Gruppens lagmotion: Krigsveteraner bör få avgiftsfria gravplatser

29.03.2003 kl. 00:00
Då den nya begravningslagen godkändes av den förra riksdagen i februari insmög ett fel i lagtexten. Den nya begravningslagen förutsätter att avgifterna för begravningsplatserna skall vara desamma för alla obe-roende om den som skall gravsättas är församlingsmedlem eller inte. En strikt tolkning av lagen omintetgör kutymen och traditionen att gratis upplåta gravplatser åt landets krigsveteraner.

 

Svenska riksdagsgruppen har med Nils-Anders Granvik som första undertecknare inlämnat en lag-motion med målet att ändra den ifrågavarande paragrafen. Svenska riksdagsgruppens förslag skulle tillåta en församling eller kyrklig samfällighet inom den evangelisk-lutherska kyrkan att kunna bevilja avgiftsfrihet åt krigsveteraner.

- Det är inte godtagbart eller förenligt med lagstiftarens vilja att detta förfarande i fortsättningen skall vara förbjudet, säger riksdagsledamot Nils-Anders Granvik.

Granvik poängterar att det är ytterst viktigt att det tydliga misstag som skett i beredningsskedet av lagen så snabbt som möjligt rättas till.

- Motiveringarna bakom den nya bestämmelsen är i för sig godtagbara, men hittills har det varit praxis att upplåta avgiftsfria begravningsplatser åt krigsveteraner. Den traditionen bör kunna fort-sätta, anser Nils-Anders Granvik.


* * * *

Svenska riksdagsgruppen föreslår i sin lagmotion att till begravningslagen, som riksdagen godkände 7.2.2003, fogas till 6 § ett nytt tredje moment som följer:

6 §
(1-2 mom. oförändrade)
Vad som nämns i 2 mom. utgör inget hinder för att en församling eller kyrklig samfällighet inom den evangelisk-lutherska kyrkan enligt prövning beviljar avgiftsfrihet åt krigsveteraner.

* * * *

29.3.2003

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45