Statsrådets redogörelse om medborgarengagemang

09.04.2002 kl. 00:00

I samband med att effekterna av den nya kommunallagen behandlades i riksdagen efterlyste Svenska riksdagsgruppen en ordentlig demokratidiskussion. Den aktuella redogörelsen är en bra sammanfattning av medborgarnas påverkningsmöjligheter, rättigheter som stiftas om i flera lagar. Trots att påverkningsmöjligheterna tveklöst är många är ändå medborgarnas intresse för politik begränsade. Den naturliga frågan som följer av detta är: Finns det andra djupgående förändringar i samhället som resulterat i svagt intresse för politik, något som inte ens nya påverkningsmöjligheter kan råda bot på? Dessa frågor berörs i redogörelsen tyvärr endast med en bisats.

Under de senaste årtiondena har det hos människorna skett en betydande övergång från en kollektiv uppfattning av världen till en som mera baserar sig på individuella val. Det politiska systemet däremot bygger uteslutande på kollektiv. Partierna är en form av kollektiv, beslutsfattandet sker kollektivt och det sker för ett kollektiv - befolkningen. Två totalt olika tankevärldar möts. Och beslutsfattandet kan inte i praktiken vara mycket annat än kollektivt då det gäller att bära ansvar för befolkningens gemensamma bästa.

Orsaken till att medborgarna byggt upp en världsbild där det egna engagemanget är i centrum beror närmast på två saker - högre bildningsnivå och levnadsstandard. I det vanliga livet påverkar människorna sin vardag i stor utsträckning genom sina egna köp och val t.ex. vad gäller den egna utbildningen. Det egna valet har fått en enormt mycket större betydelse än i det traditionella samhället. Samtidigt har Finland blivit ett välfärdssamhälle som generaliserat inte präglas av 1800-talets stora sociala skillnader människor emellan. Och det konkurrerande kommunistiska systemet har kollapsat och ersatts av kapitalism. Allt detta har lett till en minskad motivation att rösta.

En annan märkbar förändring som skett är kommunernas minskade ekonomiska möjligheter efter den ekonomiska recessionen. Utöver det har kommunerna fått flera uppgifter utan åtföljande finansiering. Detta upplevs naturligtvis som minskade påverkningsmöjligheter i kommunerna, där politiken ofta blivit ett sökande efter sparobjekt i stället för utvecklingsarbete. Det är förståeligt att allt färre anser det vara värt att satsa sin egen tid på att fatta obekväma beslut då redan det egna arbetet kräver mycket tid och ersättningen inte står i proportion till den nedlagda tiden. Via det egna jobbet och lönen därav upplever säkert många att de kan påverka sitt eget liv mera.

Med även andra fenomen som är förknippade till att samhället blivit mera svåröverskådligt spelar sin roll. Framför allt i större städer har ansvarsförhållandet mellan invånarna och fullmäktige grumlats till i.o.m. den omfattande delegeringen av makten till kommunstyrelsen, nämnderna och tjänsteinnehavare. Fullmäktigeledamoten sitter i en svår situation när makten delegerats, men ansvaret fortfarande ligger på fullmäktiges axlar. Allt detta har bidragit till att fullmäktiges roll blivit oklar för invånarna och dess verksamhet ointressant. Dessutom är det viktigt att man följer med hur köptjänsterna påverkar den lokala demokratin. Ansvaret för dessa tjänster får inte flytta över från kommun till producent.

Redogörelsen tar inte heller upp den känsla av minskat inflytande som medlemskapet i EU gett. Då ett direktiv godkänns är uppfattningen att saken är fastslagen för evigt. Bland annat med detta som orsak har Svenska riksdagsgruppen talat för en klarare ansvarsfördelning mellan unionen och medlemsländerna. Känslan av minskat inflytande har inte uppvägts av att unionen gett redskap att påverka viktiga globala frågor som växthuseffekten.

Utan att beakta alla dessa bakomliggande faktorer kan man inte greppa den situation den representativa demokratin befinner sig i. Frågan lyder: Är förändringarna i samhället så genomgripande att det inte spelar någon roll vilka åtgärder vi vidtar för att öka öppenheten och demokratin - t.ex. med de förslag som redogörelsen nu föreslår? Det är uppenbart att det är viktigt att hela tiden utveckla vårt demokratiska system. Det nordiska lokala självstyret är enormt värdefullt, men den representativa demokratin förutsätter deltagande, ett ansvar och en skyldighet från invånarnas sida.

Det är viktigt att medborgarnas initiativ och viljeyttringar tas på allvar. För detta finns redan nu många redskap - t.ex. hörande av invånarna i samband med byggnadsprojekt, ett hörande som bör vara tvåvägskommunikation. Redogörelsen föreslår att invånarnas åtgärdsinitiativ till kommunen skall behandlas av fullmäktige i stället för att nämnder svarar på dem, vilket idag ofta sker. Det är svårt att vara av annan åsikt.

Även om tvåvägskommunikationen i själva verket fungerar mycket bättre än många tror, finns en hämmande faktor för den verkliga rörelsemånen i beslutsfattandet - igen de knappa resurserna. I vissa uppmärksammade fall har det sett ut utåt som om det, när det kommer till kritan, inte fanns några alternativ alls trots klart motstånd från befolkningens sida. Utrymmet för mänsklig vilja, m.a.o. politik, får inte vara så litet. Det försvagar trovärdigheten. Ansvarsförhållandena då det gäller köptjänster och delegering bör likväl klargöras.

Det är också viktigt att vi tar lärdom av hur de demokratiprojekt som genomförts på olika håll i landet utfallit. Eftersom våra kommuner ser helt olika ut måste också lösningarna göra det. En "federal" lösning kan vara naturlig för Vanda. Esbo har grundat en svensk barn- och bildningsnämnd under vilken både skolväsendet och dagvården sorterar. I flera österbottniska kommuner televiseras fullmäktiges möten. Ungdomsfullmäktige och äldre råd har förverkligats på många olika sätt beroende på kommun. Diskussionsforum har grundats på kommunernas hemsidor, och så vidare. Många försök har varit lyckade och ger säkert grund för den fortsatta behandlingen.

Det är missvisande att entydigt säga att invånarnas påverkningsmöjligheter minskat om man inte tar i beaktande de val de gör varje dag i sitt konsumtionsmönster och skaffande av t.ex. fadderbarn i u-länder. Allt detta är ställningstaganden. Medlemskap i ensaksrörelser har också blivit ett populärt sätt att påverka och det är en god sak. Men de aktiva i dem är själva verket inte så många. Ur mediasynvinkel har det däremot varit lätt för dem att i sin rätlinjighet få fram sitt budskap, då de inte har samma behov att väga olika frågor mot varandra hela tiden hållande i tankarna de ekonomiska ramarna som man måste göra i partier. I den snuttifierande mediabevakningen måste ett långt resonemang förkortas till en rad. Långsiktigt arbete är sällan meningsfullt att sammanfatta på 5 sekunder.

Även om det inte är trendigt att säga det, så vill jag understryka hur viktig partiinstitutionen är för demokratin. Kritiken mot och negligerandet av det demokratiska systemet är riskabelt då det inte förs fram realistiska alternativ. Det är ett stort problem att många uppfattar partierna som avlägsna, trots att de också bygger på frivilliga krafter och vanliga människor. Då nyhetsbevakningen ofta koncentrerar sig på tvister och personfrågor, vilka endast är en liten bit av det politiska livet, ger det en felaktig bild av den politiska verksamheten.

Människor påverkar på nya sätt. Vi kan genomföra förändringar som föreslås i redogörelsen, men de ändrar i vilket fall som helst inte på den allmänna trenden i samhället, som jag tog upp i början. Med det finns en kraft i folket - om tillräckligt många människor önskar förändring så är det garanterat att denna förändring inträffar oberoende av hur strukturerna ser ut.

 

Gruppanförandet hölls av Nils-Anders Granvik den 9.4.2002

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00