Interpellation om tryggande av kvaliteten på grundläggande utbildning

07.06.2005 kl. 00:00

 

 
Vi har nått halvvägs av regeringsperioden. Under de här två åren har oppositionen inlämnat tio interpellationer, men det här blir den sjätte om exakt samma tema; nämligen kommunernas förmåga att finansiera sin basservice. Frågan är naturligtvis viktig, men kritiken känns ensidig.

Eftersom Samlingspartiet aktivt glömmer bort sin tidigare kommunekonomiska politik varje gång de skriver under en interpellation, är det på sin plats att friska upp oppositionens och väljarnas minne.

Samlingspartiets tidigare finansminister var skicklig i sin uppgift att värna om statens skattekista. Han missade inte en chans att slå fast locket på fingrarna trots att behoven var stora runtom i landet. Han valde att systematiskt låta bli att ersätta kommunerna fullt ut för alla de kostnader som föll på kommunernas räkning. Svenska riksdagsgruppen krävde varje år att kommunerna skulle kompenseras rättvist, tyvärr utan att övertyga finansministern.
Under sina två år vid makten har nuvarande regering valt att kompensera kommunerna i betydligt större utsträckning för de ökade kostnaderna. Dessutom har regeringen valt att kompensera kommunerna för att de sänkningar av inkomstskatterna som påverkar de kommunala skatteintäkterna.
Man kan inte annat än förundra sig över Samlingspartiets kritik över att statens andel av undervisningsutgifterna sjunkit från 57 till 45 procent. Det stämmer, men den lagen god-kändes redan 1998!

Det är på sin plats att riksdagen för en grundlig diskussion om utbildningens nivå i lan-det. Då en del faller in i omvärldens lovsång till det finländska utbildningssystemet, finns det också dem som anser att vi inte borde falla in i en falsk uppfattning om att allting är under kontroll. Svenska riksdagsgruppen hör till den senare gruppen.

Visst blir man glad och stolt då man läser de senaste PISA-undersökningarna. Enligt dem är de finländska 15 åringarna bland de bästa i världen på matematik. Denna glädjenyhet måste ändå ställas i relation med den larmrapport som över 200 professorer och universitetslektorer gav under vårvintern. Enligt universitetslärarna har inte de nya studenterna den kunskap som krävs för att inleda studier vid universitet. Vi anser att man borde ägna mer tid och intresse på denna fråga, framom att hitta förklaringar till varför vi är så bra i internationella undersökningar.

Oroväckande är också den undersökning som visade att finländarnas kreativitet minskat drastiskt och att endast 17 % av befolkningen kan räknas höra till de kreativa. En satsning på skolans kvalitet innebär att man inte kan tillåta att grupp- eller skolstorleken växer så att man omöjliggör stöd och handledning med beaktande av varje barns personliga växande.

I diskussion om service- och kommunstrukturerna som förhoppningsvis blir så bred och aktiv som möjligt, finns det en risk för att vi tittar för mycket på strukturerna och inte på innehållet. Nu har vi en bra möjlighet att se hela utbildningen från ett högre perspektiv. Istället för att endast se på en kommun i gången borde vi se på utbildningen regionvis.
I de framtidsrapporter som utgetts den senaste vintern finns ett gemensamt drag. De föreslår att man skall satsa mer på innehållet i utbildningen för att klara av den globala konkurrensen i framtiden. Därför måste vi på lokalplanet fundera på hur vi skall ha råd med det. Att satsa på utbildningen kan inte bara betyda skolrenoveringar och skolskjutsar – det borde handla om moderna skolböcker och mer timresurser.

Genom samarbete över kommungränserna kunde mindre kommuner få en bättre balans mellan innehåll och strukturer i sin utbildningsbudget. På landsbygden kunde kommunerna ha t.ex. gemensam upphandling av skolskjutsar och skolmat. På det sättet kunde man samarbeta över kommungränserna så att barnen kunde gå i den närmaste skolan, även om den ligger på andra sidan kommungränsen. Samtidigt kunde kommunerna få mer tilläggsresurser av varandra för specialundervisning, distansundervisning samt lä-rarnas fortbildning.

Det är skäl att påpeka, att det inte är endast statens finansiering som påverkar den framtida omfattningen av skolnätet i kommunerna. Årskurserna minskar för varje år som går. Det betyder att skolväggarna blir allt dyrare per elev om inte skolnätet formas efter årsklasserna. Finland har idag nästan 3500 grundskolor. Det är en fantastisk mängd. De allra flesta av dem finns inom fem kilometers avstånd för barnen upp till femte klass. Det är en princip som vi skall hålla fast vid; skolvägen får inte bli för lång. Därför måste man vara extra försiktig i glestbebyggda områden. Men som skattebetalare måste vi också se på helheten inom utbildningsförvaltningen. Målet måste vara att få mer pengar över till själva undervisningen.

Trots att debatterna ofta går heta då någon skola föreslås dras in borde föräldrarna vara mer vaksamma över vad deras barn och unga får för undervisning i skolan. Vi behöver mer handledning i klasserna, fler skolpsykologer och fler studiehandledare. Gällande just studiehandledningen kan nämnas, att en undersökning som Utbildningsstyrelsen presenterat visar, att under en tiondel av studiehandledarna inom vuxenutbildningen har den utbildning som krävs!

Inom Svenska riksdagsgruppen efterlyser vi en mer ansvarsfull inställning till utbild-ningspolitiken. Vi kan inta som beslutsfattare bara gå över där ribban är som lägst och alltid följa de breda opinionerna bland elever och föräldrar. Skolan måste ge alla barn en god bas för att klara sig hur långt som helst i livet. Ifall vi med tillval och bortval gör det enklare att välja bort det ena ämnet efter det andra kommer inte alla barn att ha samma utgångsläge då de beger sig ger ut på arbetsmarknaden. Det gäller allt från matematik till språk. Bland årets abiturienter var andelen som skrev svenska 13 procent färre än ifjol, då antalet abiturienter bara var tre procent färre. Det är en allvarlig tendens med tanke på jämlikheten. Svenska riksdagsgruppen uppmanar därför undervisningsministeriet att följa upp studentexamensreformen redan i höst.

I samband med studentexamensreformen fattade man beslut om en rad åtgärder för att förstärka svenskundervisningen med allt från språkduschar till tidigareläggning av språkundervisningen. Utbildningsstyrelsen gav ifjol ut ett handlingsprogram med vilket man vill stärka svenskundervisningen med lärarfortbildning, nordiskt utbyte, bättre läromedel samt ökad kontakt mellan svensk- och finskspråkiga skolor. Tillsvidare har Utbildningsstyrelsen inte fått någon genklang från ministeriet. Svenska riksdagsgruppen hoppas att också ministeriet nu skulle ägna uppmärksamhet på svensklärarnas situation.

Eva Biaudet höll gruppanförandet 7.6.2005.

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15