Nylander: Nu prövas Nylands förbunds vilja att utveckla helheten

22.10.2009 kl. 18:50
Statsrådet har idag fattat beslut om att fusionera landskapen Nyland och Östra Nyland från och med 1.1.2011. Processen började i och med att Sibbo kommun lämnade in en ansökan till statsrådet om byte av landskap.

- Beslutet utgör den juridiska ramen för fusionen. Beslutet baserar sig på lagen om landskapsindelning och tar inte ställning till politiska substansfrågor. Dessa frågor bör lösas via officiella förhandlingar som genast bör påbörjas, påpekar riksdagsledamot Mikaela Nylander. Det skulle vara en ytterst olycklig start för det nya landskapet om den politiska viljan att förhandla om de för Östra Nyland viktiga frågorna saknas.

- Jag hoppas verkligen att Nylands förbund också i framtiden stöder utvecklingen av metropolområdet och motsätter sig att Malms flygfält flyttar till Backas i Borgå. Nylands förbund har i tidigare ställningstaganden konstaterat att Backas är ett dåligt alternativ eftersom Borgå stads möjligheter att växa västerut och härmed ta ett större ansvar för inflyttningen förhindras av ett flygfält i Backas. Dessutom bör vi finna en gemensam syn på dragningen av den sk Helibanan österut för att effektivt kunna driva frågan inom statsförvaltningen. Helibanan är en av de viktigaste framtida infrastrukturprojekten för hela Östra Nyland, framhåller Nylander.

- Vi behöver en helhetssyn på hur vi skall utveckla näringslivet samt yrkesutbildningen och högskolesektorn. Dessutom har vi i Östra Nyland haft en trovärdig utvecklingspolitik för landsbygden och skärgården som bör kunna fortsätta. Kännspakt har också varit den grundmurade viljan att utveckla hela Östra Nyland. Tvåspråkigheten förutsätter svenska strukturer inom det nya landskapet, avslutar Nylander som hoppas på en bra start för det nya landskapet genom äkta förhandlingar.
 

 

Pressmeddelande 22.10.2009

Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15