Nylund: Finansiera basväghållningen med trafikbränsleskatteintäkter

12.02.2010 kl. 13:10
-Intäkterna borde komma till nytta för statens absolut största och viktigaste förmögenhet som för tillfället tillåts förfalla i allt snabbare takt, anser Nylund.

 

– Vårt landsvägsnät omfattar omkring 78 000 kilometer och har ett värde kring 15 miljarder euro, ett värde som rasar för varje år som anslagen till väghållningen hålls på en otillräcklig nivå. Åren 2006-2009 har man ökat anslagen genom tilläggsbudgeter, en finansieringsmodell som är ohållbar med tanke på långsiktig, ekonomisk och adekvat planering framhåller riksdagsledamot Mats Nylund (SFP), medlem i riksdagens kommunikationsutskott.

– Enligt färska siffror är underfinansieringen av enbart basväghållningen 150-215 miljoner euro, och detta enbart för de belagda vägarna, poängterar Nylund och understryker att risken för stora problem med servicestandarden och trafiksäkerheten är överhängande.

– I statsbudgeten för 2010 räknas intäkterna för trafikbränslen uppgå till närmare 2,4 miljarder euro, tre fjärdedelar av energiskatteintäkterna, men sammanlagt bär staten in närmare 7 miljarder euro genom olika vägtrafikskatter och andra avgifter av skattenatur, påpekar Nylund och tillägger att basväghållningsanslagen inom bastrafikledshållningen endast är cirka 0,5 miljarder euro.
– Intäkterna borde komma till nytta för statens absolut största och viktigaste förmögenhet som för tillfället tillåts förfalla i allt snabbare takt, anser Nylund.

– Trafiknätet skapar grunden för regional livskraft och för social jämlikhet. Idag släpar den för Finlands nationalekonomi livsviktiga logistiken efter på grund av det otillräckliga och rent av farliga trafiknätet. Två tredjedelar av dödsolyckor i trafiken äger rum på våra undermåliga vägar, framhåller Nylund och för fram förslaget att finansiera basväghållningen med medel från trafikbränsleskatteintäkterna. Han har lämnat in ett skriftligt spörsmål till regeringen i frågan och svar kan väntas inom tre veckor.

Tilläggsinformation:
Mats Nylund, tel. 050-5122191

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15