Prissänkningar i handelsledet.

26.01.2015 kl. 12:44
Min uppfattning är att orsaken till det så kallade priskriget nu i betydligt större grad beror på den tyska Lidl-kedjans framfart de senaste åren än på förändringen i konkurrenslagstiftningen.

Under veckan som gått har vi dagligen fått läsa om hur handeln i Finland har sänkt sina priser. I Finland har det varit ovanligt med prissänkningar i handelsledet. Det har att göra med att dagligvaruhandeln i Finland domineras av två stora kedjor som tillsammans har mera än 80 procent av marknaden. Den situation vi har i Österbotten, med ett par andra små kedjor med stark ställning, är ovanlig.

För drygt ett och ett halvt år sedan stiftades det till och med en lag som säger att den affärskedja som har över 30 procent av marknaden har en dominerande marknadsställning. Lagstiftningen kom till efter att flera vetenskapliga undersökningar visade att handelns marginaler i Finland var mycket stora och dessutom ökade år för år. Lagen ger möjlighet för Konkurrens- och konsumentverket att ingripa betydligt lättare än tidigare om man misstänker missbruk av den marknadsdominerande ställningen. Den allmänna bedömningen är att lagen i någon mån förbättrat handelseden och minskat på en del osunda drag i de storas behandling av mindre leverantörer.

Min uppfattning är att orsaken till det så kallade priskriget nu i betydligt större grad beror på den tyska Lidl-kedjans framfart de senaste åren än på förändringen i konkurrenslagstiftningen. Efter att Lidl anpassat sina affärer till en mera finländsk stil, med allt från likadana kassor som andra till ett basutbud av finländska livsmedel, så har deras marknadsandel ökat kraftigt och uppgår nu till cirka 8,5 procent av dagligvaruhandeln. Hög effektivitet, mindre butiksyta och ett smalare varuutbud är en del av orsakerna till att bättre priskonkurrensförmåga.

I Finland är antalet kvadratmeter butiksyta oerhört stor i förhållande till invånarantalet. Butikskedjorna klarar också av att finansiera sina byggen helt själv och återbetalningstiden är kort. Allt detta berättar att det finns marginaler i handelsledet. Enligt statistikuppgifter har prisstegringen på mat har i Finland också varit snabbare de senaste åren än i flera andra EU-länder. Detta beror åtminstone inte på högre producentpriser till jordbrukarna, för de hör i sin tur till del lägsta i EU med vissa undantag.

Sund konkurrens är positiv och höjer effektiviteten. Bland jordbrukarna och livsmedelsförädlarna finns det ändå en oro för att prissänkningarna ska flyttas ner i kedjan och ytterligare sänka producentpriserna som på vissa produkter redan ligger under produktionspriset. Om vår marknad är sund så borde detta ändå inte hända. Livsmedelskedjornas priskrig har inte ändrat utbudet på råvaror och efterfrågan har inte heller ändrat. De ryska gränserna är fortfarande stängda för livsmedelsexport från EU. Eftersom tidigare prishöjningar inte synts i producentledet så finns det ingen orsak att prissänkningar heller skulle flyttas ned.

Mats Nylund

Gruppanföranden

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30