Minister Ulla-Maj Wideroos: Sjöfartsstödet i grevens tid

27.11.2003 kl. 00:00
Sedan Sverige tog i bruk sitt sjöfartsstöd har Finland förlorat nästan 900 arbetsplatser då finländska passagerarfartyg flaggat ut. Det har varit uppenbart att Finland i något skede måste följa efter för att trygga egna arbetsplatser, samtidigt som flera kommuners finansiering tryggas och skattepengar som rederierna alstrar bättre hålls i Finland.

 

 

-Äntligen har regeringen kommit till skott. När Sfp för fyra år sedan första gången lyfta upp frågan var det få som lystrade, nu finns det en allmän insikt om att sjöfarten är en viktig del av finländskt närings-liv. Den sysselsätter både direkt och en stor mängd underleverantörer som verkar överallt i landet. Den återhållsamma ståndpunkten i Finland har lett till att flera arbetsplatser försvunnit än nödvändigt, säger andra finansminister Ulla-Maj Wideroos i ett pressmeddelande.

-Däremot är det synd att sjöfarten utsatts för ett stödkrig mellan medlemsländerna i EU. För tillfället har vi ändå ingen annan möjlighet än att gå med, men på längre sikt måste länderna inom EU komma överens om gemensamma regler, fortsätter Wideroos.

Regeringens mål är att sänka arbetslösheten. För att det skall lyckas är det också viktigt att hålla kvar arbetsplatser som finns.

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15