Wideroos: Vin i matbutikerna?

09.05.2008 kl. 13:16
Stakes generaldirektör viftade med “vin-i-matbutiken” kortet i veckan. Sen backade han en aning och skyllde på att pressen missuppfattat honom. Hur som helst så väckte han diskussionen på nytt. Och frågan delar naturligtvis såväl befolkningen som politikerna i två läger. Finländarnas förhållande till alkoholen tycks vara något komplicerat. För egen del vill jag inte ha något vin i matbutikerna. Det räcker med att Alko har ett sådant butiksnät att den som vill ha sitt vin nog hittar det och vägen är inte heller alltför lång. Sen säger någon att Alko nästan finns i matbutikerna redan eftersom de på en del ställen finns i samma byggnad. Så är det, men det kan väl ändå inte vara ett argument för att vi skall få vin i matbutikerna. Jag är övertygad om att alkoholkonsumtionen ökar om tillgängligheten blir bättre och målsättningen måste ändå vara den motsatta. Och förresten undrar jag om vi skulle ha Alko kvar i Kristinestad och Närpes om matbutikerna skulle få tillstånd att sälja vin.

Den ökande alkoholkonsumtionen handlar givetvis inte bara om tillgängligheten. Det handlar också om hur vi i allmänhet förhåller oss till alkohol, om det finns fritidsaktiviteter som sysselsätter unga, om föräldrar, skola och föreningar fostrar sina barn till en restriktiv inställning till alkohol, om priset på alkoholen är det rätta o.s.v. Och på tal om priset så är det också en grannlaga fråga. Vilken är den rätta prisnivån? Uppenbarligen ligger Finland ganska rätt just nu - åtminstone om man följer med tullens uppgifter om smuggling. Det verkar inte vara intressant att smuggla in stora mängder sprit till Finland just nu - däremot smugglas det tobak i stora mängder. Orsaken är ofta enkel: priset på en cigarettask i St Petersburg kan vara 40 cent när den i Finland kostar cirka 4 euro. Nu menar jag givetvis inte att vi skall sänka skatten på tobak, men inte tror jag heller att vi skall höja den speciellt mycket. Det uppmuntrar bara till mera smuggling och svart marknad. Det är alltså ett grannlaga arbete att hitta den rätta prispolitiken och antagligen är det så att det inte finns något exakt svar på frågan om vilken den rätta nivån är. Det är många faktorer som påverkar användningen av tobak och alkohol och skall vi minska användningen av dessa produkter behövs ett heltäckande program med en mängd åtgärder.
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15