Interpellationsdebatt om pensionärernas inkomster

19.09.2006 kl. 00:00
Riksdagen är på väg att sätta modernt rekord i antalet interpellationer. Vi debatterar idag den femtonde interpellationen för denna period – och då har vi ännu ett år kvar. Under de två tidigare perioderna stannade antalet vid tolv och tretton interpellationer. Det verkar dessutom som om oppositionen indelat väljargrup-perna mellan sig; vänstern talar om pensionärerna, de gröna om barnfamiljerna medan samlingspartiet värnar om kommunerna.

 

Pensionärernas köpkraft har inte blivit sämre – men den släpar efter. Det är ett faktum. Det verkar råda enighet bland riksdagsgrupperna att detta måste åtgärdas.
Riksdagen har redan godkänt budgetramar som inte tillåter extra stora utgiftsutökningar. Men då vi går in i valkampanjen och regeringsförhandlingar är det skäl att enas om vilka satsningar som skall göras. Svenska riksdagsgruppen kan redan nu presentera sina åtgärdsförslag.

Pensionärerna blir allt friskare och 90 procent av 75-åringarna bor hemma. En fjärdedel av 75 åringarna behöver ändå regelbunden omsorg och vid 85 års ålder är ungefär hälften i behov av samhällets hjälp. Det är ett faktum precis som interpellanterna säger att de äldre äldre, som behöver mänsklig omsorg blir allt fler och behovet av offentlig vård växer. Det har därför varit en klok politik av regeringen att satsa över 400 miljoner euro på vård och service. Det har varit klokt därför, att den offentliga vården kan utnyttjas av alla. Höjningar av olika stöd kan endast riktas till en viss grupp om de skall få någon nytta överhuvudtaget.

Inom vården och servicen för de äldre finns flera åtgärdsbehov. De flesta åldringar vill bo hemma. För att det skall vara möjligt måste den förebyggande vården fungera. Svenska riksdagsgruppen föreslår att åldersgränsen borde sänkas så att fler åldringar får en egen personlig vårdplan inom ramen för omsorgsga-rantin.
Många av våra äldre kan bo hemma tack vare sina närmaste anhöriga som kan – och orkar – ta hand om dem. Endast en liten minoritet har tillgång till det kommunala stödsystemet för närståendevårdare. Det är bra att regeringen förbättrar villkoren, men inom Svenska riksdagsgruppen anser vi att fler närstående-vårdare borde få stöd för sitt arbete.

Trots att vi har ett högklassigt sjuk- och vårdsystem är det alldeles för stelt. Ibland får man fundera om inte systemet blivit viktigare än patienterna. Vi anser att individens valmöjligheter i vården skall ökas. Det kan vi göra genom att i större grad erbjuda servicesedlar genom vilka patienter kan välja mellan offentliga och privata vårdalternativ. Samtidigt vill vi att servicesedlarna också skall gälla i hälsovården och inte bara inom socialvården som idag.

Riksdagen har ofta visat oro för att personalen inom vården inte orkar med arbetstempot. Dessvärre har vi inga medel med vilka vi kan tvinga kommunerna att satsa extra resurser på personalen. Vi måste snart fundera om det inte är dags att återinföra öronmärkning i statsandelarna till kommunen. Vi anser inom Svenska riksdagsgruppen att staten fortsättningsvis skall öka stödet till kommunerna för att tillgodose sina invånare en god vård och omsorg.

Professor Sirkka-Liisa Kivelä har gjort en utredning och kommit med en serie förslag för att förbättra åldringsvården. Man borde enligt hennes förslag inrätta en ombudsman för de äldre eller rent av göra en separat lagstiftning för åldringsvården. All orsak att tänka på i framtiden! I seniorpolitiken är det viktigt att man beaktar helheten. De friskare seniorerna skall ha möjlighet att delta aktivt i samhällslivet så att vi kan ta tillvara det mänskliga kapital de representerar. Seniorerna utgör också en stor resurs för att ta en andel i uppgiften att fostra barnbarnen. Organisationsaktiviteter som riktar sig till seniorerna för skingra ensamheten behöver också offentlig stimulans och ekonomiskt stöd. Det räcker alltså inte enbart med god inkomst och god vård vi måste beakta livskvalitetens andra behov också.

Regeringen har höjt pensionerna två gånger under pågående period och en gång under föregående period. Trots det släpar folkpensionärernas inkomstutveckling efter. Den kommer inte ens fatt den allmänna pensionsinkomsten. Det beror på, att till folkpensionen är knutet ett flertal andra pensionsbidrag. Höjer man folkpensionen höjer man samtidigt flera andra pensioner som ofta gagnar högre pensionstagare.
Svenska riksdagsgruppen har tidigare föreslagit att denna sammankoppling borde brytas. På det sättet skulle folkpensionens nivå höjas också i förhållande till övriga pensionstagare. Därför föreslår vi att nivåhöjningarna av folkpensionen skall fortsätta samt att höjningen då endast gäller folkpensionens grundbelopp.

Vänsterförbundet sätter tummen på en mycket viktig jämställdhetsfråga. Trots att vi alla skall vara lika inför lagen, beskattas löntagare och pensionärer olika. I inkomstklassen mellan 1400 euro och dryga 3000 euro i månaden uppbärs en högre skatt av pensionärerna. Det berör med andra ord omkring en fjärdedel av pensionärerna. Detta beror på att dessa pensionstagare inte kunnat utnyttja pensionsavdraget på grund av att inkomstnivån varit för hög.
Det här är en rättvisefråga som måste korrigeras. Det skulle vara positivt alla riksdagspartier kunde enas om att åtgärda detta problem i nästa regeringsprogram. En korrigering av skattetabellerna skulle kosta runt 350 miljoner om året.

Vad skall vi göra för att förbättra pensionärernas köpkraft och välmående? Svenska riksdagsgruppen har för sin del presenterat flera olika förslag.
– Svenska riksdagsgruppen vill fortsättningsvis investera mer pengar i den offentliga vården.
– Vi vill att de systematiska nivåhöjningarna av folkpensionen skall fortsätta.
– Vi vill bryta kopplingen mellan folkpensionen och andra pensioner så folkpensionärerna skall komma ifatt andra pensionsinkomstgrupper.
– Vi vill att pensionärer och löntagare som förtjänar mellan 1400 och 3000 euro skall beskattas lika.

Talman, vi hoppas att de övriga partierna sluter upp bakom denna agenda under den kommande vintern. Fram till dess föreslår vi att riksdagen återgår till normal dagordning.

 

Pehr Löv höll gruppanförandet 19.9.2006

Det är bra att riksdagen idag fokuserar debatten på de minst bemedlade pensionärerna. Det är lätt att hålla med om att de lägsta folkpensionstagarnas situation måste förbättras.

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15