Interpellation om ojämlikheten och fattigdomen

09.03.2005 kl. 00:00

 

 
Trots att vi har byggt upp ett välfärdssystem med flera skyddsnät finns det människor som faller igenom dem alla. För dem är situationen mycket svår eftersom den oftast uppstått på grund av flera olika orsaker. Vi har givetvis en plikt att hjälpa dessa på fötter igen.

Då interpellanterna klagar över de växande inkomstklyftorna kan det vara bra att påminna att Finland fortfarande har bland de minsta inkomstklyftorna i världen. För de allra flesta som hamnar i nöd fungerar vårt system.

Interpellationen visar hur olika syn på samhällsekonomin delar av oppositionen har från regeringens syn. Regeringen eftersträvar att få hela samhällsekonomin att gå på alla cylindrar eftersom vi vet att då klarar samhället av att ta hand om också de allra svagaste. Vänstern ser det däremot som viktigast att man snabbt höjer stöden och bidragen oberoende ifall motorn är igång eller inte.
Svenska riksdagsgruppen har sedan många år haft principen om att i första hand satsa på samhällsservicen framom nya inkomstöverföringar. Den principen vill vi hålla fast vid fortfarande. För dem som har det sämst ställt är det vik-tigt att servicen fungerar.

En stor del av dem som nu har det svårt lider på grund av arbetslöshet. Därför måste regeringens främsta mål vara att öka sysselsättningen.
Vänsterförbundet håller fast i sin bitterhet på att det var fel att regeringen avskaffade förmögenhetsskatten. Eftersom det också borde ligga i vänsterns intresse att det skapas nya arbetsplatser i Finland, borde ni lära er att se det positiva i avskaffandet. Förmögenhetsskatten var ingenting annat än en invester-ingsskatt som höjde tröskeln för investerare att hålla kvar pengarna i landet. Vi har redan sett prognoser på att de fasta investeringarna ökar i år med upp till sju procent.
Samtidigt visar Statistikcentralens siffror att antalet sysselsatta ökade med 18,000 personer jämfört med ifjol. Men det behövs ytterligare åtgärder.

En grupp som kom i kläm vid depressionens början var de uppfattades vara för gamla för att fortbilda sig. Det är en stor grupp människor som föddes på 1940-talet som aldrig fick återvända till arbetslivet. Regeringen föreslog därför i höstas att dessa skall erbjudas sjukpension enligt den så kallade Taipale-modellen. Beslutet visar att regeringen nog har tagit ansvar för de svagaste.

Svenska riksdagsgruppen är orolig för att fattigdomen ökar bland de äldsta och yngsta i samhället. Enligt en rapport från Stakes löper barn i ensamförsörjarfamiljer störst risk för utslagning.
Det har dessutom visat sig att vår lagstiftning gör det svårt att rikta hjälp just till denna grupp. År 2004 föreslog regeringen att barnbidragen höjs. Dessvärre kräver nuvarande lagstiftning att utkomststödet måste sänkas i motsvarande grad. De familjer som lever på utkomststöd fick inte någon nytta av förhöjning-en, eftersom tillägget till inkomsterna samtidigt påverkar utkomststödets storlek. Svenska riksdagsgruppen vill åter aktualisera vår tidigare lagmotion som kunde lösa detta problem.
Utöver detta borde regeringen arbeta för att föräldrapenningen uppnår samma nivå som minimidagpenningen.

Samtidigt vet vi att fattigdomen ökar bland de pensionärer som enbart lever på folkpension.
Folkpensionerna höjdes år 2001 och nu igen den 1 mars. Många anser att höjningen blev alldeles för blygsam. Det beror delvis på att en rad andra stöd är via lag kopplade till folkpensionens nivå. Samtidigt måste skatten sänkas för att inte pensionshöjningen äts upp av en strängare beskattning. Detta gör att den slutliga prislappen blir betydligt högre än själva pensionshöjningen.

Inom Svenska riksdagsgruppen vill vi se att en utredning startas om huruvida man kunde via undantag frikoppla folkpensionen från andra stöd för att möjliggöra en större höjning av folkpensionen. På det sättet kunde man bättre rikta förbättringen till dem som lever enbart på folkpension.

Trots de oroväckande rapporterna om att fattigdomen ökar bland de äldre bör vi minnas att pensionärernas beskattning har sjunkit de senaste åren. Enligt Skattebetalarnas förbund understeg pensionärernas beskattning 1991 års nivå redan år 2001. En pensionär med en medelinkomst på 985 euro betalade år 1996 hela 19,6 procent i skatt men år 2004 endast 13,9 procent.

Ett slutligt bevis på utslagning är bostadslösheten. Antalet bostadslösa har sjunkit från 80-talets 20,000 personer till 10,000 i mitten på 90-talet. Summan har sedan stagnerat på den nivån ända fram till 2002 varefter antalet återigen sjunkit ned till 7,700 personer. Det visar att regeringens programpolitik har gett resultat.

Svenska riksdagsgruppen anser att regeringen är inne på rätt linje och föreslår enkel övergång till dagordningen.

Mikaela Nylander höll gruppanförandet 9.3.2005.

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15