Statsrådets redogörelse om postservicelagen

19.11.2003 kl. 00:00

 

Posten i Finland har med sin flerhundraåriga historia ett gott rykte att leva upp till. Att vi i detta stora avlånga land har endast 175 stycken hushåll som inte får sin post fem dagar i veckan, vittnar om att posten fortfarande uppfyller förväntningarna.

Då den nya postservicelagen skulle godkännas för ett par år sedan var vi många som var oroliga för vad lagen skulle ha för effekter på den framtida servicenivån. Postkontoren började samtidigt skötas av vanliga företagare och brevutdelningen skulle konkurrensutsättas. Nu vet vi att förändringarna inte blev så dramatiska. Inget nytt bolag tog sist och slutligen hand om brevutdelningen trots att en sådan koncession delades ut. Förändringarna inom postverksamheten under de senaste åren har gett upphov till många problem och uppretade kunder. Problemen är fortfarande inte helt och hållet lösta.

POSTOMBUDEN

Motivet med lagen var att kunna bedriva postverksamhet på ett ekonomiskt mer effektivt sätt utan att trappa ned på kravet om att säkerställa postgången i alla delar av landet. Lagen har till stora delar varit lyckad, men enligt redogörelsen handlar dock en stor del av klagomålen till Posten om postutdelningen och postombuden.

I initialskedet var kritiken mot postombuden starkare. Det fanns brister i servicen på en lång rad punkter. I de tvåspråkiga områdena blev man förbluffad över att man inte längre fick service på sitt modersmål på Posten. Man har sedermera försökt rätta till bristerna, men de borde aldrig ha fått uppstå. Det finns orsak att minnas Postmannaförbundets varningar om att en ombudsmannapost inte erbjuder service på samma nivå som pos-tens egen utbildade personal.

I redogörelsen framkommer att utbildningen av postombuden är väldigt kort – endast ett par dagar. Vid en granskningsrunda som genomfördes i början av detta år framkom att ombudens kännedom om deras lagstadgade uppgifter var liten. Nu på hösten gjordes en enkät bland verksamhetspunkterna som visade att endast hälften av de anställda deltagit i någon som helst utbildning. Att det slutliga resultatet av enkäten inte hann med i denna redogörelse måste man beklaga.

GLESARE KONTORSNÄT

Trots att Posten fortfarande har servicepunkter i alla av landets kommuner visar redogörelsen – trots att det är väl dolt – att antalet servicepunkter har minskat i antal sedan år 2001. Det är en oroväckande trend. Ifall kon-torsnätet minskar ytterligare, leder det med största sannolikhet till att de områden som redan nu behöver stöd och stimulans igen en gång blir av med service. Systemet med de nya postombuden blev rätt bräckligt. Det finns ingen garanti för att en företagare i all framtid vill fortsätta som postombud. Många företagare är missnöjda med den svaga lönsamheten och de ofördelaktiga kontrakten. Den dagen då företagaren väljer att lägga av, lider lokalsamhället risk för att slutligen bli av med sin lokala post. Alla samhällen är inte i den lyckliga situationen att flera företagare konkurrerar om ombudskontraktet.

BREV VS. DAGSTIDNINGAR

Aktiebolaget Posten i Finlands verksamhet omfattar flera sektorer. För den vanliga medborgaren så självklara brev- och paketförsändelserna utgör bara knappa 40 procent av omsättningen. Posten har skaffat sig större marknadsandelar inom t.ex. tidningsutdelningen genom köpet av bolaget Leijonajakelu tidigare i år. Statsägda Posten ökade sin marknadsandel från 20 till 67 procent inom tidningsutdelningen med denna affär. Det är skäl att fråga sig ifall det är ett statsägt bolags uppgift att skaffa sig en så stor marknadsandel på en marknad där det redan finns andra bolag.

Inom Svenska riksdagsgruppen är vi oroade för att de traditionella och de nya verksamhetsformerna hamnar i konflikt med varandra. Till de finländska välfärdskraven hör att få sin dagstidning utdelad hem till frukostbordet. I många regioner har Posten svårt att leva upp till detta krav på grund av den sena brevutdelningen. Svenska riksdagsgruppen inser konfliktsituationen eftersom brevutdelningen faller inom ramen för bolagets lagstadgade plikter, i motsats till tidningsutdelningen som är affärsverksamhet. Hushållen har nästan undantagslöst minst en dagstidning som man önskar få med den tidiga utdelningen. Tyvärr finns det hushåll i glesbygden som har fått ytterligare försämringar, när ett flertal hushåll nu får sin tidning med den tidiga utdelningen efter det att förändringar skett under hösten. Posten har ett grannlaga uppdrag i att se till att brevutdelningen inte oskäligt försenas och samtidigt se till att medborgare får sin tidning i tid. Tyvärr finns inga alternativ till Posten på den verkliga glesbygden, varför det inte finns någon annan adress att rikta kraven till.

SPRÅKLAGEN

I redogörelsen uppräknas många lagar och direktiv som påverkar Postens verksamhet, men verkningarna av den nya språklagen lämnas onoterade. Jag tar upp detta därför att många av de klagomål som vi får kännedom om gäller just den språkliga servicen på Posten. Den nya språklagen medför inga nya krav på den var-dagliga kundservicen. Däremot förväntas bolag som jämställs med tvåspråkiga myndigheter att både i sin betjäning och i annan verksamhet utåt visa att den använder båda språken.

Svenska riksdagsgruppen har upprepade gånger varit i kontakt med ledningen för Posten med anledning av bolagets enspråkiga bild utåt. Förståelsen för kraven på en tvåspråkig service och på en tvåspråkig bild utåt har inte varit överhövan stor. Vi förutsätter att ledningen för Posten respekterar den nya lagstiftningen.

Medan de flesta europeiska länders gamla postverk kämpar med stora lönsamhetsproblem kan vår post ses som ett gott föredöme. Men en lyckad postverksamhet kan inte enbart mätas i pengar och ökad omsättning - utan också i kontorsnätets omfattning och i antalet nöjda kunder. På den punkten bör Posten på inga villkor sänka ambitionsnivån.

 

Nils-Anders Granvik höll gruppanförandet i remissdebatten 19.11.2003.

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15