Valtioneuvoston kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevasta selonteko

24.11.2009 kl. 15:00
Kunta- ja palvelurakenneuudistus on yksi maamme merkittävimmistä rakennepoliittisista muutosprosesseista. Sa-manaikaisesti se on tämän hallituksen tärkeimpiä hankkeita. Tämä merkitsee myös sitä, että tämä selonteko on mitä tärkein, ja meidän on tarkkaan harkittava miten jatkamme ja kehitämme tätä prosessia. Uudistuksessa syntyneisiin ongelmiin on suhtauduttava erittäin vakavasti!

Hallituksen nimenomaisena tavoitteena uudistuksessa on tuottavuuden parantaminen ja menojen kasvun hillitseminen sekä edellytysten luominen laadukkaille, kaikkien ulottuvilla oleville ja kustannustehokkaille palveluille. Nämä ovat erinomaisia tavoitteita, mutta selonteossa todetaan uudistusten vaikutusten toistaiseksi näkyvän ennen kaikkea hallinnollisten rakenteiden kehittämisenä. Uudistus ei ole toistaiseksi kaikin osin edennyt palvelujen kehittämiseen. Tämä merkitsee sitä, että uudet kunnat ja yhteistoiminta-alueet tarvitsevat nyt aikaa palvelujen kehittämiseen! Ruotsalaisen eduskuntaryhmän mielestä ne tarvitsevat tämän ajan – ilman, että uusia uhkia vieläkin suuremmista yksiköistä ilmestyy horisonttiin. Meidän on lähdettävä yksilön mahdollisuudesta saada laadukkaita palveluja – ei suurista yksiköistä itsetarkoituksena. Uudet hallinnolliset rakenteet ovat usein tarpeellinen ja merkittävä askel kohti päämää-rää – uudistus on siis langennut hyvään maahan – mutta nyt meidän on odotettava lopullisia tuloksia eli palvelujen kehittämistä, tehostamista ja parantamista.

Milloinkaan aiemmin kuntakarttaa ei ole pantu uuteen uskoon samalla tavalla kuin viime vuosina. Yhteensä 171 kuntaa, ensisijaisesti pieniä maaseutukuntia, on ollut mukana kuntaliitoksissa vuonna 2009. Lisäksi suunnitteilla on uusia kuntien yhdistymisiä monissa vuoden 2008 vaalien jälkeen toimintansa aloittaneissa valtuustoissa. Toistaiseksi kehitysvauhti ei ole ollut yhtä nopeaa suurilla kaupunkiseuduilla – mutta suunnitelmat etenevät mm. pääkaupunkiseudulla, Vaasan seudulla ja Turun ympäristössä. Ruotsalaisen eduskuntaryhmän mielestä on hyvä, ettei hallituksen syyskuiseen esitykseen uudeksi kuntajakolaiksi sisälly mahdollisuutta kuntien pakkoliitoksiin. Sen sijaan meidän on korostettava vapaaehtoisuutta, oma-aloitteisuutta ja kunnan mahdollisuutta etsiä omille asukkailleen sopivia mahdollisuuksia. Kuntien asukkaiden tilannettahan tässä on parannettava!

On myös tärkeä huomioida, että selonteon mukaan kuntaliitoksista aiheutuu lisäkustannuksia alussa – vaikkakaan uudistuksen tavoite ei ole eikä sen pidäkään olla puhtaasti taloudellinen. Sen sijaan kunnat haluavat yhdistymällä parantaa elinvoimaisuuttaan, tehostaa ja kehittää toimintaansa ja palvelujaan, lisätä alueen vetovoimaa sekä valmiutta ulkopuolella tapahtuviin muutoksiin. Hallinnosta tulee pidemmän päälle kevyempää, päällekkäisyyksiä voidaan pitkällä tähtäimellä välttää ja henkilöresursseja järjestellä uudelleen. Hiukan ongelmalliseksi saattaa muodostua viisi-vuotiskausi, jonka aikana irtisanomiset on kielletty. Tässä kehotamme kuitenkin mielikuvituksen käyttöön ja hyviin ratkaisuihin. Hyvänä esimerkkinä on Vöyri-Maksamaa, jossa päällekkäisten toimintojen osalta luotiin henkilöstöpooli. Poolissa oli aluksi 13 henkilöä. Aina jonkun lopettaessa tai vaihtaessa työtehtäviä, valittiin poolista tehtävään sopivin henkilö. Nyt vuoden kuluttua tässä poolissa on 1,5 henkilöä. Toimivia ratkaisuja on siis haluttaessa löydettävissä!

Yhtenä Paras-hanketta koskevana hallituksen päätavoitteena on sosiaali- ja terveyspalvelujen laadun ja saatavuu-den parantaminen. Palvelujen tulee olla tasa-arvoisesti saatavilla riippumatta sellaisista seikoista kuin asuinpaikka ja kieli. Selonteossa todetaan, että näiden tavoitteiden täyttämiseksi on luotu monia yhteistoiminta-alueita ja kuntayhtymiä. Joissakin kunnissa yhteistoiminta käynnistyi jo viime vuodenvaihteesta lukien, kun taas jotkut käynnistävät työn ensi vuonna tai vieläkin myöhemmin. Valitettavasti jo nyt on selvää, että joillakin alueilla lähipalvelut sijoitetaan entistä kauemmaksi ja palvelurakenteet käyvät yhä monimutkaisemmiksi, mistä saattaa pidemmän päälle koitua suuria ongelmia palveluiden käyttäjille. Ruotsalaisen eduskuntaryhmän mielestä tämä ongelma on nostettava esiin. Uudistuksen nimenomaisena tavoitteena oli parempien palvelujen tuottaminen eikä kuntalaisten palvelujen heiken-täminen!

Demokratianäkökulmasta uudet yhteistoiminta-alueet ja kuntayhtymät eivät ole ongelmattomia. Näitä toimielimiä ei valita vaaleilla vaan kunnat valitsevat edustajansa. Tämän vuoksi niin kuntalaiset kuin kuntapoliitikotkin pitävät niitä helposti epämääräisinä ja epädemokraattisina. Yksilö menettää mahdollisuutensa vaikuttaa siihen, mitä kunnassa tapahtuu. Ruotsalaisen eduskuntaryhmän mielestä erimuotoinen kunnallinen yhteistoiminta on tarpeen, mutta on-gelmallista on, että päättäjät vaikuttavat usein olevan kaukana yksittäisistä ihmisistä. Kuntayhtymistä ja yhteistoiminta-alueista ei saa tulla valtiota valtiossa. On tärkeää, että sosiaali- ja terveydenhuollon piirissä valmisteilla oleva uusi lainsäädäntö ei luo liian staattisia ja suuria väestöpohjia, ilman, että annetaan mahdollisuus luoda joustavia ratkaisu-ja, jotta turvattaisiin niin kielelliset palvelut kuin palveluiden saatavuus haja-asutusalueilla.

Palvelut on tuotettava lähellä ihmistä – hän tietää tarpeensa. Pakettiratkaisut ja yleistykset eivät toimi. Sen sijaan on tarkasteltava yksittäisen ihmisen tarpeita. Kukaan 85-vuotias ei tarvitse samanlaista palvelua kuin joku toinen, eikä kenelläkään ensisynnyttäjällä ole täsmälleen samoja tarpeita kuin jollakin toisella. On etsittävä ratkaisuja, joilla turvataan palvelut lähellä yksittäistä ihmistä ja joilla turvataan oikeus palveluihin omalla äidinkielellä sekä joilla tarjotaan vanhuksillemme mahdollisuus viettää vanhuuden syksy yhdessä. Tällä tavalla luomme korkealuokkaisia palveluja!

Pelottavana esimerkkinä erikoissairaanhoidon toimimattomuudesta on Tammisaaren synnytysosaston yllä oleva raskas lakkautusuhka. Siellä oli luotu ainutlaatuinen alueellinen yksikkö, jota nyt uhkaa lakkauttaminen. Näin sen vuoksi, että Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri haluaa "tehostaa" palvelujaan. Tehokkuus ja suurtuotanto eivät ole universaaleja ratkaisu – alueelliset ratkaisut voivat olla tehokkaita ja lähellä olevat palvelut on säilytettävä.

Ruotsalainen eduskuntaryhmä haluaa myös kiinnittää huomiota uudistuksen kielellisiin vaikutuksiin. Monissa tapauksissa toiminta on sujunut erinomaisesti, ja uudistuksen nimenomaisena tavoitteena oli, että kaksikielisyyttä ei saanut millään tavoin vaarantaa. Kaksikieliset kunnat ovat useimmiten päättäneet tehdä yhteistyötä toisten kaksikielisten kuntien kanssa ja yksikieliset yksikielisten kuntien kanssa. Liitokset tai yhteistoimintaratkaisut ovat monissa tapauksissa suosineet kielellisiä perusoikeuksia. Näin tapahtuu niissä tapauksissa, joissa suuremmat yksiköt vakauttavat ja vahvistavat kummankin kielen asemaa. Samanaikaisesti on kuitenkin ongelmia.

Emme voi vielä tehdä kattavaa arviota siitä, miten kielellisistä oikeuksista on tosiasiallisesti huolehdittu. Mutta selonteossa todetaan, että ruotsinkielisten palvelujen saatavuutta on jossakin määrin kritisoitu. Tiedämme, että muutos on ollut esimerkiksi Särkisalon kunnan kannalta dramaattinen. Kaksikielinen kunta sulautui Salon suurkuntaan, joka on ainoastaan suomenkielinen. Kaupunki on varannut erityisen määrärahan ruotsinkielisten palvelujen kehittämiseen. Mutta kuitenkin muutos on lain tasolla huomattava Särkisalon ruotsinkielisille. Heidän tilannettaan meidän on seurattava ja aktiivisesti parannettava. Sama koskee Myrskylän kuntaa, joka on yhteistoiminta-alueen osa Päijät-Hämeessä. Myrskylä on ainoa kaksikielinen kunta hallintokoneistossa, jossa on alle yksi prosentti ruotsinkielisiä. Tämä on tietysti ongelmallista, ja tällaisissa tapauksissa on toimittava sellaisten kestävien erityisratkaisujen aikaan-saamiseksi, joilla turvataan kielelliset oikeudet.

Kunta- ja palvelurakenneuudistusta ei voida arvioida tässä vaiheessa. Tuloksiin ja seurauksiin vaikuttaa se tosiasia, että uudistus on edelleen käynnissä. Perusteellisia arvioita kielellisistä oikeuksista, kunnallisesta itsehallinnosta, su-kupuolten välisestä tasa-arvosta ja henkilöstön asemasta voidaan tehdä vasta parin vuoden päästä. Tämän vuoksi meidän on oltava kärsivällisiä. Ruotsalaisen eduskuntaryhmän mielestä uusien rakenteiden on nyt annettava vakiin-tua. Yhteistoiminta-alueiden on saatava mahdollisuus tehostaa palvelujaan asukkaille, ja kuntien on saatava mahdollisuus totuttautua uuteen todellisuuteen! Tämän vuoksi Paras 2:lla ei ole mitään kiirettä. Selonteko osoittaa juuri tämän: nyt johtopäätösten tekeminen on liian aikaista – odottakaamme tuloksia ennen kuin päätämme miten jatkamme tästä eteenpäin!
 

Thomas Blomqvist piti ryhmäpuheenvuoron 24.11.2009

Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15