Nordman: Nuvarande kommunindelning är föråldrad.

03.03.2008 kl. 11:18
Kommun- och servicestrukturreformen handlar i hög grad om att trygga den nordiska välfärdsmodellen, där kommunerna bär ett stort ansvar för invånarnas basservice och trygghet. Undersökningar visar att finländarna vill slå vakt om den nuvarande modellen, vilket kräver sådana åtgärder som regeringen föreslagit.

Kommunsektorn och förändringskraven är beroende av omvärlden. Som kommuninvånare och -politiker är vi medlemmar i större samfund än den egna kommunen. I regionen, landskapet, landet, EU, världen. Beroendeförhållandet ökar på gott och ont.

På 1960-talet bidrog influenser västerifrån till en kraftfull industrialiserings- och urbaniseringsprocess i vårt land. Stora delar av landet hann inte med i processen, som resulterade i en stor flyttningsrörelse till södra Finland, större städer och Sverige. Lantbruksdominerade regioner förmådde inte sysselsätta sina människor, som måste söka utkomst på annat håll. I vårt område blev Sverige räddningen för många.

Staten började i det här skedet en kraftig utbyggnad av den offentliga sektorn med bland annat grundskolreformen och folkhälsovårdslagen. Samtidigt planerades en kommunreform med sikte på kommuner eller samarbetsområden med minst 8000 invånare. Kommunreformen i Sverige tjänade som föredöme.

I Österbotten insåg vi att det krävdes åtgärder för att ge fart åt utvecklingen och rädda befolkningsunderlaget. Efter stundtals upprivande diskussioner minskades antalet kommuner från 36 till 16 genom sammanslagningar. Reformen resulterade i stor aktivitet och i ett märkbart ekonomiskt uppsving, som vi njuter frukter av ännu. Vad gör vi i den situation som nu uppstått?

Grunden för reformplanerna är inte de enskilda kommunernas situation utan landets situation. Det handlar om hur vårt land skall klara internationaliseringen med de konkurrensvillkor, den åldersstruktur och de försörjningsförhållanden som kommer att gälla. Självfallet har det återverkningar på kommunerna. Man brukar säga att det enda vi vet om framtiden är att den är osäker, men i själva verket vet vi ganska mycket om vad som väntar i kommunerna.

Större kommuner och större kommunala samarbetsområden bör skapas. Det har både föregående och nuvarande regering och riksdag låtit förstå. Ingen kan med bestämdhet hävda vilken kommunstorlek som är den enda rätta, eftersom olika situationer talar för olika lösningar, men i ramlagen finns ett tydligt huvudalternativ: pendlingsområdet är naturligt underlag för en gemensam kommun. För primärhälsovården och närliggande socialvård skall som bekant finnas minst 20000 invånare som underlag.

Förra omgången gick Österbotten i spetsen för ändringar i kommunindelningen. Den här gången verkar vi åstadkomma överraskande litet i jämförelse med vad som sker på annat håll. Åtminstone under den här fullmäktigeperioden.

Själv är jag övertygad om att den nuvarande indelningen är föråldrad, även i Österbotten. Den aktuella diskussionen om regionförvaltningen, hälso- och sjukvården och högskolorna talar för större enheter och ökar pressen på lösningar i Vasaregionen.

Mycket talar för att förra Vasa län kommer att bli ett naturligt underlag för statens förvaltning, när länsstyrelserna monteras ned. För övrigt en bättre lösning för oss än överstora Västra-Finlands län. Det i sin tur leder till att landskapen bör hitta varandra i arbetet för landsdelens utveckling. Det lär knappast lyckas med mindre än att de slås samman. I det här skedet driver inte landskapen på en samgång. Förmodligen vill Etelä-Pohjanmaa och Seinäjoki köpa tid, växa och stärka positionerna i förhållande till Österbotten och Vasa, innan en sammanslagning börjar drivas öppet.

Det är mot denna bakgrund som åstadkommande av en större Vasa stad är viktig för Österbotten - även för Sydösterbotten.
Håkan Nordman
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellation om regeringens ställningstagande till högre pensionsålder

Vi har upplevt dramatiska veckor i politiken, något som har sin naturliga bakgrund i det som har hänt i världsekonomin men som också har med vårt lands åldersstruktur och arbetsmarknad att göra. Med stor tillfredsställelse kan vi notera att förståelsen för regeringens framförda förslag till åtgärder börjar vinna allt större understöd.
11.03.2009 kl. 16:30

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17