Remissdebatt om propositionen om kommun- och servicestrukturreformen

03.10.2006 kl. 00:00
Det kan vara bra att än en gång påminna oss om varför regeringen har startat denna process. Vi vet att befolkningsunderlaget och servicebehovet kommer att ändras så pass mycket under de kommande åren, att samhällets resurser inte räcker till för att stå för notan om serviceproduktionen inte rationaliseras. Lösningen måste därför bli att stärka kommunernas möjligheter att garantera servicen.
Kommun- och servicestrukturreformen måste ses som början till en process om tar sikte på att garantera den kommunala servicen till kommuninvånarna också om 15-20 år framåt och vi får inte enbart se på dagssituationen. Demografin kommer att förändras dramatiskt och antalet personer som står utanför arbetslivet kommer att öka kraftigt på bekostnad av befolkningen i arbetsför ålder. Regeringen har rätt i att utan nya sätt att ge service och nya sätt att arbeta i den offentliga sektorn så kan inte den kommunala servicen upprätthållas till ett acceptabelt pris. Allmänt kan man konstatera att kostnaderna för vård och omsorg ökar dramatiskt. Då elevantalet minskar tvingas utbildningssektorn att minska på utbildningsplatserna så att en del av utbildningssektorns resurser kan styras till vården och de sociala tjänsterna. Grundskolan får dock inte åderlåtas på resurser då grupperna redan är för stora och specialundervisningsresursen för liten. Det krävs ett stort mått av kreativitet och förmåga att tänka i nya banor hos våra kommunala beslutsfattare för att förekomma utvecklingen istället för att förekommas.
 
Allt som är stort är inte nödvändigtvis ekonomiskt och rationellt. Om det vore så enkelt skulle våra största städer och de största samkommunerna vara de effektivaste och ha den bästa ekonomin. Det är bevisligen inte alltid på det sättet. Det finns små kommuner som lyckas produceras sin service till ett mycket förmånligt enhetspris och stora kommuner som åstadkommer motsatsen. Det är ofta så att de små kommunernas problem ute i periferin inte är ett storleksproblem, utan bottnar i den allmänna samhällsutveckling med bortflyttning som leder till sned åldersstruktur, låg inkomstnivå per capita o.s.v. Dessa problem måste vi försöka komma åt. De löser sig inte av sig själv.
 
Den kommunala självbestämmanderätten har en stark ställning i vårt land genom både grundlag, lag och hävd. De krav och förväntningar som detta lagförslag ställer på kommunerna kommer att starkt styra det kommunala beslutsfattandet framöver. Statsmakten har all orsak att fortsättningsvis respektera den kommunala självbestämmanderätten och förlita sig på att de kommunala förtroendevalda har förmåga att fatta nödvändiga beslut inom ramen för detta lagförslag.
 
 Jag kan inte undvika att ta upp risken med att regeringen urvattnar detta lagförslag om man som i Helsingfors-Sibbo fallet stöder den starkares krav på att annektera sina svagare grannar. Om detta sker enligt Helsingfors framställning kan hela kommun- och servicestrukturreformen falla platt till marken. Vad är det för idé att förhandla grannare emellan om den starke med hjälp av statsrådsbeslut får sin vilja igenom. Vi har ett flertal större städer som med stort intresse följer med Helsingfors-Sibbo fallet och som sannolikt kommer att åberopa en eventuell annektering som ett prejudikat som bör vara gällande även för andra svårtlösta fall.
 
Nu har många synbarligen läst regeringens proposition enligt egen tolkning. En del tycker den är alltför tvingande – andra anser att den är alltför löst formulerad. Sanningen ligger någonstans mitt emellan.
 
Ett är säkert. Man gör ett stort misstag ifall man tror att inga reformer behöver göras. Forskningar visar att hälsovården är som mest kostnadseffektiv då den dimensioneras för att tjäna minst 20.000 invånare. Flera mindre kommuner har visserligen idag en fungerande hälsovård för – låt oss säga för 10.000 personer. Förutom kostnadseffektivitet har vi också rätt att kräva en kvalitativt högtstående vård. Vi måste utarbeta mer kostnadseffektiva modeller och former. Detsamma gäller andra stadiets utbildning. Det finns ekonomiska argument för att bygga ett utbildningsnät för andra stadiet som tjänar 50.000 invånare. Överlappning av utbildningsplatser måste undvikas, men den kvalitativa utbildningsnivån måste garanteras och utvecklas.
 
Vad är då slutsatsen av detta? Reformer måste göras – men vilka? Skall man bevara den gamla kommunstrukturen genom att flytta upp alla beslut till en samkommun, eller vill man bevara makten över budgetutgifterna i kommunen?
Svenska folkpartiets inställning är, att vi vill bevara kommunerna som starka ekonomiska aktörer med makt över sin egen ekonomi. Samtidigt får vi inte glömma att kommunen är en identitetsfaktor för kommunmedlemmen. Balansgången mellan de olika värderingarna är inte lätt, men måste lösas.
 
Regeringen har insett att landets delar är olika till sin karaktär och har därför bekräftat att man måste kunna få dispens från befolkningsunderlagsgränsen på grund av språkliga eller geografiska skiljelinjer som utgör naturliga gränser i sig. Samarbetsförpliktelserna får inte kringgå grundlagens stadganden om att gränser skall dras så att bägge språkgruppers språkliga service kan tryggas. Men jag hoppas att ingen gör misstaget att tro att man kan undkomma hela reformen i skydd av lagens undantag.    
               
Kommun- och servicestrukturen har rätt långt blivit en debatt för riks- och lokalpolitiker. Kommunens förtroendevalda bör nu ställa sig själva frågan; hurudan vård kommer jag själv att få om tjugo år? Kommer vi att klara det här utan reformer? Dessa frågor är långt viktigare än frågan om vem man vill samarbeta med eller vem man inte vill samarbeta med.
Målet är inte en kommunreform. Målet är att säkra en högklassig vård- och servicenivå för alla kommuninvånare – i alla delar av landet – på 20 till 30 års sikt. Medlen kan vara kommunreformer eller samarbete i olika former. Låt oss inte glömma det ambitiösa målet.
 
Nils-Anders Granvik höll gruppanförandet 3.10.2006
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30