Responsdebatt om statsrådets långsiktiga energi- och klimatstrategi

17.06.2009 kl. 15:45
Utmaningarna har växt ytterligare för regeringens långsiktiga energi- och klimatstrategi under vintern och våren. Den ekonomiska nedgången har ytterligare försämrat ekonomin och därmed också höjt ribban en aning för ekonomiska satsningar på klimatpolitiken.

BNP har sjunkit avsevärt under 2009 och exporten har sjunkit med över en tredjedel. Statsrådets redogörelse över budgetramarna 2010-2013 förutspår också att totalproduktionen sjunker med fem procent i år och ännu med 1,5 % nästa år. I samband med energi- och klimatstrategin förutspåddes däremot en tillväxt på över 2 % per år under tiden 2006-2020. Enligt ekonomiutskottets utredning kommer finansministeriet att i höst i samband med budgetbehandlingen att återkomma till finansieringen av energi- och klimatstrategin. Enligt finansministeriet kommer strategin att vara ett av tyngdpunktsområdena i samband med att man omfördelar 200 miljoner euro av budgetmedlen. Svenska riksdagsgruppen anser att statsrådet, senast i samband med budgetbehandlingen, måste ha tillgång till nya uppgifter om genomförandet av energi- och kllimatstrategin, vilka också tar det existerande ekonomiska läget i beaktande. Finland måste kunna hålla fast vid sina internationella åtaganden och överenskommelser.

Även om Finlands energiförbrukning har minskat radikalt under det gångna året som en följd av att flera fabriker inom träförädlingsbranschen upphört med verksamheten finns det prognoser som tyder på att megatrenden ändå är en annan. Den internationella energiorganisationen IEA förutspår att energikonsumtionen kommer att växa stabilt och att förbrukningen av el kommer att stiga till 21 % av hela energikonsumtionen. Ännu år 2030 kommer energiförbrukningen ännu att till 80 % att basera sig på fossila bränslen. Oljan kommer ännu att spela en huvudroll, men användningen av stenkol kommer också att öka. Fram till 2030 kommer andelen av den energi som förbrukas att stiga från 7 % till 10 % av totalkonsumtionen. Dessa oroväckande siffror beskriver ett möjligt framtidsscenarie och visar hur stora utmaningarna är inför höstens klimatkonferens i Köpenhamn.

Faktumet är att politkerna måste lyckas med att enas om ett avtal som innebär att den globala energikonsumtionen kan stävjas och som bygger på en större energieffektivitet och på förnybara energiformer i mycket större utsträckning än hittills. EU:s klimatpolitiska krav är ett steg i rätt riktning men i framtiden kommer politikåtgärderna ännu att tvingas bli ännu strängare.

Vi måste i framtiden få ut mera effektivitet med en mindre insats energi. Det behövs både morötter och piska för att lyckas förändra energi- och klimatpolitiken i en hållbarare riktning. Svenska riksdagsgruppen för länge sedan påtalat behovet av att ta i bruk ekonomiska styrmekanismer; inmatningstariffer, klimatcent eller gröna certifikat. Dessutom måste vi öka självförsörjningsgraden av energi. Det här sker bäst genom att starkt öka användningen av förnybar energi, satsa på energisparande åtgärder och en större energieffektivitet. Vi är glada över också Finland nu går in för inmatningstariffer för både biogas och vindkraft och välkomnar tariffer även för andra förnybara energiformer så som biomassa och tex solkraft.. I Finland har vi fortfarande stora möjligheter att öka användningen av biomassa i energiförsörjningen. Finland har en stor landsbygd, skogar och åkermark. Enligt en utredning som gjordes för några år sedan kan en halv miljon hektar åkermark användas för produktion av bioenergi utan att livsmedelsförsörjningen skulle hotas. Nu bör möjligheterna utnyttjas på bästa sätt. Också solenergi, solfångare, vattenkraft och värmepumpar kommer alla att behövas för att öka självförsörjningen i energiproduktionen. En stor betydelse har strängare normer för byggande och byggnader. Stöd för att förbättra energieffektiviteten i byggnader kan leda till omfattande inbesparingar i energikonsumtionen. En snabb övergång till lågenergihus, passivhus och hus som genererar energi måste också kraftigt uppmuntras.

För Finlands del är det logiskt att aktivt delta också i EU:s klimat- och miljöarbete. Globalt sett och även när det kommer till höstens klimatkonferens är det ändå EU och de övriga industrialiserade länderna som utgör vår referensram. Både unionens och Finlands målsättning skall vara ett globalt omfattande nytt klimatavtal. Bara genom att få med också USA, Ryssland, Japan och Australien tillsammans med EU kan klimatavtalet stå på en trovärdig grund. Globalt sett är det dock lika viktigt att man kan komma överens med de snabbasta växande ekonomierna och utvecklingsländerna över åtgärder som kan vidtas där. För Finlands del betyder det förstås ytterligare utmaningar när bördan skall fördelas inom unionen. För EU:s del måste satsningar göras på den inre energimarknaden. En fungerande marknad med energi till ett konkurrenskraftigt pris, med tillräckligt mycket energi och med tillräckligt hög driftsäkerhet är viktiga förutsättningar både för konkurrenskraft och för satsningar på förnyelsebar energi. Om man i framtiden i högre grad samordnar EU:s energimarknader än vad man gör i dagens läge bör man även i högre grad koordinera styrmekanismerna. Med tanke på att Finland redan idag är en del av den nordiska elmarknaden borde också de nordiska länderna sträva efter att förenhetliga styrmekanismerna på elmarknaden, vilket man dessvärre inte ännu gjort. Vi borde också sträva efter att ställa våra klimatpolitiska mål minst lika högt som de övriga nordiska länderna, framförallt Sverige och Danmark och verka för gemensamma strategier inom den globala energi- och klimatpolitiken.
 


Christina Gestrin höll gruppanförandet 17.6.2009

Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00