Nylund: Regionalbalans och klimatförändring det centrala

01.04.2008 kl. 13:30
– Trafiksektorn måste dra sitt strå till stacken för att stävja klimatförändringen. Här är satsningar på bl.a. kollektivtrafiken och spårbunden trafik, vilka ingår i den trafikpolitiska redogörelsen, naturliga lösningar.
Det sade riksdagsledamot Mats Nylund i Svenska riksdagsgruppens gruppanförande om den trafikpolitiska redogörelsen som behandlades i riksdagen på tisdag.
Det är viktigt att regeringen utreder trängselavgifter. Framgångsrikt beslutsfattande kräver ett tillförlitligt faktabaserat underlag uttryckligen med beaktande av de finländska logistiska särförhållandena.
– En trängselavgift kan försvara sin plats endast om den, som ett element bland andra, kan bidra till smidigare och bättre trafiklösningar i våra tätorter. Kommunalvalet i höst är en logisk tidpunkt att diskutera och då måste faktaunderlaget finnas tillhanda, påpekade Nylund.
 
– Gång- och cykeltrafiken, som också ur folkhälsosynvinkel är viktig, får inte hamna i skuggan av andra stora trafikfrågor. Fungerande trygga lättrafikleder är en oumbärlig del av trafiken, slog Nylund fast.
 
Statsrådets redogörelse innehåller en regional balans i utvecklingen av infrastrukturen och beaktar de olika regionernas särdrag.
– I stora delar av landet finns det dock inget alternativ till den egna bilen och privatbilismen. Här är de ökade satsningarna på såväl basvägnätet, det lägre allmänna vägnätet och de enskilda vägarna viktiga. Allt talar för att nivån på dessa måste höjas avsevärt framöver, sade Nylund.

PRESSMEDDELANDE
1.4.2008
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen