Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

03.10.2007 kl. 10:37
Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden.
Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
Diskussionen om kvaliteten i den offentliga vården har den senaste tiden handlat om dem somger vården, nämligen vårdarna och sjukskötarna. Det är sant att en stor del av den offentliga vårdbudgeten går till löner. Regeringen föreslår i budgetförslaget att statsandelen till kommunerna för social- och hälsovården ökas med 577 miljoner euro. Det innebär i klartext att kommunerna kan förbättra servicen för gamla, sjuka och barnfamiljer. Av höjningen beror 226 miljoner på att man granskat utgiftsfördelningen mellan stat och kommun. Dessutom kommer regeringen, för första gången på över ett decennium, att börja kompensera kommunerna till hundra procent för de ökade kostnaderna. Regeringen är också beredd att stöda en klok löneuppgörelse inom vårdsektorn – med 150 miljoner euro. Regeringen satsar under hela perioden 30 miljoner euro på utvecklingsprojekt för de anställda inom social- och hälsovården. Totalt, kommer denna regering att stöda den kommunala vårdsektorn och de kommunalt anställda mer än någonsin tidigare.
 
Vi är alla medvetna om att lönenivån inom vårdsektorn släpar efter. Det gäller också inom den privata sektorn vilket innebär att trycket att höja lönerna inom den offentliga sektorn likväl inte är tillräckligt starkt. Själv tror jag att lönenivån inom den kvinnodominerade vård- och omsorgssektorn kommer att stiga under de närmaste åren p.g.a. att konkurrensen om arbetstagarna hårdnar samtidigt som behovet inom vård- och omsorgssektorn ökar. Det är rättvist om så sker. Vårdarna förtjänar det.
 
Det avtal som de kommunala avtalsparterna nu kommit överens om är ett steg på vägen. Vi utgår från att denna trend fortsätter även efter denna avtalsperiod. I och med att alla förbunden utom Tehy skrivit på avtalet som medför lönejusteringar på 12 % kan jag svårligen förstå vad oppositionen menar med att säga att situationen i de kommunala förhandlingarna är historiskt dålig. Vad händer i Finland när kommunsektorn lovas upp till 12 % i förhöjningar? Jo oppositionen vill fälla regeringen!
 
Vi skall också komma ihåg att regeringen inte lovat förhöjningar på vare sig 500 euro eller på någon annan summa utan regeringens löften och målsättningar finns inskriva i regeringsprogrammet. Regeringen kan inte ta ansvar för vad enskilda politiker eller partier lovat inför val. Inom svenska riksdagsgruppen eller sfp har vi inte heller talat om specifika summor. Om vi vill diskutera summor kan det konstateras att man inom vårdbranschen i bästa fall kommer upp i förhöjningar på 439 euro per månad – även om medeltalet hamnar en bit på 200 euro i månaden.
 
Den offentliga vårdpersonalen behöver också avlastning. Trots att antalet anställda i kommunerna är större än någonsin tidigare, finns det allt fler patienter att ta hand om. Svenska riksdagsgruppen har länge talat för fler händer i vården. Nu måste kommunerna förbereda sig på att konkurrensen om personalen blir hårdare. Den offentliga sektorn måste se om sitt hus. Alltför många utbildade vårdare har flyttat utomlands p.g.a. högre löner och stadigvarande arbetskontrakt. Svenska riksdagsgruppen har sagt det tidigare och säger det igen; vill man garantera att man har kompetent vårdpersonal efter fem och tio år, gäller det att fastanställa personalen idag! Vi utgår från att kommunerna använder det höjda stödet till att anställa fler vårdare med fasta kontrakt. 
 
Förhållandet mellan stat och kommun är komplicerat på många sätt. Kommunerna har självbestämmanderätt men de är beroende av ekonomiskt stöd av staten. Det statliga stödet fördelas enligt sektorområden, men staten har inte möjlighet att kräva att pengarna används till just det de är ämnade för. Den kommunala självbestämmanderätten innebär också ansvar. Ansvar för att de ökade resurserna används där de behövs bäst.
 
Arbetslösheten i landet fortsätter att sjunka. Inom några år kommer vi att ha fler branscher med arbetskraftsbrist. I vissa delar av landet förekommer redan brist på arbetskraft – och även arbetskraftsinvandring. Också inom sjukvården går vi nu in i ett brytningsskede och ser de första tecknen på den kommande arbetskraftskraftsbristen.  
                     
Vi måste i god tid forma vår yrkesutbildning så att den motsvarar arbetsmarknadens krav. Klart är, att Finland inte kommer att klara sig utan hjälp utifrån. Vi kommer inom kort att vara i akut behov av invandrad arbetskraft. Det kan hända – det är till och med troligt – att inte ens invandrad arbetskraft räcker till för att avhjälpa den kommande arbetskraftsbristen. Men bristen blir med säkerhet större utan invandrad arbetskraft. Den kommande situationen kräver förberedelse. För att utlänningar skall se Finland som sitt nya hemland krävs en positiv marknadsföring såväl utanför som innanför Finlands gränser. Det är dags att på allvar fundera på vad vi har att erbjuda en utlänning – inte vad hon kommer för att ta av oss.
 
Vi måste förstås även anpassa vår egen arbetsmarknad efter de behov och utmaningar som framtiden för med sig; att hålla den arbetsföra befolkningen kvar i arbetslivet och att anpassa utbildningen efter de behov som finns. Omsorg om vår egen arbetskraft är också samtidigt omsorg om – i detta fall – vård på eget språk.
 
Regeringen har som första regering genom tiderna gått in för ett extra anslag på 150 miljoner euro för att jämna ut löneskillnaderna i de kvinnodominerande, kommunala sektorerna. Eftersom regeringen också målmedvetet har inlett genomförandet av regeringsprogrammet är vi också i Svenska riksdagsgruppen övertygade om att de skrivningar som gäller kvalitet i vården också kommer att genomföras på ett tillfredsställande sätt. Det är speciellt viktigt att trygga en god äldreomsorg. Till detta vill Svenska riksdagsgruppen bidra.
 
Därför herr Talman föreslår Svenska riksdagsgruppen enkel övergång till dagordningen.
Håkan Nordman höll gruppanförandet 3.10
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15