullbokade. Det är högsäsong och det är nu det ska vara trångt, varmt och fullsatt.

 

Det kalla sommarvädret verkar som tur är inte ha skrämt bort passagerarna från färjorna. En och annan seglare måste ändå ha undrat om man navigerat fel i sommar då det ju närmast varit arktiska sommartemperaturer, åtminstone på kvällarna.

 

Det kalla vädret till trots känns det ändå som att turism-Åland haft en ganska bra sommar. Den här veckan kulminerar sommaren som vanligt med både Rockoff och Vikingamarknaden som tog över där Sjödagarna slutade. De är sådana här evenemang som sätter turist-Åland på kartan och som är ovärderliga för turistnäringen. Alla entreprenörer och eldsjälar som jobbar med dessa och andra sommarevenemang förtjänar en stor eloge. Utan dem skulle turist-Åland inte bara vara fattigare, utan också göra hela Åland tråkigare.

 

På Visit Ålands årsmöte i våras fördes en bra diskussion om hur turisttrenderna förändras. Semestrarna blir kortare, mer upphackade och mer spontana. Augusti blir viktigare som turistmånad, på samma sätt som i Centraleuropa. Det blir fler kortare resor, i stället för en lång. Samtidigt ställer många turister allt högre krav. Visit Åland har utmärkt koll på detta och mycket har redan gjorts eller görs i turistnäringen för att kunna tillmötesgå dessa krav.

 

Turismen är en framtidsbransch. Turismen växer snabbt globalt och det finns stora möjligheter att i ännu högre grad stärka Åland som turistdestination. Finlands nationella turiststrategi tar bl.a. fasta på turismen som ekonomisk tillväxtbransch för Finland. Den här strategin förtjänar mer uppmärksamhet av Finlands regering och riksdag. Turismen ger inte bara inkomster, utan skapar också viktiga arbetsplatser. Åland är här återigen ett gott exempel. Vid sidan av de fasta jobben skapas ovärderliga sommarjobb för många ungdomar med uppehåll från studierna.

 

Finland satsar mindre på turismen än övriga nordiska länder. En del nationella satsningar görs nu för att ändra på detta och för att i synnerhet marknadsföra Lappland och skärgården. Här är det glädjande att Åland är med på ett viktigt hörn i det nationella arbetet.

 

Men, en bra turismpolitik handlar inte bara om att stöda marknadsföringen. Det handlar också om att lyssna på turistföretagarna och stimulera förutsättningarna att göra investeringar. Regeringen borde exempelvis därför överväga att återinföra möjligheten att göra fria avskrivningar för turistinvesteringar, på samma sätt som vi hade i början av 90-talet enligt en regionvis indelning. Det här skulle inte bara gynna turistbranschen direkt utan också sprida ringar på vattnet till andra näringar.

 

Sommarens nedskärningar i Nokias gamla mobiltelefonverksamhet, som nu ägs av Microsoft, gav en ytterligare påminnelse att vi måste sätta ännu mer fokus på de branscher som växer och kan växa mera i Finland. Turismen är helt klart en sådan tillväxtmotor och där Åland kan vara vägvisare.

 

Mats Löfström

Riksdagsledamot

Högtryck trots det kalla vädret

 

Förra veckan avslutade vi sista mötet i riksdagen innan sommarpausen. I stället för att ta flyget hem åkte jag denna gång via Åbo för att ta Viking Grace till Långnäs. För att kunna bevaka sjöfartsfrågorna i riksdagen känns det viktigt att också regelbundet hinna vara ombord på fartygen ute i verkligheten.

 

Den här kvällen var det lugnt på sjön. En vacker solnedgång avrundade dagen och uppe på bryggan konstaterade jag till befälhavaren Ulf Lindroos att det nog inte är många arbetsplatser i världen som kan konkurrera med vackrare utsikt, i alla fall inte i kväll. Men det var inte bara från bryggan man kunde njuta av världens vackraste skärgård. Alla hytter ombord var fullbokade. Det är högsäsong och det är nu det ska vara trångt, varmt och fullsatt.

 

Det kalla sommarvädret verkar som tur är inte ha skrämt bort passagerarna från färjorna. En och annan seglare måste ändå ha undrat om man navigerat fel i sommar då det ju närmast varit arktiska sommartemperaturer, åtminstone på kvällarna.

 

Det kalla vädret till trots känns det ändå som att turism-Åland haft en ganska bra sommar. Den här veckan kulminerar sommaren som vanligt med både Rockoff och Vikingamarknaden som tog över där Sjödagarna slutade. De är sådana här evenemang som sätter turist-Åland på kartan och som är ovärderliga för turistnäringen. Alla entreprenörer och eldsjälar som jobbar med dessa och andra sommarevenemang förtjänar en stor eloge. Utan dem skulle turist-Åland inte bara vara fattigare, utan också göra hela Åland tråkigare.

 

På Visit Ålands årsmöte i våras fördes en bra diskussion om hur turisttrenderna förändras. Semestrarna blir kortare, mer upphackade och mer spontana. Augusti blir viktigare som turistmånad, på samma sätt som i Centraleuropa. Det blir fler kortare resor, i stället för en lång. Samtidigt ställer många turister allt högre krav. Visit Åland har utmärkt koll på detta och mycket har redan gjorts eller görs i turistnäringen för att kunna tillmötesgå dessa krav.

 

Turismen är en framtidsbransch. Turismen växer snabbt globalt och det finns stora möjligheter att i ännu högre grad stärka Åland som turistdestination. Finlands nationella turiststrategi tar bl.a. fasta på turismen som ekonomisk tillväxtbransch för Finland. Den här strategin förtjänar mer uppmärksamhet av Finlands regering och riksdag. Turismen ger inte bara inkomster, utan skapar också viktiga arbetsplatser. Åland är här återigen ett gott exempel. Vid sidan av de fasta jobben skapas ovärderliga sommarjobb för många ungdomar med uppehåll från studierna.

 

Finland satsar mindre på turismen än övriga nordiska länder. En del nationella satsningar görs nu för att ändra på detta och för att i synnerhet marknadsföra Lappland och skärgården. Här är det glädjande att Åland är med på ett viktigt hörn i det nationella arbetet.

 

Men, en bra turismpolitik handlar inte bara om att stöda marknadsföringen. Det handlar också om att lyssna på turistföretagarna och stimulera förutsättningarna att göra investeringar. Regeringen borde exempelvis därför överväga att återinföra möjligheten att göra fria avskrivningar för turistinvesteringar, på samma sätt som vi hade i början av 90-talet enligt en regionvis indelning. Det här skulle inte bara gynna turistbranschen direkt utan också sprida ringar på vattnet till andra näringar.

 

Sommarens nedskärningar i Nokias gamla mobiltelefonverksamhet, som nu ägs av Microsoft, gav en ytterligare påminnelse att vi måste sätta ännu mer fokus på de branscher som växer och kan växa mera i Finland. Turismen är helt klart en sådan tillväxtmotor och där Åland kan vara vägvisare.

 

Mats Löfström

Riksdagsledamot

Mats Löfström