De åtgärder som måste till för att göra Finlands sjöfart konkurrenskraftig igen finns listade i den utredning som sjöfartens tre arbetsgivarorganisationer och tre arbetstagarorganisationer tillsammans utarbetat (”Sjöfarten är en tillväxtbransch – Gemensamma målsättningar för utvecklingen av sjöfarten under finsk flagg.” April 2006).
Med tanke på det pressade läget och den korta återstoden av regeringsperioden bör följande tidsschema följas:
1) Det lagförslag som ligger på regeringens bord sedan länge, och som rättar de tekniska bristerna i stödet på 94 % för passagerarfartygens lönebikostnader, sänds omedelbart till riksdagen och tillämpas fr.o.m. 1.1.2006. Fr.o.m. 1.1.2007 bör stödet höjas till 100 % och permanentas;
2) Den nuvarande tonnageskattelagens brister bör rättas till och notifieras så fort som möjligt. Det tidigare systemet med investeringsreservering som gällde ännu på 1990-talet bör likaså uppdateras och notifieras med ett sådant innehåll att de fullt ut kan nyttjas också av passagerarrederierna;
3) Sjöfarten bör generellt behandlas som en viktig tillväxtnäring som är viktig i strävan att uppnå Lissabonprocessens målsättningar för ett ekonomiskt starkt EU.
Svenska riksdagsgruppen konstaterar att kraftfulla åtgärder kan rädda den handelsflotta som fortfarande seglar under finländsk flagg, kan leda till återflaggning av utflaggat tonnage och alldeles särskilt till nyinvesteringar och expansion av näringen under finsk flagg.
Pressmeddelande 12.10.2006