Nylund: Finansiera basväghållningen med trafikbränsleskatteintäkter

12.02.2010 kl. 13:25
Två tredjedelar av dödsolyckor i trafiken äger rum på våra undermåliga vägar, framhåller Nylund och för fram förslaget att finansiera basväghållningen med medel från trafikbränsleskatteintäkterna. Han har lämnat in ett skriftligt spörsmål till regeringen i frågan och svar kan väntas inom tre veckor.

Pressmeddelande 12.02.2010
Publiceringsfritt: GENAST


– Vårt landsvägsnät omfattar omkring 78 000 kilometer och har ett värde kring 15 miljarder euro, ett värde som rasar för varje år som anslagen till väghållningen hålls på en otillräcklig nivå. Åren 2006-2009 har man ökat anslagen genom tilläggsbudgeter, en finansieringsmodell som är ohållbar med tanke på långsiktig, ekonomisk och adekvat planering framhåller riksdagsledamot Mats Nylund (SFP), medlem i riksdagens kommunikationsutskott.

– Enligt färska siffror är underfinansieringen av enbart basväghållningen 150-215 miljoner euro, och detta enbart för de belagda vägarna, poängterar Nylund och understryker att risken för stora problem med servicestandarden och trafiksäkerheten är överhängande.

– I statsbudgeten för 2010 räknas intäkterna för trafikbränslen uppgå till närmare 2,4 miljarder euro, tre fjärdedelar av energiskatteintäkterna, men sammanlagt bär staten in närmare 7 miljarder euro genom olika vägtrafikskatter och andra avgifter av skattenatur, påpekar Nylund och tillägger att basväghållningsanslagen inom bastrafikledshållningen endast är cirka 0,5 miljarder euro.
– Intäkterna borde komma till nytta för statens absolut största och viktigaste förmögenhet som för tillfället tillåts förfalla i allt snabbare takt, anser Nylund.

– Trafiknätet skapar grunden för regional livskraft och för social jämlikhet. Idag släpar den för Finlands nationalekonomi livsviktiga logistiken efter på grund av det otillräckliga och rent av farliga trafiknätet. Två tredjedelar av dödsolyckor i trafiken äger rum på våra undermåliga vägar, framhåller Nylund och för fram förslaget att finansiera basväghållningen med medel från trafikbränsleskatteintäkterna. Han har lämnat in ett skriftligt spörsmål till regeringen i frågan och svar kan väntas inom tre veckor.

Tilläggsinformation:
Mats Nylund, tel. 050-5122191

Bilaga: Skriftligt spörsmål: Tryggande av basväghållningen med medel från trafikbränsleskatten
 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00