En loose-loose för Finland om man avskaffar sjöfartsstöden

12.06.2015 kl. 09:52
Att avskaffa sjöfartsstöden skulle vara en verklig loose loose för hela landet, säger Ålands riksdagsledamot Mats Löfström, medlem av Svenska riksdagsgruppen.

Dagens Helsingin Sanomat rapporterar om att bl.a. Viking Line hotar att flagga ut sina finskflaggade fartyg ifall regeringens hot om att avskaffa sjöfartsstöden blir verklighet. Sjöfartsstöden finns i det strategiska regeringsprogrammets bilaga över åtgärder som kan bli verkliga ifall man inte når en uppgörelse om ett samhällskontrakt.

 

Att avskaffa sjöfartsstöden skulle vara en verklig loose loose för hela landet, säger Ålands riksdagsledamot Mats Löfström, medlem av Svenska riksdagsgruppen.

 

Ett avskaffande skulle innebära förlorade finländska arbetsplatser, förlorade skatteintäkter och en mindre handelsflotta under finländsk flagg, vilket inte heller är bra från ett försörjningsberedskapsperspektiv, säger Löfström.

 

I riksdagens debatt kring regeringsprogrammet uppmärksammade Löfström regeringen om dessa aspekter tillsammans med en förhoppning om att regeringen noggrant studerar siffrorna så att man inte fattar ett kontraproduktivt beslut för exporten och sysselsättningen.

 

Finland är en ö i Europa. 90 % av importen och 80 % av exporten går till sjöss. Då är det viktigt med sjöfart, säger Löfström.

 

Dessa sjöfartsstöd finansierar sig själva av rederinäringen. Det är inga allmänna skattemedel som går till sjöfarten utan det handlar om att rederierna får tillbaka bl.a. de socialavgifter de betalar för besättningen ombord. Det är dessa avgifter som sedan bokförs som sjöfartsstöd i statsbudgeten då de förs tillbaka till rederierna. Detta är en del av ett EU system som är skapat för att det ska finnas en möjlighet för europeiska rederier att vara konkurrenskraftiga mot länder som använder bekvämlighetsflagg.

 

Det är viktigt att regeringen studerar siffrorna noggrant, samtidigt är det viktigt att komma ihåg att dessa nedskärningar inte är beslutade ännu. Jag har därför en stark förhoppning att de aldrig ska förverkligas eftersom det skulle vara samhällsekonomiskt kontraproduktivt, säger Löfström.

 

För mer information:

 

Mats Löfström, riksdagsledamot, 0457 379 8878

 

Mats Löfström

Gruppanföranden

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15