Lax: Dieselskatten bör höjas

25.04.2008 kl. 14:42
Miniminivåerna på dieselskatt i EU bör höjas till samma nivå som skatten på blyfri bensin, men inte mer, blev kontentan av diskussionen och antagandet av det betänkande som den svenske parlamentarikern Olle Schmidt hade lagt fram.

Den bakomliggande orsaken till detta är att man genom olika åtgärder försöker få fram acceptabla lösningar för att begränsa utsläppen, speciellt från vägtransporter. Den nuvarande lagstiftningen, där blyfri bensin och diesel tillåts ha olika minimiskattenivåer och där priset på diesel varierar kraftigt mellan de billigaste respektive dyraste länderna riskerar att leda till att EU-länder konkurrerar med varandra med lägre prissättning på framför allt diesel och därmed bidrar till större totala utsläpp. Detta speciellt eftersom sådana åtgärder riskerar att leda till så kallad "bränsleturism", där människor lockas att köra långa sträckor bara för att hamstra billigt drivmedel.

För att inte de länder som redan nu har höga dieselskatter skall drabbas alltför negativt av denna åtgärd ville EP införa ett tak för hur mycket skatterna får höjas i dessa länder. Personligen tror jag att detta är en viktig utveckling, dels för att på sikt kunna råda bot på de utsläpp som transportbranschen årligen orsakar, men det är även ett led i att få en fullt utvecklad inre marknad inom EU för dessa produkter.

Tilläggas kan att EP i denna fråga endast har en rådgivande roll i förhållande till Ministerrådet, eftersom det handlar om skattepolitik. Huruvida detta genomförs eller inte beror alltså på Rådets beslut framöver.

Henrik Lax
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Finlands säkerhets- och försvarspolitik

16.06.2009 kl. 10:35

Responsdebatt om budgetramarna 2010-2013

Som en följd av den ekonomiska krisen har hittills omkring 3 miljarder euro anvisats för stimulansåtgärder i vårt land – detta motsvarar omkring 1,5 % av BNP – en stor andel också med EU-mått mätt. Alla åtgärder som vidtas måste ha som målsättning att återställa tillväxten och balansen i vår ekonomi, motverka arbetslöshet och trygga vår betalningsförmåga – speciellt på lång sikt.
03.06.2009 kl. 13:35

Responsdebatt om Statsrådets EU-redogörelse

Också Svenska riksdagsgruppen sällar sig till skaran av röster som tycker att det är viktigt att oftare diskutera EU, Finlands roll i unionen och unionens framtid.
26.05.2009 kl. 15:00

Statsrådets redogörelse om EU-politiken

26.05.2009 kl. 10:35

Remissdebatt om statsrådets EU-redogörelse

Av statsrådets redogörelse över EU-politiken framgår regeringens vision om hur EU ska se ut, fungera och utvecklas till år 2020. Svenska riksdagsgruppen framhåller vikten av att alla skall kunna känna sig representerade i Bryssel och delaktiga i den politik som förs i EU.
16.04.2009 kl. 17:00

Responsdebatt om första tilläggsbudgeten

Trots att vi skött vår egen ekonomiska politik bra de senaste åren och kunnat både förbättra välfärden och korta av på vår statsskuld är vi mitt i den ekonomiska kris som startade i höstas på fastighetsmarknaden i USA och snabbt spred sig. Alla undersökningar pekar på att vi får lov att räkna med kärva år. Hur kärva de blir vet vi väl med säkerhet först efteråt. Nu måste vi hålla hjulen i rullning, stimulera sysselsättningen och upprätthålla tryggheten och basservicen för alla. Samtidigt måste vi ta sikte på en framtid där sysselsättningsgraden är hög, eftersom det utgör grunden för en hållbar välfärd.
18.03.2009 kl. 16:00

Interpellation om regeringens ställningstagande till högre pensionsålder

Vi har upplevt dramatiska veckor i politiken, något som har sin naturliga bakgrund i det som har hänt i världsekonomin men som också har med vårt lands åldersstruktur och arbetsmarknad att göra. Med stor tillfredsställelse kan vi notera att förståelsen för regeringens framförda förslag till åtgärder börjar vinna allt större understöd.
11.03.2009 kl. 16:30