Henriksson: Riksdagsstart med brokig meny

15.09.2008 kl. 11:20
Höstens riksdagsarbete drog igång på allvar den här veckan. Ett mulet Helsingfors tog emot på tisdagmorgon och känslan av att hösten verkligen är här var påtaglig.

Vad har då varit på tapeten i landets högsta beslutsfattande organ? Ja, allt från bland annat revidering av valfinansieringslagen, läget i Georgien, den trafikpolitiska redogörelsen, regeringens förslag om införandet av register över vårdpersonalen på Internet till krisen inom skogsbranschen. Med andra ord en synnerligen brokig meny.

Några ord om ändringarna i valfinansieringslagen, eftersom det är högaktuellt nu när vi den 26 oktober skall gå till kommunalval:

Riksdagen godkände enhälligt att i kommunalvalet måste donatorn anges i alla de fall där donationen är 1000 € eller mera. Samtidigt beslöts att gränsen för vad som får mottas av en och samma donator är 3000 €. Nu är det ju så att i våra trakter är det väldigt sällsynt med valkampanjer som i kommunalval i sin helhet ens skulle uppgå till nämnda maximibelopp, däremot kan gränsen eventuellt ha betydelse för kandidater i våra större städer. Hur som helst är den viktigaste ändringen nu, att härefter måste de invalda i fullmäktige redovisa för dels hur
medlen insamlats men också för hur de använts i kampanjen. Det vill säga kostnader för tidningsannonser, reklammaterial, broschyrer, valmöten, kampanjplanering etc. skall specificeras skilt.

Viktigt är det att komma ihåg att det inte i sig är något fel på att man tar emot bidrag eller ger bidrag till någons kampanj. Tvärtom är det så att det borde kunna anses vara en hederssak att stöda att vi har ett fungerande demokratiskt system. Vi vill ju inte heller att enbart rika eller kändisar skall sitta på den beslutande makten i samhället, eller? Däremot är genomskinligheten viktig. Det vill säga att väljarna kan få veta varifrån  kandidaten fått sina medel. Därför talar jag fortfarande varmt för att man kunde slopa alla gränser och gå till en total redovisningsskyldighet, som också skulle gälla partierna.

Det beskaste på veckans meny var utan tvekan skogsindustrins meddelande om de omfattande nedläggningarna som kommer att genomföras under de närmaste åren. Regeringen visade prov på snabb handlingsförmåga då den samma dag fattade beslut om betydande stöd för strukturomvandling till de kommuner och regioner som drabbas. Som helhet är det en stor sak för landet att över 2000 arbetsplatser försvinner. Den här gången kan vi vara tacksamma för att det inte drabbar UPM i Jakobstad.

Anna-Maja Henriksson
Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50