Nordman: Högaktuella pensionsfrågor

04.04.2008 kl. 15:33
Pensionsfrågorna har alltid varit högaktuella i samband med riksdagsval. Fjolårets val var inget undantag och kandidaterna förväntades ha åsikter om folkpensionen, det brutna indexet och beskattningen. En del ville även fortsätta kampen för att återfå folkpensionens basdel som de berövades år 1996. Vi kandidater lovade mera och mindre för att tillfredsställa väljarna. Själv lovade jag arbeta för att de lägsta pensionerna skall höjas kännbart och beskattningen av pensioner lindras. Det var ett naturligt löfte, men det är inte lätt att uppfylla helt och fullt.

Folkpensionen höjdes i årets budget med 20 respektive 40 euro i månaden - plus index - sedan andra dyrortsklassen skrotats.  Höjningen är större än på länge, men nivån förblir fortfarande låg och höjningen äts upp av ökande levnadskostnader. Folkpensionen är jämförelsevis låg i vårt land och gruppen pensionärer med små inkomster är stor. Allt för många medborgare är beroende av utkomststöd och bostadsstöd för att klara sig.

I samband med den stora socialskyddsreformen, som bereds som bäst, bör grundtryggheten förbättras just för att minska antalet personer som är beroende av kompletterande inkomster i form av utkomststöd och bostadsstöd. Det handlar om möjligheter att försörja sig med avlönat arbete och tillräckliga ersättningar vid sjukdom, arbetslöshet och arbets-oförmögenhet samt pensionsinkomster. Utan höjning av de lägsta nivåerna lyckas det inte.

Skattelättnader som lovades har tagits i bruk. Höjningen av pensionsinkomstavdraget i kommunal beskattningen betyder att cirka 900 000 pensionärer får högre nettoinkomster. Pensionärer med en årsinkomst på 13 000 - 16 000 euro har sedan årsskiftet rentav en litet lindrigare beskattning än löntagarna. Men trots omläggningen beskattas fortfarande vissa grupper pensionärer hårdare än löntagare. Regeringen förväntas komma med nya villkor.

Med gällande indexsystem växer gruppen pensionärer som faller under den så kallade fattiggränsen, som enligt EU:s normer går vid 60 procent av medianinkomsten. Eftersom lönerna växer rejält mera än pensionerna höjs även fattiggränsen. I ett skriftligt spörsmål tvingar jag regeringen att ännu en gång att avslöja sin inställning till det brutna indexet.

Det gällande indexet för arbetspension beaktar lönestegringarna bara till 20 procent och prisstegringarna till 80 procent. Det betyder att indexet steg med 27,21 procent åren 1994-2008, medan löneindexet steg med 58,6 procent. Folkpensionsindexet beaktar bara levnads-kostnadsstegringar, varför folkpensionärerna är beoende av politikernas goda vilja att göra nivåförhöjningar.

För tillfället är den fulla folkpensionen 558 euro i månaden för en enskild person, medan arbetspensionen i medeltal uppgår till knappt 1300 euro.

I regeringsprogrammet lovas att den “konsumtionskorg” som ligger som grund för indexjusteringar skall granskas. Tryggar den pensionärernas köpkraft och är den rättvis mellan folkpensionärer och arbetspensionärer? De förhållandevis stora lönejusteringarna i år ger extra fart åt pensionärenas yrkande.

På regeringens frågetimme för drygt en månad sedan gav minister Jyrki Katainen inte stora förhoppningar om förbättringar av det brutna indexet. Hän hänvisade till kostnadstrycket, pensionssystemets hållbarhet och den överenskommelse som gjordes med arbetsmarknads-parterna. Ännu bestämdare var han ifråga om folkpensionens basdel: någon återbetalning är inte att räkna med.

Men därmed är inte sista ordet sagt i sammanhanget. Den nuvarande situationen är inte hållbar. I mitt skriftliga spörsmål till regeringen frågas: Hur har utvecklingen av det brutna indexet följts upp och har regeringen för avsikt att ta i bruk ett rättvisare indexsystem? Enligt minister Liisa Hyssälä har utredningen startats. Eventuella åtgärder kopplas till socialskyddsreformen och görs med speciell betoning av de lägsta pensionerna.
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00