Nylund: Det handlar om vår demokrati!

28.04.2008 kl. 16:33
I Finlands grundlag, första kapitlet, andra paragrafen stadgas det att statsmakten i Finland tillkommer folket, som företräds av riksdagen. I den tjugofemte paragrafen stadgas att riksdagsledamöterna ska väljas genom direkta, proportionella och hemliga val, och att landet indelas i minst tolv och högst aderton valkretsar. Noggrannare bestämmelser om riksdagsval stipuleras i vallagen.

I senaste riksdagsval blev de grönas ordförande Tarja Cronberg inte invald trots att hon fick drygt 7 800 röster. Samtidigt blev Pirkko Ruohonen-Lerner invald från Nyland med dryga tusen röster. Det här ledde till livlig diskussion om orättvisor i vårt valsystem och fick som följd att det i vårt regeringsprogram skrevs in att vallagstiftningen ska revideras. Regeringen tillsatte en arbetsgrupp som leds av förvaltningsrådet Lauri Tarasti och där partierna representeras av partisekreterarna. Senaste tisdag kom arbetsgruppen med sitt betänkande. Om det förverkligas innebär det ofrånkomligt en radikal förändring i vårt valsystem.

En enkel lösning på problemet med de så kallade dolda röstspärrarna i små valkretsar, och fenomenet med att kandidater med mycket låga röstetal kan bli invalda i stora valkretsar, skulle vara en sammanslagning av de små valkretsarna i öster och valkretsarna i norra Finland samt en delning av den nyländska valkretsen. Det var också den modell som sfp förespråkade, men som vi till sist var ensamma om. Istället körde centerpartiet, kraftigt understödda av samlingspartiet, fram en modell som innebär att när valen förrättats i valkretsar så delas de första 150 platserna ut enligt samma princip som idag, jämförelsetal enligt partilista, medan de 50 sista platserna blir så kallade utjämningsmandat som fördelas i förhållande till respektive partis valresultat nationellt. Samtidigt införs en nationell röstspärr på 3,5 procent. En tredje förändring är ett förbud mot valförbund med motiveringen att väljarna då har svårt att veta vilken kandidat deras röst egentligen tillfaller.

Det goda med detta system är att alla partier får mandat i riksdagen i proportion till det totala antalet avgivna röster i landet. Men systemet har också betydande nackdelar. En av dem är att väljarna, på grund av utjämningsmandaten, inte kommer att veta vilken kandidat deras röst egentligen tillfaller. Det kan mycket väl exempelvis gå så, att om utjämningsmandatet tillämpas så blir en sfp:are med 5000 röster på fjärde plats i Vasa valkrets utanför, medan en sfp:are i Uleåborg istället inväljs med några hundra röster. Kommer detta att stimulera till ökat valdeltagande? Innebär det att det blir lättare för väljarna att veta hur deras röst används?

En annan nackdel: om vi är överens om att det är ett problem som borde lösas att 7 800 röster så att säga går till spillo, är då den rätta medicinen att lösa detta problem att bygga upp ett system som gör att i fall ett parti stannar strax under 3,5 procent på riksplanet så går 100 000 röster till spillo? Befrämjar detta demokratin? Är det helt säkert att all visdom finns i de partier som finns i nuvarande riksdag? Om inte, varför bygga upp ett system som innebär att det i praktiken kommer att vara oerhört svårt, för att inte säga omöjligt, för ett nytt parti att etablera sig i Finlands riksdag. Om den vallag som nu bereds skulle ha funnits tidigare skulle varken de gröna eller sannfinländarna finnas i dagens riksdag.

Från riksdagens horisont är det ofta svårt att förutse vilka frågor som väcker allmän debatt. Relativt små förändringar i den orättvisa och föråldrade arvs- och gåvoskatten fick professorer, samhälldebattörer och ledarskribenter att skriva spaltmeter på spaltmeter och påverka utformningen av lagen. Revideringen av vallagstiftningen, som enligt min uppfattning är en fråga av en helt annan kaliber, en fråga som berör själva verktyget för att förverkliga demokratin, har fram till nu mötts med nästan total tystnad. Det finns säkert anledning för oss som politiker att titta oss själva i spegeln, men förändringen som föreslås är så stor så jag tycker att rapporteringen borde ha täckt mer än att sfp motsätter sig en rösttröskel. Nu när betänkandet är så gott som klart har debatten äntligen kommit igång. Bättre sent än aldrig. Det handlar ju trots allt i grunden om vår demokrati!

Mats Nylund
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellation om regeringens ställningstagande till högre pensionsålder

Vi har upplevt dramatiska veckor i politiken, något som har sin naturliga bakgrund i det som har hänt i världsekonomin men som också har med vårt lands åldersstruktur och arbetsmarknad att göra. Med stor tillfredsställelse kan vi notera att förståelsen för regeringens framförda förslag till åtgärder börjar vinna allt större understöd.
11.03.2009 kl. 16:30

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17