Svenska riksdagsgruppen anser att det behövs en reform av strejklagstiftningen för att få bukt med de olagliga strejkerna. Problemet bör lösas på politisk nivå eftersom strejkerna ofta hotar hela samhällets funktioner, speciellt om det är fråga om transporter eller grundtrygghetsfunktioner.
Ett konkret förslag kunde vara införandet av tvångsmedling genom vilken man snabbt kunde fatta beslut och avsluta olagliga strejker. Systemet finns redan i Sverige. Tvångsmedlingen kunde också användas vid stödstrejker, varslade strejker inom nyckelsektorer samt strejker som kunde hota grundtryggheten i hela samhället.
Det behövs en översyn av de straffrättsliga följderna så att de ligger en skälig nivå i förhållande till de materiella skador som de olagliga strejkerna förorsakar. Samtidigt finns det skäl att klargöra lagens definitioner av en olaglig strejk för att undvika misstolkningar.
Stuvarna i landets största hamnar lade på torsdagen ned arbetet för att sätta fart på de pågående förhandlingarna med arbetsgivarna. Också på tisdag och onsdag har strejker förekommit i hamnarna på olika håll i landet. Ursprungligen har transportfacket meddelat att strejken inleds på fredag. Samtidigt anklagar arbetsgivarna pappersfacket för 13 olagliga strejker sedan början av april.
Svenska riksdagsgruppen påminner om att den olagliga busstrejken i höstas höll på att fälla hela det inkomstpolitiska helhetsavtalet. Konsekvenserna av den olagliga strejken kunde ha blivit ödesdigra för hela Finlands konkurrenskraft. De sista domarna mot transportfacket föll i slutet av mars.