Remissdebatt om regeringens regionalpolitiska redogörelse

28.04.2004 kl. 00:00



Regeringens redogörelse är en bra kartläggning över de stödinstrument regering och riksdag har till sitt förfogande i regionpolitiken. I dessa tider då europavalskampanjerna sparkas igång är det på sin plats att minnas att denna redogörelse behandlar kanske det område där allra flest finländare har kommit i kontakt med EU-förvaltningen. En väsentlig del av det regionalstöd som kanaliseras ut till regionerna kommer från vår gemensamma EU-kassa.

Utvecklingen har varit positiv. Under våra första år som medlem, dvs. åren 1995 till 1999, var det ekonomiska stödet för EU-programmet nästan 3 miljarder euro. Under den andra programperioden mellan 2000 och 2006 har summan stigit till 8,5 miljarder varav EU:s andel är 2,3 miljarder.
Summorna visar att EU inte enbart är en byråkratisk maskin nere i Bryssel utan också en drivmotor med betydelse för våra regioner.

Projektens inverkan på regionerna får vi inte underskatta.
Under denna programperiod har man i mål 1- och mål 2-områdena startat 21 000 projekt. Av dessa har merparten riktat sig till småföretagsamhet och utbildning. Tack vare dessa har vi kunnat skapa 45 000 nya arbetsplatser och 7 100 nya företag i mål 1- och mål 2-områdena.

Redogörelsen lägger fram en rad åtgärdsförslag som är värda att stödas. Däremot saknas analysen av en del problem som snedvrider konkurrensen mellan områden vid stödförfarandet. Jag vill ta ett exempel från min egen hembygd. I Kaustby regionkommun - som hör till Norra Finlands mål 1-område - får ett nystartat företag upp till 35 procent i investeringsstöd, medan samma bolag skulle få 0 procent i stöd i grannkommunen Kronoby som hör till ett nollområde. Stödintensiteten är sextiofem gånger högre på ett mål 1-område än på ett nollområde. En kommungräns får inte vara så skarp att den blir konkurrensförvrängande. Mellan ett mål 1- och ett nollområde, måste det finnas ett mål 2-område för att göra övergången mjukare. Inför nästa programperiod måste man se till att inte dylika missförhållanden uppstår.

FÖRETAGSAMHET

Då vi talar om regionalpolitik skall vi akta oss för att enbart tala om program och ekonomiskt stöd. Regionerna och landsbygden skall inte nödvändigtvis leva i en respirator för att överleva. Landsbygden kan vara nog så livskraftig - bara förutsättningarna är de rätta.

Utflyttningen från landskommunerna till städerna är ett ekorrhjul som måste brytas. Minskat befolkningsunderlag leder till mindre skatteintäkter. Det i sin tur innebär sämre service, vilket leder till utflyttning. Varje ny arbetsplats är guld värd för en landbygdskommun. Därför skall vi fokusera energin på att skapa förutsättningar för nya arbetsplatser.

En nyföretagare på landsbygden har sällan orsak att vänta sig några stora inkomster direkt vid starten. Därför kan den tidskrävande och byråkratiska djungeln i kombination med höga sysselsättningskostnader verka som ett oöverkomligt hinder. Därför får vi hoppas att regeringens företagarprogram presenterar lösningar för just företagare på landsbygden. En del positiva förbättringar har redan gjorts som t.ex. över-gången till den flexibla momsskalan, vilken uppmuntrar många mikroföretagare att utveckla sin verksam-het.

Det viktigaste för regionerna vore ändå att få igång investeringarna. Utan investeringar skapas få nya jobb. Just nu ligger Finland på tredjesista plats i jämförelse över företagsinvesteringar inom EU. Det kan vi inte leva med. Då en företagare, eller en potentiell sådan, bedömer var han skall starta sitt företag är samhällsservicen, tillgången på utbildad arbetskraft, kommunikationsstrukturerna och en allmän tro på regionens framtid avgörande.

REGERINGENS BESLUT OM REGIONUTVECKLINGEN

I redogörelsen återges regeringens digra program för regionutveckling som godkändes i januari.
Jag vill fästa uppmärksamhet vid att regeringen i sitt program slog fast att landskapsförbundens samarbete skall stärkas. Dessutom skall det regionala samarbetet stärkas, medborgarnas och de förtroendevaldas deltagande skall säkras i beslutsprocessen. Ytterligare skall beslutsprocessernas öppenhet garanteras.

Inom Svenska riksdagsgruppen hoppas vi att region- och kommunministern lägger dessa programförklaringar noggrant på minnet före behandlingen av utredningsman Jukka-Pekka Alanens förslag till utveckling av huvudstadsregionen. Ärendet är just nu på utlåtanderunda i de nyländska kommunerna.

Den kommunala självbestämmanderätten är en bärande grundprincip i vårt finländska samhälle. Det betyder att samarbete skall ske på frivillig väg – inte under tvång. Detsamma gäller det regionala samarbetet. Kommunerna i landskapsförbund bör ha suverän makt att bestämma över sitt interkommunala samar-bete.
Med tanke på detta har vi inom sfp med stor förvåning noterat region- och kommunministerns utspel om att t.ex. Nylands och Östra Nylands förbund bör sammanslås – eller åtminstone så att Sibbo kommun införlivas i Nylands förbund!
Så gott som samtliga kommuner i Östra Nyland har motsatt sig utredningsman Alanens förslag. Svenska riksdagsgruppen utgår ifrån att regeringen respekterar kommunernas och regionernas självbestämmanderätt och förlitar sig på deras samarbetsförmåga.

UTMANINGAR

Utgångspunkten för regional utveckling bör vara; lika villkor för livskraft i hela landet.
Det är viktigt att den övriga samhällspolitiken stöder regionpolitiken. Regionpolitiken är ingen separat del utan en summa av många insatser. För att en kommun skall över huvudtaget kunna locka både företag och invånare bör kommunikationerna vara i skick. Svenska riksdagsgruppen har kontinuerligt påmint om vikten av att basvägnätet fyller dagens krav.
Då unga familjer väljer var de bygger sitt hem är det helt avgörande hur vägnätet ser ut. Ofta betyder livet på landet att arbetsresorna är långa, varför vägarnas kvalitet och underhåll bestämmer boningsorten.

Social- och hälsovårdstjänsterna måste vara goda för att motsvara barnfamiljernas behov. Därför har regeringen redan i samband med rambudgeten i fjol fattat beslut om att stöda social- och hälsovården med ytterligare 420 miljoner euro. Årets budgetrambeslut innehöll ett nytt anslag på 295 miljoner till kommunerna.

Regeringen har flera instrument och morötter för hur regionernas samarbete kunde utvecklas så att hela regionens dragningskraft skulle stärkas. Här har kommunerna själva också ett ansvar för att samarbetet fungerar och att kommunerna inte försöker konkurrera ut varandra inom regionen. Att inom samma region locka innevånare av varandra är ett nollsummespel som inte för regionen framåt. Målsättningen bör vara att genom regionalt samarbete göra hela regionen attraktiv och därigenom hindra en utflyttning.

För att effektivera servicen finns det skäl att se över hur kommunerna kunde samarbeta bättre i att erbjuda hela regionens befolkning service på ett sätt som passar invånarna bäst. Borde man exempelvis kunna erbjuda familjerna dagisplats nära föräldrarnas arbetsplats, trots att den ligger i grannkommunen? Svenska riksdagsgruppen uppmanar därför kommunerna till ett mikrosamarbete på t.ex. nämndnivå mellan kommunerna i regionen.

Universiteten och högskolorna utgör en stark livsnerv för sin omgivning. Regeringen har därför valt att i sin första budget satsa stort på universitetsforskningen med hopp om att detta sätter sina spår i den regionala utvecklingen. Samtidigt måste vi minnas att vår största utbildningspolitiska utmaning ligger inom yrkesutbildningen. I tider då över hälften av niondeklassisterna väljer gymnasieutbildning och nästan 15 procent av årsklasserna inte söker någon utbildning alls, måste vi erkänna att andelen yrkeskunnigt folk är en minskande resurs. Detta speciellt med tanke på att avgången från arbetslivet är störst inom industri- och servicesektorn. Tillgången på utbildad arbetskraft är ofta avgörande för företagsetableringar. Därför går en satsning på yrkesutbildning hand i hand med regionpolitiken.

Våra regionkommuner står inför många utmaningar de närmaste tio åren. Infrastrukturen och service riskerar att monteras ned då befolkningsunderlaget minskar. Samtidigt är kanske befolkningsminskningen det kanske allra största hotet på lång sikt. Inom loppet av ett tiotal år kommer vi att ha kommuner där över hälften av invånarna är pensionärer.
Därför bör vi nu locka de arbetsföra generationerna att flytta hem tillbaka. Mycket talar för att vi kan lyckas; De flesta stadsbor drömmer om ett egnahemshus på landet, de flesta föräldrar föredrar att sätta sina barn i en mindre byskola framom en stor centralskola, de flesta upplever landsbygden som en trygga-re livsmiljö för både äldre och för barn, och så vidare. Viljan finns alltså redan. Då återstår att skapa förutsättningar för nya arbetsplatser i dessa kommuner. Svenska riksdagsgruppen påminner om att tiden är knapp om vi skall lyckas vända utvecklingen i tid. Efter att servicefunktionerna har nedmonterats på grund av vikande befolkningsunderlag finns det ingen återvändo.

Regeringens beslut om regionutveckling är en bra sammanfattning av de mål som Finland bör arbeta för. För att lyckas krävs att samtliga instrument används.

Nils-Anders Granvik höll Svenska riksdagsgruppens gruppanförande den 28.4.2004

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Responsdebatt om budgetramarna för åren 2007-2011

Den sittande regeringen har nu presenterat sina sista budgetramar för denna period. Betyget är minst sagt nöjaktigt. För statsfinansernas del måste betyget bli berömligt, sade Eva Biaudet.
15.05.2006 kl. 00:00

Responsdebatten om om redogörelsen gällande EU:s grundfördrag

Jag vill börja med att göra några saker fullständigt klara. Inom Svenska riksdagsgruppen tror vi på den Europeiska Unionen! Vi är övertygade om att Finland mår bättre, och att vi har klarat oss bättre som medlem i unionen än om vi hade valt att stå utanför. Utan medlemskap i EU hade det varit ännu svårare att övervinna depressio-nen på 1990-talet, sade Astrid Thors.
10.05.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om åldringsvården

Vad finns staten till för? Jo, enligt Svenska riksdagsgruppen har statsapparaten till uppgift att träda in i de livsskeden som individen inte klarar sig på egen hand. Därför anser vi att staten skall koncentrera sig på att stöda individen under hennes första och sista år. Finland har ett bra lagstadgat stöd för våra åldringar. Men lagtexten är inte mycket värd om den inte omsätts i praktiken, sade Pehr Löv.
04.05.2006 kl. 00:00

Statsrådets utbildningspolitiska redogörelse

Statsrådets redogörelse är en positiv läsning. För det första är nivån i den finländska utbildningen rätt bra och för det andra har regeringen valt att fördomsfritt sätta fingret på de utmaningar som måste lösas. Hela vårt välstånd bygger i grunden på hur vi löser de utbildningspolitiska utmaningarna. En hög kunskapsnivå blev Finlands räddning under det svåra 90-talet. Så skall det också vara i framtiden, sade Christina Gestrin
02.05.2006 kl. 00:00

Redogörelsen om detaljhandelns struktur och utveckling

Det är rätt vanligt att folk idag beklagar sig över både internationaliseringen och globaliseringen. Ofta framställs dessa som nya och obehagliga fenomen för Finland. Jag frågar mig om man då har glömt sitt eget lands historia och bakgrund, sade Roger Jansson i sitt gruppanförande.
26.04.2006 kl. 00:00

Regeringens budgetramar 2007-2011

Rapporteringen och slutsatserna från regeringens budgetramförhandlingar varierar beroende vem man lyssnar på. Dels har det talat om regeringskris och avgångar, dels om konstruktiva diskussioner. Kontentan är ändå den, att regeringen kom överens om att ge fortsatt stöd till lantbruk och landsbygd också efter att EU-stöden skärs ned. Exakta eurobelopp kan givetvis inte slås fast förrän förhandlingarna med EU avslu-tats. Det är inget nytt i det. Så har vi agerat redan i tolv år.
28.03.2006 kl. 00:00

Regeringens redogörelse om arbetskraftens fria rörlighet inom EU

Jag vill tacka regeringen för en bra redogörelse, men framför allt - en klok slutsats. Det är bra att regeringen driver en fördomsfri och klar politik. Mycket av de hot och risker som framförts i debatten om arbetskraftens rörlighet har handlat mera om skrämselpropaganda än om sakliga argument.
14.03.2006 kl. 00:00