Anförande om värdepapper

12.09.2007 kl. 14:20

Regeringens proposition till Riksdagen med förslag till lag om värdepappersföretag, lag om ändring av värdepappersmarknadslagen och vissa lagar i samband därmed, RP 43/2007 rd

Elisabeth Nauclér /r: Ärade herr talman! Regeringens proposition med förslag till lag om värdepappersföretag, lag om ändring av värdepappersmarknadslagen och vissa lagar i samband därmed, som nu är föremålet för remiss till utskottet, syftar till att genomföra EG-direktivet om finansiella instrument.
Tanken är att införa ett system som gör det flexiblare för fondbörser och värdepappersförmedlare att skapa alternativa marknadsplatser för traditionell börshandel och att konkurrera sinsemellan. Flera av de allmänna bestämmelserna i 1 kap. ändras och i 1 kap. 4 § 4 mom. återfinns också en definition på vad som avses med professionell kund. Hit hör till exempel finska staten, statskontoret, affärsverk, kommuner och utländska regionala förvaltningsenheter.

Definitionen motsvarar vad som fastslagits i EG-direktivet utom på en punkt. I direktivet sägs nämligen att regionala enheter får räknas som professionell kund och under den kategorin kvalificerar Ålands landskapsregering. Detta trots att alltså utländska regionala förvaltningsenheter medtagits i förslaget. Samma sak gäller för definitionen i 1 kap. 4 § 5 mom. om så kallad kvalificerad investerare, och nu talar jag om lagen i dess nuvarande lydelse.

Bestämmelserna inverkar på hur bankerna får hantera sina kunder och vilka produkter man kan erbjuda dessa kunder. Uppenbarligen har inte detta problem uppmärksammats tidigare, men det kan knappast bero på något annat än ett förbiseende. Det kan inte finnas någon anledning till att inte landskapet Åland skulle ha samma ställning som regioner i andra delar av Europa. Konsekvensen blir att Finlands minsta kommun, Sottunga, ingår i definitionen som professionel kund eller kvalificerad investerare, men inte landskapet Åland.

Det jag talar om är alltså en liten detalj i lagen som det inte är någon svårighet för utskottet att korrigera vid behandlingen av lagförslaget, men som skulle underlätta betydligt för dem som berörs av lagen. Samma avgörande betydelse har definitionen av kvalificerad investerare som finns i den gällande lagens 1 kap. 4 § 5 mom., och i vilken det enligt lagförslaget nu inte skulle göras några ändringar.

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Gruppanförande om butikernas öppettider 20.2 2013

Riksdagsledamot Lars Erik Gästgivars. Då butikernas öppettider liberaliserades 2009 förutsatte riksdagen att regeringen inom tre år avger en redogörelse för vilka effekterna blev i ett tiotal uppräknade avseenden. Det måste kunna sägas rent ut att den redogörelse som nu föreligger i några avseenden är en lätt besvikelse. Några av de centrala effekterna har egentligen inte utretts alls.
20.02.2013 kl. 15:00

Inerpellation om regeringens ekonomiska- och industripolitik

Gruppanförande den 13.2 2013. Riksdagsledamot Lars Erik Gästgivars.
13.02.2013 kl. 14:00

Gruppanförande vid riksmötets öppningsdebatt

Gruppordförande Mikaela Nylander höll svenska riksdagsgruppens anförande i samband med riksmötets öppning 12.2 2013
12.02.2013 kl. 14:00

Gruppanförande 6.2 2013

Gruppanförande i remissdebatten om Statsrådets redogörelse för Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2012. Riksdagsman Thomas Blomqvist.
06.02.2013 kl. 15:27

Gruppanförande om 2013 års statsbudget

Riksdagsledamot Astrid Thors gruppanförande 17.12.2012 i debatten om finansutskottets betänkande om 2013 års statsbudget.
17.12.2012 kl. 16:57

Gruppanförande vid riksdagens jubileumsplenum 5.12.2012

Svenska riksdagsgruppens ordförande Mikaela nylanders gruppanförande vid riksdagens jubileumsplenum inför Finlands 95. självständighetsdag.
07.12.2012 kl. 09:55

Interpellationen om kommunreformen och tryggad närservice

Svenska riksdagsgruppens ordförande Mikaela Nylanders gruppanförande 3/10 2012 i debatten om interpellationen om kommunreformen och tryggad närservice.
03.10.2012 kl. 15:00