Normtalko

25.06.2015 kl. 09:18

Redan den förra regeringen lyfte fram behovet av ett normtalko, det vill säga att minska den överdimensionerade reglering vi har i Finland.

Frågan debatterades livligt under valrörelsen, och i onsdags fick riksdagen ta del av den nya regeringens tankar om avveckling av normer. Statsministern presenterade de stora linjerna i vad man tänkt sig och i några fall också mer konkreta förslag. Regeringens avsikter är både bra och ambitiösa och är värda stöd från oppositionen.

 

De första av de fem helheter som lyfts fram är att regeringen ska inrätta ett organ för konsekvensbedömning lagstiftningens kvalitet. Den åtgärden är säkert bra men ett nytt administrativt kontrollorgan är väl knappast det man brukar anse minskar på byråkratin och reglerna. De fyra följande helheterna är att avveckla författningar som försvårar vardagen, slopa normer på lägre nivå, göra tillstånds- och besvärsprocesser smidigare och minska antalet besvär mellan myndigheter.

 

Det som saknades i statsministerns tal var vår miljölagstiftning. EU:s mest skyddade land måste få ett nytt koncept när det gäller fredning och fridlysning. Fortfarande så går våra miljömyndigheter fram som ångvältar och kräver nya tvångsinlösningar helt i strid med andan i vår lagstiftning. De österbottniska skyddsobjekten är värdefulla uttryckligen därför att människan under århundraden levt av och med naturen och satt sin prägel på den. Att fridlysa och tvångsinlösa dem visar att vår miljöskyddslagstiftning och hur den tolkas bygger på en snedvriden ideologi där människan inte ses som en del av naturen

Arbetsfältet för normtalkot är enormt. Trots att miljöförvaltningens skyddsiver väcker de starkaste reaktionerna därför att den upplevs som förnuftsvidrig och kränkande så finns det mycket annat att göra. Långa behandlingstider för olika tillstånd blockerar ny företagsverksamhet som vi så nödvändigt skulle behöva. Myndigheter som besvärar sig mot andra myndigheters beslut visar på klara brister i vår förvaltning. I jordbrukssektorn är regleringen så omfattande, invecklad och ologisk att den slår alla rekord. Den största delen av begränsningarna har dessutom inget med matproduktion att göra. När det en sådan här vår inte går att rubba vare sig sista datum för ändringar i såningsanmälan eller sista såningsdatum så betyder det att direktiv, lag och förordning har ställs över naturen och skapelsen.

Vi ser fram emot de första konkreta förslagen för avregleringen. Ha en skön sommar!

Mats Nylund, riksdagsledamot, SFP

Mats Nylund

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands fortsatta deltagande i säkerhetssektorns utbildningssamarbete i Irak och om stärkande av samarbetet.

Gruppanförande, Stefan Wallin, Svenska riksdagsgruppen 9.3 2016
09.03.2016 kl. 15:00

Statsrådets redogörelse om Finlands utvecklingspolitik

Gruppanförande, Stefan Wallin, Svenska riksdagsgruppen
17.02.2016 kl. 15:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2016.

Svenska riksdagsgruppen, gruppanförande Carl Haglund 9.2 2016. (Talat ord gäller)
09.02.2016 kl. 15:04

Riksdagsgruppens alternativbudget

Vårt förslag innebär lika stora inbesparingar som regeringens alternativ, men våra tyngdpunkter och prioriteringar skiljer sig
15.12.2015 kl. 15:10

Interpellation om öppenheten och korrektheten i lagberedningen, 15.12 2015

Gruppanförande, Anna-Maja Henriksson, Svenska riksdagsgruppen
15.12.2015 kl. 15:00

Budgetens enda behandling 14.12 2015

Svenska riksdagsgruppens gruppanförande, riksdagsgruppens 1:a viceordförande Stefan Wallin
14.12.2015 kl. 13:30

Interpellationen om sysselsättningspolitiken 9.12 2015

Gruppanförande, Anders Adlercreutz, Svenska riksdagsgruppen
09.12.2015 kl. 15:30