Skyddsjakt behövs – inte bara i teorin

30.06.2015 kl. 09:04
Svenska riksdagsgruppen efterlyser åtgärder mot skarven

Det finns inte någon orsak att tillämpa en restriktiv linje gällande skyddsjakten av skarv i Finland. Vilka åtgärder ämnar regeringen vidta, frågar SFP-kvartetten Anna-Maja Henriksson, Mats Nylund, Stefan Wallin och Mikaela Nylander i ett skriftligt riksdagsspörsmål.

 

I den finländska skärgården har den allt större skarvpopulationen redan i flera år varit ett betydande irritationsmoment. Skarvens avföring tar död på trädbeståndet och undervegetationen på skogsbeklädda skär. Också fiskfångsterna påverkas.

 

För närvarande möjliggör lagstiftningen skyddsjakt på skarv. I praktiken har dock NTM-centralerna på fastlandet låtit bli att bevilja lov för skyddsjakt.

– Det är förvånande med tanke på att man på andra sidan Skärgårdshavet, på Åland, tillåter skyddsjakt i relativt stor utsträckning, liksom i Sverige. Det finns inte mera grunder för vår restriktiva linje, konstaterar SFP-ledamöterna.

 

I spörsmålet frågas också vad regeringen ämnar göra för att EU:s fågeldirektiv ska ändras så att skarven kan bli vilt i Finland. Regeringen Sipilä har i sitt regeringsprogram lovat att göra en ny bedömning av vilka de utrotningshotade fågelarterna är i samband med uppdateringen av fågeldirektiven.

 

Tilläggsuppgifter:

Anna-Maja Henriksson 050-512 2377

Mats Nylund               050-512 2191

Stefan Wallin              040-839 1661

Mikaela Nylander       050-511 3029

Henriksson, Nylander, Nylund, Wallin

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35