Interpellationsdebatt om kommunernas ekonomi

05.11.2003 kl. 00:00

 

Det är bra att riksdagen får möjlighet att diskutera den kommunala ekonomin som en helhet. Alltför ofta behandlar vi enbart en sektor åt gången. Dagens diskussion är bra också av den or-saken att vi gör det klart för envar att de flesta frågor vi behandlar har konsekvenser på kommunal nivå. All politik är kommunalpolitik.

Det brukar sägas att det politiska minnet är kort. Ingen minns vad som skett för två månader sedan – för att inte tala om vad tidigare regeringar gjort. Vi lever i år fortfarande inom de budgetramar som den förra regeringskoalitionen ritade upp. Det verkar en del nu ha glömt. Alla oppositionsgrupper skrev inte under interpellationen, vilket visar att det politiska minnet inte är nödvändigtvis så kort inom hela oppositionen.

Denna regering har under sina första månader redan fattat flera positiva beslut för kommunerna som föregående koalition med vänsterförbundet och de gröna inte förmådde fatta. Låt mig påminna er om några av dem.
I samband med varje budgetmangling under förra riksdagsperioden framförde Svenska riks-dagsgruppen krav på att indexjusteringen av statsandelarna bör ske till 100 procent. Regeringen valde dock att kompensera endast hälften av kommunernas ökade kostnader. Detta medförde att kommunerna gick miste om drygt 200 miljoner euro sedan 2001.
Nuvarande regering har redan fattat beslut om att kompensationen skall ske till 75 procent. Trots att vi inte ännu heller kunde enas om en hundraprocentig kompensation är det en stor för-bättring.

I takt med att regeringen har sänkt inkomstskatterna har det kommunala förvärvsinkomstavdraget höjts från 336 euro till 2,300 euro på tio år. Staten har inte kompenserat kommunernas inkomstbortfall i motsvarande grad. Nuvarande regering har nu brutit denna trend. Kompensationen till kommunerna p.g.a. inkomstskattesänkningarna sker nu fullt ut.

Interpellationens fråga om vad regeringen ämnar göra för att förbättra kommunernas resurser att garantera basservice åt medborgarna besvarade regeringen redan i våras i samband med rambudgeten. Stödet till kommunerna ökar enligt ramarna med cirka 550 miljoner under perioden då statsandelarna ökar med totalt 422 miljoner till social- och hälsovården och med 120 miljoner till utbildningen.
Endast genom ett ansvarsfullt beslutsfattande i kommunerna leder dessa ökade anslag till önskad effekt inom social- och hälsovården. Man borde därför diskutera ifall regeringen borde återgå till att i allt större grad öronmärka pengar. De öronmärkta medel som kommunerna fick för barn och ungdomars psykvård gav mycket bra erfarenheter. Öronmärkningen är inte populär i kommunerna, men genom att prioritera hälsovården och utbildningen i sin budgetering torde kommunerna kunna undvika öronmärkningen.

Trots att regeringen medvetet höjt statens andel av finansieringen av basservicen har besluten inte alla gånger lett till önskade resultat. Genom förändringar i samfundsbeskattningen, som inträffat samtidigt som skatteinkomsterna har sjunkit, har regeringens - i sig positiva - målsättningar inte förverkligats. Detta gäller främst de större städerna och andra företagsrika kommuner vars beroende av samfundsskatten har varit betydande. Beslutet att minska kommunernas andel av samfundsskatten har slagit oskäligt hårt mot vissa kommuner. Svenska riksdagsgruppen anser därför att en del av samfundsskatten skall bli kvar i kommunen där företaget verkar. Detta är viktigt för att sporra kommunerna till att stärka företagens verksamhetsförutsättningar.

Vid reformeringen av statsandelssystemet strävade man efter en bättre balans mellan kommu-nerna i deras ekonomiska kapacitet att erbjuda alla invånare service på samma nivå oberoende boningsort. I främsta hand var man då oroad över de ekonomiskt sett små och svaga kommunerna. Nu har det visat sig att reformen drog de stora kommunerna ned på knä. Många av dem har nu svårt att leva upp till sin roll som ekonomisk dynamo för hela sin region.

Det faktum att t.ex. Helsingfors på grund av skatteutjämningssystemet inte skulle få behålla mer än 60 procent av intäkterna av en eventuell höjning av skatteöret gör att Helsingfors har svårt att med egna politiska beslut förbättra sin ekonomi. Statsandelssystemet innehåller en del strukturella snedvridningar som bör åtgärdas. Svenska riksdagsgruppen anser det vara viktigt att regeringen som bäst utreder hur man kunde förbättra statsandelssystemet och finansieringen av basservicen. Svenska riksdagsgruppen förutsätter att utredningen ser över hur de större städernas omständigheter bättre skulle beaktas utan att basservicen i någon kommun i landet hotas.

Interpellanterna förutspår att trots de ökade anslagen till social- och hälsovården, kommer man inte att kunna genomföra vare sig nationella hälsovårdsprojektet, vårdgarantin eller lösa pro-blemet med läkarbristen inom den offentliga vården. Lagen om vårdgaranti innebär att patienten får söka vård utanför det kommunala systemet hos privata vårdproducenter. Vi får en konkurrenssituation som är hälsosam och utvecklande. Trots att vi nu har köer och obesatta läkartjänster skall vi komma ihåg att vi i medeltal har lika många läkare i Finland som Europa och Norden i övrigt. Vår vårdpersonal är till och med större, men allt för många av dem arbetar utomlands när fasta anställningar inte har inrättats i tillräcklig hög grad i Finland.
Det finns möjligheter till förbättringar genom rationalisering och nytänkande. Det är dags att inse att vi behöver en sund konkurrens, allt intensivare samarbete och koncentration av speci-alkunnande för att vi skall ha råd att erbjuda komplett service.

Kommunernas ekonomiska framtidsutsikter är inte speciellt ljusa just nu. Kommunerna är dock inte ensamma. Hela den finska ekonomin är nu i behov av starka och positiva signaler. Därför har regeringen valt att direkt i början av denna valperiod satsa mycket stort på att få fart på ekonomin med stimulerande åtgärder. Då dessa satsningar burit frukt kommer också kommunerna att kunna glädjas över ökad sysselsättning och ökad tillväxt. Då kommer också den kommunala ekonomin att stå på en stadigare grund.

 

Pehr Löv höll gruppanförandet 5.11.2003

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15