Lax: Dieselskatten bör höjas

25.04.2008 kl. 14:42
Miniminivåerna på dieselskatt i EU bör höjas till samma nivå som skatten på blyfri bensin, men inte mer, blev kontentan av diskussionen och antagandet av det betänkande som den svenske parlamentarikern Olle Schmidt hade lagt fram.

Den bakomliggande orsaken till detta är att man genom olika åtgärder försöker få fram acceptabla lösningar för att begränsa utsläppen, speciellt från vägtransporter. Den nuvarande lagstiftningen, där blyfri bensin och diesel tillåts ha olika minimiskattenivåer och där priset på diesel varierar kraftigt mellan de billigaste respektive dyraste länderna riskerar att leda till att EU-länder konkurrerar med varandra med lägre prissättning på framför allt diesel och därmed bidrar till större totala utsläpp. Detta speciellt eftersom sådana åtgärder riskerar att leda till så kallad "bränsleturism", där människor lockas att köra långa sträckor bara för att hamstra billigt drivmedel.

För att inte de länder som redan nu har höga dieselskatter skall drabbas alltför negativt av denna åtgärd ville EP införa ett tak för hur mycket skatterna får höjas i dessa länder. Personligen tror jag att detta är en viktig utveckling, dels för att på sikt kunna råda bot på de utsläpp som transportbranschen årligen orsakar, men det är även ett led i att få en fullt utvecklad inre marknad inom EU för dessa produkter.

Tilläggas kan att EP i denna fråga endast har en rådgivande roll i förhållande till Ministerrådet, eftersom det handlar om skattepolitik. Huruvida detta genomförs eller inte beror alltså på Rådets beslut framöver.

Henrik Lax
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen