Regeringens rambudget för åren 2008-2011

29.05.2007 kl. 15:15
Det är både rätt och klokt att försvara en ansvarsfull och strikt budgetpolitik. Det är rättvist gentemot kommande generationer. Då oppositionen vill använda mer av statens pengar, är det skäl att minnas att regeringens budgetutgifter är 180 miljoner större – hela 14 procent större - än föregående regerings budgetra-mar. Större utgiftsökningar än så, skulle vara ansvarslöst.
Rambudgetens nyckeltal motsvarar mycket långt det som Sfp förde fram inför riksdagsvalet och under de första regeringssonderingarna. Budgetutgifterna ökar bruttomässigt med 1,5 mrd euro och skatterna sänks med knappa 2 mrd euro. Bakom dessa tal döljer sig en lång rad av satsningar på bättre hälsa, bättre utbildning, bättre sysselsättning – ja, kort och gott, en bättre framtid.
 
UTBILDNING
 
Vi har sagt det många, många gånger tidigare från denna talarstol, men det är skäl att säga det igen. Vi måste skapa välfärden innan vi kan fördela den. Vi måste få fler jobb och fler skattebetalare för att klara av framtidens utmaningar. Därför ligger tyngdpunkten i regeringens politik på sysselsättningen.
 
Det syns främst i regeringens satsningar på utbildning. Satsningen är systematisk och omfattar alla nivåer inom utbildningen. Grundskolan får 80 miljoner i återinvesterade pengar.
 
Svenska riksdagsgruppen har länge efterlyst större satsningar på yrkesutbildningen, eftersom vi redan kan skönja en brist på inhemska timmermän, plåtslagare och vårdare.
Detta är bara några exempel. I Närpes ligger arbetslösheten nu på drygt 2 procent. Det råder akut brist på arbetskraft. Det är mycket viktigt att yrkesutbildningen nu får fler elevplatser och att läroavtalskontrakten skall utökas. Totalt sett höjs statsandelarna till kommunerna för utbildning och kultur med över 200 miljoner euro.
 
Också universiteten får tilläggsmedel. Forskningen får totalt 90 miljoner i nya pengar. Dessutom gör regeringen slag i saken och förverkligar den viktiga tanken om ett stort innovationsuniversitet i huvudstaden då tre universitet går samman.
 
För oss är det viktigt att studiestödet höjs nästa år. Vi har medlemmar i vår riksdagsgrupp som hunnit vara med som studentkårsordförande och kräva att studiestödet redan då skall höjas. Nu kan den cirkeln slutas. Positivt är också att studerandenas inkomstgränser höjs med hela 30 procent under kommande skatteår.
  
SYSSELSÄTTNING
 
Det främsta politiska instrumentet för att stimulera sysselsättningen har varit skattepolitiken. Nu väljer regeringen att invänta arbetsmarknadsparternas förhandlingsresultat innan man beslutar om eventuella skattesänkningar. Riksdag och regering har visserligen väntat på arbetsmarknadsparterna förr, men det kan vara skäl att påminna alla instanser om att riksdagen inte väntar hur länge som helst på nästa års skattelagar.
 
Regeringen skjuter de överenskomna skattesänkningarna på framtiden eftersom det finns en risk för överhettning inom ekonomin. Svenska riksdagsgruppen ger stöd för denna syn, men vi vill ändå understryka behovet av att Finland reagerar på den internationella skattekonkurrensen. Det finns fortfarande behov av att kontinuerligt och systematiskt sänka den totala skattegraden. En sysselsättande skattepolitik är en riktig skattepolitik.   
 
Vi utgår ifrån att regeringen förbereder sig fram till budgetmanglingen på att kunna genomföra speciellt två skattereformer under nästa år. För det första anser vi att beskattningen för löntagare och pensionärer bör göras jämlik redan 2008.
För det andra vill vi understryka att det brådskar gällande ett beslut om tonnageskatten. Vår sjöfart löper ständig risk för att flaggas ut. Regeringen måste ha beredskap att agera snabbt för rädda tusentals finländska arbetsplatser.
För det tredje utgår vi ifrån att finansministeriet omgående startar utredningen om hur arvskattereformen skall förverkligas.  
 
SOCIALA SATSNINGAR
 
Valrörelsens profilgrupper har en tydlig profil också i rambudgeten. Många pensionärer kommer att få se en rimlig höjning av sin folkpension. Dels höjer regeringen folkpensionens grundbelopp med 20 euro från början av året, dels kan folkpensionen höjas med ytterligare 20 euro då dyrortsklasserna reformeras i många kommuner. Det ger en stor del folkpensionärer runt 40 euro till i månaden!
 
Svenska folkpartiet lyfte också fram barnfamiljerna men framförallt ensamförsörjarna. Det är bra att barnbidragets ensamförsörjartillägg höjs med 10 euro per barn, även om detta naturligtvis inte löser ensamförsörjarnas alla problem. Men det är ett steg i rätt riktning.  De övriga familjepolitiska satsningarna skall förverkligas 2009 och 2010.
 
Inför regeringens rambudgetmangling fanns ett beredningsförslag om att tumma på den subjektiva rätten till dagvård. För sfp har den subjektiva rätten till dagvård varit en principfråga i många år. Vi är därför nöjda över att beredningens förslag inte gick igenom. Jag vill ännu understryka för säkerhets skull; regeringen tummar inte på den subjektiva rätten till dagvård! Men det är rimligt att dagvårdssystemet blir flexiblare och också mera anpassat till familjernas behov.
  
För oss i Svenska riksdagsgruppen är satsningarna på den offentliga vården fortfarande viktiga. Det handlar om rättvisa. Den offentliga vården gagnar alla. Det är med belåtenhet vi därför noterar att regeringen skjuter till över 600 miljoner euro till den kommunala vården och servicen. Eftersom den största utgiftsposten inom vården är lönekostnaderna, utgår vi ifrån att denna satsning skall leda till fler fasta anställningar, fler händer på avdelningarna och fler euron i vårdarens lönekuvert.
  
REGIONER OCH VÄGAR
 
Vi har många partier i riksdagen, men nu i budgettider undrar jag om inte Vägpartiet är det mäktigaste av dem alla. Även denna gång verkar det som om finansministeriet räknat med att riksdagens vägparti sätter in de tillägg som regeringen nu lät bli att göra. I rambudgeten finns visserligen extra anslag för både vägunderhållet och för de privata vägarna, men satsningarna är ändå för små.
Nu handlar det inte ens om att starta nya stora byggprojekt utan att bevara vår egendom så att den inte förfaller. På grund av de ryska virkestullarna våndas man nu inom skogsindustrin över hur man skall få ut mer virke från de finländska skogarna då de små vägarna är i allt sämre skick. Inom Svenska riksdagsgruppen utgår vi ifrån att finansutskottet får ta sig en ordentlig funderare på detta problem.
 
Regeringen fattar beslut kring nya väg- och banbyggen efter att man färdigställt en egen redogörelse. Svenska riksdagsgruppen förutsätter att regeringen utgår ifrån den föregående regeringens så kallade infraministergrupps prioriteringslista. Enligt den ligger förbättringen av stamväg 51 igenom Kyrkslätt samt elektrifieringen av banan mellan Vasa och Seinäjoki i tur att förverkligas.
 
TVÅSPRÅKIGHET
 
Vi kommer att se många förvaltningsreformer under de kommande åren. Den kommunala servicen och strukturen börjar ta form på det lokala planet. I rambudgeten aviserar regeringen en samfälld reform av både tingsrätter och polisdistrikt. Svenska riksdagsgruppen förutsätter att justitieministern håller ett skarpt öga på hur tvåspråkigheten förverkligas. Vår finländska tvåspråkighet innebär inte enbart att personen vid servicedisken skall kunna erbjuda service på båda språken, utan att hela förvaltningen genomsyras av tvåspråkighet.
 
Vår fungerande tvåspråkighet förutsätter ett brett medieutbud. Regeringen tryggar nu SVT:s sebarhet i Finland samtidigt som Yle:s sändningar tryggas i Sverige. Dessutom fortsätter det indirekta stödet till FNB för att trygga en bred nyhetsbevakning på svenska i Finland.
 
Den rambudget som regeringen nu lägger fram ger goda möjligheter att förverkliga ett framgångsrikt regeringsprogram.
Ulla-Maj Wideroos höll gruppanförandet 29.5.2007.
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15