Nylund: Varför lägga ned en fungerande enhet?

24.10.2008 kl. 14:24
Varför lägga ned en fungerande enhet just för att den fungerar?

Polisens grupp för bekämpande av olaglig djurskyddsaktivism hotas av nedläggning. Som orsaker till avslutandet anges att gruppen har fungerat på projektbas i nästan sex år, och att den har lyckats mycket väl i sitt uppdrag. Båda påståendena är korrekta. Räderna mot pälsfarmer har nästan upphört efter att gruppen bildades. Den stora frågan är hur vi ska garantera att inte räder
mot pälsfarmer igen tar fart.

Man kan jämföra med situationen i Sverige, där pälsfarmningen utgör endast en bråkdel av den finländska. I Sverige har man ingen enhet som är specialiserad på olaglig aktivism. Där har det bara under de senaste två åren har det skett 14 tillslag mot minkfarmer, och det har släppts ut tusentals och åter tusentals minkar som dött, hamnat under bilhjulen eller överlevt och blivit riktiga miljömarodörer.

Polisens grupp har samlat uppgifter om och kartlagt den hårda kärnan av finländska aktivister som håller på med brottslig verksamhet, och deras kopplingar till den internationella motsvarigheten och dess bakgrundskrafter. Den kunskap och den skicklighet som gruppen utvecklat är oerhört svår att
överföra på den lokala polisen. Det berättar en hel del om specialgruppens kompetens att den till en del också använts för att säkra kärnkraftsbygget i Olkiluoto.

Olaglig aktivism och tillslag sker lokalt, men dess ursprung, planering och bakgrundskrafter är så gott som alltid nationella eller internationella. Därför måste också övervakningen, uppföljningen och utredningsarbetet skötas på ett nationellt plan.

I en demokrati får man demonstrera och uttrycka sina åsikter. Kännetecknande för egentligen all aktivism är också att det i grunden finns något positivt eller behjärtansvärt i verksamheten. Men i det skede då den lagliga opinionsbildningsverksamheten övergår till hot mot mänskor, våld och
förstörande av egendom föreligger alltid risken att också yttrandefriheten lider. För den lokala polisen kan det vara svårt att skilja på laglig aktivism, en medborgerlig grundrättighet, och krimininell verksamhet som skadar vårt samhälle. Specialenheten är utbildad bland annat just för detta ändamål.

Orsaken till nedläggningen är inte ekonomisk. I detta nu består enheten av två poliser. Verksamheten har fungerat utmärkt under Västra Finlands polisläns ledning, men ett projekt är ju till sin natur tidsbundet och ur den synvinkeln är det naturligt att verksamhetsmodellen förändras. Det som inte får ske är att all den kunskap som samlats nu går till spillo. Den olagliga
djurrättsaktivismen stannar inte vid räder mot pälsfarmer. Om samhället inte har kontroll över situationen står vi snabbt inför en situation där det begås räder mot affärsidkare, livsmedelsindustrier som förädlar animalieprodukter och regelrätta hot mot liv, något som redan förekommer bland annat i Sverige.

Polisens specialgrupps verksamhet måste få en fortsättning. Det handlar om att säkra näringsidkarnas rättsskydd och trygghet, det handlar om att bibehålla respekten för rättsstaten och sist men inte minst; att inte låta en liten grupp med extrema element undergräva vår oerhört värdefulla yttrandefrihet.

Mats Nylund, riksdagsledamot, sfp

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2006

Våren har inletts med en presidentvalskampanj som förutom utrikespolitiken, också berörde många aktuella EU- och nationella angelägenheter. Finlands roll i världen kommer att vara intressant under årets gång. På sommaren tar vi över ordförandeskapet för EU, och då har vi en unik chans att visa att Finland är ett land som vill arbeta för ett EU där alla invånare skall känna sig respektfullt behandlade, sade Christina Gestrin.
09.02.2006 kl. 00:00

Responsdebatten om statsbudgeten för år 2006

Riksdagen har inte enbart ägnat tid åt att maktbalansen i säkerhetspolitiken den senaste månaden. Varje höst begår vi en liten maktkamp mellan riksdag och regering om vem som skall ha sista ordet i fråga om statsbudgeten. Trots att riksdagen har den slutliga budgetmakten är det bra om riksdagens ändringar ändå kan skötas i samråd med finansministeriet för att undvika tekniska misstag.
13.12.2005 kl. 00:00

Regeringens redogörelse om energi- och klimatpolitiken

Klimatförändringen är vår tids största globala miljöhot. Vi är inne i den första fasen av en lång process som saknar ett slut. Den generation som idag fattar beslut bär ett stort ansvar för kommande generationers möjligheter att leva och verka på jorden. Redan nu finns det skrämmande och varnande exempel på hur vissa ursprungsfolk varit tvungna ge upp sina urgamla traditioner då arktiska miljöns klimat förändrats så mycket. Det finns ett stort globalt intresse för att utveckla miljövänlig teknologi inom energiproduktionen.
30.11.2005 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om Europeiska unionens konstitutionella fördrag

Då nyhetsåret 2005 skall sammanfattas blir EU:s grundfördrag antagligen en av årets främsta poli-tiska nyheter. Det är kanske här ingen överraskning att säga att den franska omröstningen var en stor besvikelse för oss som trodde att det nya fördraget tom med sina brister var en förbättring från förut. Allra mest skulle ett lyckat slutförande av processen manifestera möjligheterna för att bygga vidare på ett starkt handlingskraftigt EU.
29.11.2005 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om Fortums optionsprogram

22.11.2005 kl. 00:00

Regeringens jordbrukspolitiska redogörelse

26.10.2005 kl. 00:00