Landet beroende av sina regioner.

16.06.2015 kl. 15:16
I slutet på förra veckan gjorde Österbotten ett synligt nedslag i vår huvudstad. I tre dagar presenterade företag och näringsliv, städer och kommuner samt förenings- och kulturlivet sig för Helsingforsarna via evenemanget Popup-Österbotten. Media har rapporterat flitigt från tillställningen och det mesta har varit positivt. De utställare jag talat med har också varit nöjda.

Det är alltid svårt att mäta värdet av en storsatsning som denna. Kostnaderna uppgår till närmare 800 000 euro och resultatet kan ses först på sikt. Det är ändå klart att Österbotten och de österbottniska företagen har nytta av synlighet och uppmärksamhet. Det är häpnadsväckande många som ännu är omedvetna om att arbetslöshetssiffrorna för Österbotten är de lägsta i hela landet, och att exportindustri i vårt landskap skapar mervärde och välfärd som sprids till alla finländare.

 

Det kan låta som en klyscha men det är ett faktum att företagarandan är sällsynt stark i landskap. Vi har ett mycket mångsidigt näringsliv med allt från mikroföretag till storindustri. Grunden läggs av primärnäringarna.  Livsmedelsförädlingen och skogsindustrin är en naturlig vidareförädling av råvaror som producerar.   Verkstadsindustrin, kemiska industrin och världens bästa båtbyggare kan ståta som exempel på exportindustrin. Och så har vi Nordens största energikluster i Vasa med en enorm potential att skapa nya arbetsplatser de kommande åren. 

 

Finland är geografiskt ett långt land och det är helt nödvändigt att påminna huvudstadsregionen om att det faktumet. Finland utgörs av alla dess regioner och utan regionerna skulle Finland inte klara sig. Det är ute i bygden som en stor andel av vårt BNP arbetas fram. Det är också i landskap som Österbotten som överskott i bytesbalansen skapas. Popup-Österbotten var en liten del i detta upplysningsarbete. Ett stort tack till de som deltog!

 

 

Mats Nylund

Gruppanföranden

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15