Olagliga strejker bör förhindras

14.04.2005 kl. 00:00
Svenska riksdagsgruppen värnar om löntagarnas rätt att organisera sig samt deras strejkrätt. Lagstiftningen skiljer däremot mellan lagliga och olagliga strejker. Nu finns en klar trend enligt vilken en del grupper tar till olagliga medel för att uppnå sina mål i de arbetsmarknadspolitiska förhandlingarna.

 

 
Svenska riksdagsgruppen anser att det behövs en reform av strejklagstiftningen för att få bukt med de olagliga strejkerna. Problemet bör lösas på politisk nivå eftersom strejkerna ofta hotar hela samhällets funktioner, speciellt om det är fråga om transporter eller grundtrygghetsfunktioner.

Ett konkret förslag kunde vara införandet av tvångsmedling genom vilken man snabbt kunde fatta beslut och avsluta olagliga strejker. Systemet finns redan i Sverige. Tvångsmedlingen kunde också användas vid stödstrejker, varslade strejker inom nyckelsektorer samt strejker som kunde hota grundtryggheten i hela samhället.

Det behövs en översyn av de straffrättsliga följderna så att de ligger en skälig nivå i förhållande till de materiella skador som de olagliga strejkerna förorsakar. Samtidigt finns det skäl att klargöra lagens definitioner av en olaglig strejk för att undvika misstolkningar.


Stuvarna i landets största hamnar lade på torsdagen ned arbetet för att sätta fart på de pågående förhandlingarna med arbetsgivarna. Också på tisdag och onsdag har strejker förekommit i hamnarna på olika håll i landet. Ursprungligen har transportfacket meddelat att strejken inleds på fredag. Samtidigt anklagar arbetsgivarna pappersfacket för 13 olagliga strejker sedan början av april.
Svenska riksdagsgruppen påminner om att den olagliga busstrejken i höstas höll på att fälla hela det inkomstpolitiska helhetsavtalet. Konsekvenserna av den olagliga strejken kunde ha blivit ödesdigra för hela Finlands konkurrenskraft. De sista domarna mot transportfacket föll i slutet av mars.

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45