Gestrin: Har vi mod att rädda Östersjön?

12.03.2008 kl. 14:49
Östersjön är i dag på många ställen ett dött hav, och det är vi människor som har orsakat detta. Massiva utsläpp av näringsämnen har långsamt bidragit till den kraftiga övergödning som vi under somrarna kan se i form av en grön och ställvis giftig algsörja.

Förutsättningarna för att rädda Östersjön är bättre än på länge. Vi har nämligen ett färskt instrument, aktionsplanen för Östersjön. Det var i november som miljöministrarna runt Östersjön godkände BSAP-planen (Baltic Sea Action Plan), utarbetad inom ramen för Helsingforskommissionen HELCOM. Det övergripande målet för planen är att Östersjön ska vara ett välmående hav ur ett miljömässigt och ekologiskt perspektiv senast år 2021.

Det finns ett lämpligt ordspråk för att beskriva den situation vi i dag befinner oss i. Den kinesiske filosofen Konfucius sade så här: "Att veta det rätta och inte göra det är brist på mod". Vi är medvetna om den negativa utvecklingen i Östersjön och vi vet vad som måste göras. Men är vi tillräckligt modiga?

Även om aktionsplanen, undertecknad av nio Östersjöstater och EU, kunde ha varit ännu mer ambitiös och förpliktigande kan den generellt sett betecknas som en framgång. Den har fyra huvudsegment som handlar om övergödning, skadliga ämnen, maritim säkerhet och biodiversitet.

HELCOM har uppskattat att utsläppen av näringsämnen måste reduceras till cirka 21 000 ton fosfor och 600 000 ton kväve för att Östersjön ska ha en chans att återhämta sig. Utsläppen har de senaste åren uppgått till i genomsnitt 36 000 ton fosfor och 737 000 ton kväve. Siffrorna är ett bevis på det enorma arbete vi har framför oss.

I skyddsplanen har man bland annat ställt upp nationella mål för hur mycket näringsämnen länderna får släppa ut i Östersjön. Alla länder har gått med på att senast år 2010 ta fram nationella program för att uppnå dessa mål.

De ekonomiska och samhälleliga kostnaderna med att vänta kommer att vara enorma, och därför är det av yttersta vikt att komma igång med arbetet genast. Det här är speciellt viktigt eftersom nya hot mot Östersjön hela tiden uppenbarar sig. Exempelvis visar en färsk rapport att klimatförändringarna kan ha en mycket negativ effekt på Östersjön. Den globala uppvärmningen kan enligt olika beräkningar förlänga vegetationsperioden med upp till 90 dagar, vilket innebär att algblomningarna accelererar ytterligare.

En förutsättning för att vi ska uppnå resultat är att vi tar fram konkreta projekt och att det kan hittas finansiering för dem. Ministrarna har utarbetat och godkänt aktionsplanen, men själva arbetet bör huvudsakligen ske på en lägre nivå. Här spelar kommunerna en nyckelroll, inte minst i egenskap av finansiärer av projekt. Det finns ofta finansiering att tillgå, exempelvis i form av lån, såvida projekten är goda. Men det krävs en stark politisk vilja, och här har kommunalpolitikerna, och även medborgarorganisationerna, ett stort ansvar.

Ett ypperligt tillfälle att diskutera konkreta lokala, nationella och regionala aktioner är i S:t Petersburg i slutet av veckan. Där arrangeras den så kallade Östersjödagen, och den färska aktionsplanen för Östersjön står naturligtvis starkt i fokus.

Det är speciellt passande just i år att Östersjödagen arrangeras i S:t Petersburg. Ryssland övertar nämligen ordförandeskapet för HELCOM i sommar. Vi ställer stora förhoppningar på det ryska ordförandeskapet med att driva arbetet mot ett renare Östersjön vidare.

Då det gäller skyddsplanen för Östersjön kan ingenting tas för givet - vi måste komma ihåg att planen i sista hand är precis så effektiv som vi själva gör den. Den får sin styrka genom implementering och konkreta aktioner. De länder som undertecknat planen har enats och kommit överens om vissa mål, och den utgör därmed ett verktyg med stor potential. Nu gäller det för Östersjöstaterna att använda detta verktyg så effektivt som möjligt.

Christina Gestrin, riksdagsledamot och rapportör för den parlamentariska
Östersjökonferensen BSPC.

Asmund Kristoffersen, stortingsledamot och ordförande för Nordiska rådets
miljö- och naturresursutskott.
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00