Statsministerns upplysning om naturkatastrofen i Asien

03.02.2005 kl. 00:00

 

 
Flodvågen den 26 januari kom som en total överraskning för hela världen. Katastrofens omfattning chockerar oss fortfarande. I Sydostasien har närmare 300 000 människor omkommit, hem förstörts och hela byar utplånats. Återuppbyggandet blir en svår uppgift som hela världssamfundet bör delta i.

Det skedda kan vi inte längre ändra på men vår uppgift som politiker är att ta lärdom av det som här hänt och blicka framåt. Inför naturkatastrofer är vi små och maktlösa, i synnerhet då det är fråga om jordbävningar och deras följdverkningar. Krafterna är så stora att de övergår allt mänskligt förstånd. Vi har med sorg i hjärtat följt våra egna landsmäns öden. Det är svårt att hitta ord till tröst för dem som förlorat sina käraste. Vi anser att vårt samhälle skall bistå de drabbade finländarna på bästa tänkbara sätt.

Bland de berörda resenärerna samt deras familjer och närstående har det framförts kritik över de finska myndigheternas sätt att hantera situationen. En del av kritiken kan säkert ses som ett naturligt utlopp för den frustration och uppgivenhet som de drabbade känt i sin fruktansvärda situation. Det finns all orsak att noggrant analysera händelseförloppet och ta lärdom av de misstag och brister som förekommit i bland annat informationsflödet. Samtidigt skall vi notera de insatser som fungerat bra, som till exempel ambulansflyget och de snabbt organiserade evakueringstransporterna. Finland har sedan länge byggt upp ett civilt krishanteringssystem. Nätverket består av administrativa nyckelpersoner inom många olika förvaltningar. Det finns många funktioner som kan effektiveras och förbättras. Det är bra att utvärderingsgruppen under ledning av president Ahtisaari gör en objektiv analys av myndigheternas agerande och vi ser med tillförsikt på de förslag till förbättringar som gruppen utarbetar.

Denna katastrof var sanslöst stor. Man kan aldrig bygga upp en beredskap som skulle kunna förhindra skador fullt ut. Mycket kan göras för att försnabba räddningsoperationer och framför allt för att organisera samarbetet mellan hjälporganisationerna samt effektivera varningssystemen då fara hotar.

I katastrofens efterdyningar har vi sett hur världens folk kommit varandra närmare. Människor världen över bidrar till insamlingarna på ett fantastiskt sätt – så också i Finland. Vi hoppas att hjälpen och stödet till de fattiga nu kommit in i en ny era. Vi måste också se katastrofen i ett större perspektiv. Varje månad skördar malaria 165 000 människor. Månatligen dör också 140 000 i diarré och 240 000 i AIDS.

Den motivation som nu finns i västvärlden för att hjälpa människor i de krisdrabbade områdena måste bestå, så att återuppbyggandet och den sociala dimensionen beaktas också i framtiden. Denna hjälp får dock inte innebära uteblivna hjälpinsatser i andra krisdrabbade områden. Nivån på u-landsbiståndet bör också för Finlands del så snabbt som möjligt höjas till 0,7 % av BNP.

Jordbävningen och dess följdverkningar kan leda till att det globala krismedvetandet och beredskapen för andra massiva katastrofer kommer igång på allvar. Som ett exempel på ett hot för vilket krisberedskap behövs kan den pågående klimatförändringen nämnas. Vi måste utarbeta en global krisberedskap för naturkatastrofer, varav en del kan vara sådana som människan själv sannolikt framkallat. Fattigdomen är ett av de största hoten i kampen mot globala katastrofer. Länderna som drabbades av flodvågen hade inte sådana varningssystem som till exempel Japan och USA har.

Alla finländare har på sätt eller annat berörts av flodvågskatastrofen. Otaliga människor har hjälpt till i räddningsarbetet både i Finland och på plats i Asien. Det går inte att personligen tacka alla dem som utgjort detta maskineri, men de förtjänar alla erkännande för sina stora insatser. Vi skall inte heller glömma alla dem som på olika sätt bidragit via de frivilliga organisationerna.

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Gruppanförande i interpellationsdebatten om kommunservicen.

"Det är framför allt dags för kommuninvånaren att begära svar av sin kommunledning; Lovar ni att vi klarar oss i trettio år till utan att göra något? Kan min kommun garantera att jag får modern service om tjugo år med dagens strukturer?", sade Eva Biaudet i sitt gruppanförande.
07.03.2006 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2006

Våren har inletts med en presidentvalskampanj som förutom utrikespolitiken, också berörde många aktuella EU- och nationella angelägenheter. Finlands roll i världen kommer att vara intressant under årets gång. På sommaren tar vi över ordförandeskapet för EU, och då har vi en unik chans att visa att Finland är ett land som vill arbeta för ett EU där alla invånare skall känna sig respektfullt behandlade, sade Christina Gestrin.
09.02.2006 kl. 00:00

Responsdebatten om statsbudgeten för år 2006

Riksdagen har inte enbart ägnat tid åt att maktbalansen i säkerhetspolitiken den senaste månaden. Varje höst begår vi en liten maktkamp mellan riksdag och regering om vem som skall ha sista ordet i fråga om statsbudgeten. Trots att riksdagen har den slutliga budgetmakten är det bra om riksdagens ändringar ändå kan skötas i samråd med finansministeriet för att undvika tekniska misstag.
13.12.2005 kl. 00:00

Regeringens redogörelse om energi- och klimatpolitiken

Klimatförändringen är vår tids största globala miljöhot. Vi är inne i den första fasen av en lång process som saknar ett slut. Den generation som idag fattar beslut bär ett stort ansvar för kommande generationers möjligheter att leva och verka på jorden. Redan nu finns det skrämmande och varnande exempel på hur vissa ursprungsfolk varit tvungna ge upp sina urgamla traditioner då arktiska miljöns klimat förändrats så mycket. Det finns ett stort globalt intresse för att utveckla miljövänlig teknologi inom energiproduktionen.
30.11.2005 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om Europeiska unionens konstitutionella fördrag

Då nyhetsåret 2005 skall sammanfattas blir EU:s grundfördrag antagligen en av årets främsta poli-tiska nyheter. Det är kanske här ingen överraskning att säga att den franska omröstningen var en stor besvikelse för oss som trodde att det nya fördraget tom med sina brister var en förbättring från förut. Allra mest skulle ett lyckat slutförande av processen manifestera möjligheterna för att bygga vidare på ett starkt handlingskraftigt EU.
29.11.2005 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om Fortums optionsprogram

22.11.2005 kl. 00:00

Regeringens jordbrukspolitiska redogörelse

26.10.2005 kl. 00:00