Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

01.04.2008 kl. 13:30
Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
EU:s toppmöte fattade i mars 2007 beslut gällande stävjandet av klimatförändringen. Beslutet innebär att utsläppen av växthusgaser skall minskas med 20 % jämfört med nivån 1990. För Finland innebär beslutet att 16 % ska minskas i sektorer som inte omfattas av utsläppshandeln, till dem hör trafiken. Trafiksektorn måste dra sitt strå till stacken – minskningsbehovet år 2020 är mellan 2,5 och 3 miljoner ton koldioxid.
 
Svenska riksdagsgruppen stöder satsningar på kollektivtrafiken som en del av arbetet mot klimatförändringen. De satsningar som ingår i statsrådets redogörelse på bland annat spårbunden trafik är naturliga lösningar med tanke på utmaningarna. På riksdagsgruppens lista över viktiga trafikpolitiska projekt har satsningen på västmetron och ringbanan här i huvudstadsregionen legat högt. Investeringar i den spårbundna kollektivtrafiken i Helsingforsregionen stöder arbetet att minska koldioxidutsläppen och minska personbilstrafiken i våra största städer. Den inte minst ur folkhälsosynvinkel så viktiga gång- och cykeltrafiken får inte heller hamna i skuggan av andra stora trafikfrågor. Fungerande trygga lättrafikleder är en oumbärlig del av trafiken.
 
Det är viktigt att regeringen utreder trängselavgifter. Framgångsrikt beslutsfattande kräver ett tillförlitligt faktabaserat underlag, uttryckligen med beaktande av finländska förhållanden. En trängselavgift kan försvara sin plats endast om den som ett element bland andra kan bidra till smidigare och bättre trafiklösningar i våra tätorter. Kommunalvalet i höst är en logisk tidpunkt att diskutera trängselavgifter och lokala trafiklösningar. Faktaunderlaget måste finnas tillhanda då.
 
Svenska riksdagsgruppen anser att statsrådets redogörelse innehåller en regional balans i utvecklingen av infrastrukturen och beaktar de olika regionernas särdrag. I stora delar av landet finns det dock inget alternativ till den egna bilen och privatbilismen. Här är de ökade satsningarna på såväl basvägnätet, det lägre allmänna vägnätet och de enskilda vägarna viktiga. Allt talar ändå för att nivån måste höjas avsevärt framöver.
 
Den förnyade bil- och fordonsbeskattningen kommer med säkerhet att uppmuntra befolkningen att övergå till nya bilar med lägre utsläpp. De nya utsläppsnormer som planeras kommer också säkerligen att ha en inverkan på de trafikrelaterade utsläppen.
 
Svenska riksdagsgruppen understöder även satsningar på ny teknologi. Flera länder i Europa har infört ett system med skattelättnader eller andra stöd för godstransport- och logistikbranschen i de fall när man med god framförhållning införskaffar fordon som uppfyller allt strängare utsläppskrav. De kriterier som skall uppfyllas är att företagaren byter ut en maskin mot en ny miljövänligare standard innan den blir obligatorisk. För sena byten fås inget stöd. Finland bör överväga ett system med skattemorötter. Det är klart att systemet skulle kosta. Att stävja klimatförändringen kostar, aktivitet kostar, men passivitet kostar i längden ännu mer!
 
Listan på egentliga trafiksatsningar stämmer långt överens med vår syn på trafikpolitiken. Det är viktigt att det finns långsiktighet i trafiksatsningarna och de projekt regeringen nu kommit överens om visar på långsiktighet. En del av projekten fanns nämligen med i den förra regeringens rankinglista.
Svenska riksdagsgruppen har tidigare kritiserat regeringens beslut från i höstas att skjuta upp förbättringen och breddningen av stamväg 51 mellan Stensvik och Kyrkslätt. Riksdagen förutsatte innan årsskiftet att projekt man redan fattat beslut om skall inledas förrän nya projekt påbörjas. Förbättrandet av stamväg 51 finns nu i statsrådets redogörelse med bland de projekt som skall genomföras under denna valperiod - och det är inte en dag för tidigt.
Elektrifieringen av järnvägen mellan Vasa och Seinäjoki har också den varit en riktig långdans. Diskussionen har pågått länge - alltför länge. Förra regeringen kom överens om att elektrifieringen av Vasabanan skulle förverkligas under början av denna regeringsperiod. Att Matti Vanhanens andra regering nu reserverat anslag för detta, visar att trafikpolitiken i Finland faktiskt sträcker sig över en längre tid än bara en regeringsperiod. Att regeringen dessutom går in för nya former av finansiering där kommunerna erbjuds en möjlighet att förskottera projektet gentemot en räntefri, statlig efterfinansiering - är en realism i dagens värld.                    

Svenska riksdagsgruppen stöder även förslaget att fortsätta omvandla färjeförbindelserna till fasta vägförbindelser, speciellt eftersom beräkningarna visar att investeringen snabbt betalar sig tillbaka. Alla färje- och förbindelsebåtsrutter kan dock inte ändras till fasta vägförbindelser. Utan tilläggsanslag skulle servicenivån på dessa flytande landsvägar ha försämrats.     

Över 80 % av transporterna i vår utrikeshandel går sjövägen. Svenska riksdagsgruppen har länge efterlyst åtgärder för att förhindra en ytterligare nedkörning av den inhemska sjöfarten och handelsflottan. Vår flotta är betydligt äldre än medelåldern inom EU och även globalt. De målsättningar som finns i regeringsprogrammet om att förbättra konkurrenskraften, att revidera tonnageskatten och att utreda möjligheten till fartygsanskaffningsreserveringar måste genomföras snabbt. Att regeringen vidtar dessa åtgärder är viktigt även ur försörjningsberedskapssynvinkel.
Svenska riksdagsgruppen stöder, avslutningsvis, statsrådets förslag om att trafikpolitiska redogörelser som utarbetas i början av valperioderna skall bli praxis. Det är viktigt att de långsiktiga planer som görs upp i stora drag hålls – oberoende av regeringens politiska sammansättning. Riksdagens roll i den långsiktiga planeringen är central och de riktlinjer som riksdagen drar upp måste också respekteras.

Mats Nylund höll gruppanförandet 1.4.2008.
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15