Olagliga strejker bör förhindras

14.04.2005 kl. 00:00
Svenska riksdagsgruppen värnar om löntagarnas rätt att organisera sig samt deras strejkrätt. Lagstiftningen skiljer däremot mellan lagliga och olagliga strejker. Nu finns en klar trend enligt vilken en del grupper tar till olagliga medel för att uppnå sina mål i de arbetsmarknadspolitiska förhandlingarna.

 

 
Svenska riksdagsgruppen anser att det behövs en reform av strejklagstiftningen för att få bukt med de olagliga strejkerna. Problemet bör lösas på politisk nivå eftersom strejkerna ofta hotar hela samhällets funktioner, speciellt om det är fråga om transporter eller grundtrygghetsfunktioner.

Ett konkret förslag kunde vara införandet av tvångsmedling genom vilken man snabbt kunde fatta beslut och avsluta olagliga strejker. Systemet finns redan i Sverige. Tvångsmedlingen kunde också användas vid stödstrejker, varslade strejker inom nyckelsektorer samt strejker som kunde hota grundtryggheten i hela samhället.

Det behövs en översyn av de straffrättsliga följderna så att de ligger en skälig nivå i förhållande till de materiella skador som de olagliga strejkerna förorsakar. Samtidigt finns det skäl att klargöra lagens definitioner av en olaglig strejk för att undvika misstolkningar.


Stuvarna i landets största hamnar lade på torsdagen ned arbetet för att sätta fart på de pågående förhandlingarna med arbetsgivarna. Också på tisdag och onsdag har strejker förekommit i hamnarna på olika håll i landet. Ursprungligen har transportfacket meddelat att strejken inleds på fredag. Samtidigt anklagar arbetsgivarna pappersfacket för 13 olagliga strejker sedan början av april.
Svenska riksdagsgruppen påminner om att den olagliga busstrejken i höstas höll på att fälla hela det inkomstpolitiska helhetsavtalet. Konsekvenserna av den olagliga strejken kunde ha blivit ödesdigra för hela Finlands konkurrenskraft. De sista domarna mot transportfacket föll i slutet av mars.

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35

Responsdebatt om budgetramarna 2008-2011

Jag vill tacka kollegerna i utskottet för en saklig behandling av statsfinanserna för de kommande fyra åren. Budgetramarna, som oppositionen förstås anser vara för snäva, är spikade med ansvar. Vi kan inte fördela pengar som vi inte har. Att sysselsättningsläget förbättras är en förutsättning för att vi skall kunna hålla en hög nivå på och utveckla servicen i framtiden. Nyheten om att BNP ligger på över 5 procent högre nivå än för ett år, att arbetslösheten är 1,6 procentenheter lägre än för ett år sedan och 60 000 fler är sysselsatta visar att Finland är på rätt väg.
19.06.2007 kl. 00:00

Regeringens rambudget för åren 2008-2011

Det är både rätt och klokt att försvara en ansvarsfull och strikt budgetpolitik. Det är rättvist gentemot kommande generationer. Då oppositionen vill använda mer av statens pengar, är det skäl att minnas att regeringens budgetutgifter är 180 miljoner större – hela 14 procent större - än föregående regerings budgetra-mar. Större utgiftsökningar än så, skulle vara ansvarslöst.
29.05.2007 kl. 15:15