Anförande om värdepapper

12.09.2007 kl. 14:20

Regeringens proposition till Riksdagen med förslag till lag om värdepappersföretag, lag om ändring av värdepappersmarknadslagen och vissa lagar i samband därmed, RP 43/2007 rd

Elisabeth Nauclér /r: Ärade herr talman! Regeringens proposition med förslag till lag om värdepappersföretag, lag om ändring av värdepappersmarknadslagen och vissa lagar i samband därmed, som nu är föremålet för remiss till utskottet, syftar till att genomföra EG-direktivet om finansiella instrument.
Tanken är att införa ett system som gör det flexiblare för fondbörser och värdepappersförmedlare att skapa alternativa marknadsplatser för traditionell börshandel och att konkurrera sinsemellan. Flera av de allmänna bestämmelserna i 1 kap. ändras och i 1 kap. 4 § 4 mom. återfinns också en definition på vad som avses med professionell kund. Hit hör till exempel finska staten, statskontoret, affärsverk, kommuner och utländska regionala förvaltningsenheter.

Definitionen motsvarar vad som fastslagits i EG-direktivet utom på en punkt. I direktivet sägs nämligen att regionala enheter får räknas som professionell kund och under den kategorin kvalificerar Ålands landskapsregering. Detta trots att alltså utländska regionala förvaltningsenheter medtagits i förslaget. Samma sak gäller för definitionen i 1 kap. 4 § 5 mom. om så kallad kvalificerad investerare, och nu talar jag om lagen i dess nuvarande lydelse.

Bestämmelserna inverkar på hur bankerna får hantera sina kunder och vilka produkter man kan erbjuda dessa kunder. Uppenbarligen har inte detta problem uppmärksammats tidigare, men det kan knappast bero på något annat än ett förbiseende. Det kan inte finnas någon anledning till att inte landskapet Åland skulle ha samma ställning som regioner i andra delar av Europa. Konsekvensen blir att Finlands minsta kommun, Sottunga, ingår i definitionen som professionel kund eller kvalificerad investerare, men inte landskapet Åland.

Det jag talar om är alltså en liten detalj i lagen som det inte är någon svårighet för utskottet att korrigera vid behandlingen av lagförslaget, men som skulle underlätta betydligt för dem som berörs av lagen. Samma avgörande betydelse har definitionen av kvalificerad investerare som finns i den gällande lagens 1 kap. 4 § 5 mom., och i vilken det enligt lagförslaget nu inte skulle göras några ändringar.

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15