Nylund vill ändra fastighetsskatten för vindkraftverk

16.04.2010 kl. 14:25
Riksdagsledamot Mats Nylund (SFP) har lämnat in en lagmotion där han vill att kommunerna ska få en större ekonomisk nytta av vindkraftsetableringarna.

 

Pressmeddelande
Fritt för publicering: GENAST!

Nylund vill ändra fastighetsskatten för vindkraftverk

Riksdagsledamot Mats Nylund (SFP) har lämnat in en lagmotion där han vill att kommunerna ska få en större ekonomisk nytta av vindkraftsetableringarna.

– Min åsikt är att samma fastighetsskatteprocentsats som tillämpas för övriga kraftverk, 2,85 pro-cent, också ska tillämpas på vindkraftverk med en nominell effekt på över 2 megavoltampere. I da-gens läge beskattas alla vindkraftverk under 10 megavoltampere enligt den allmänna fastighetsskat-ten, 0,5-1 procent. Jag anser att gränsen kan sänkas från 10 till 2 megavoltampere. Eftersom fastig-hetsskatten tillfaller kommunerna kan dessa skattemedel användas lokalt för att förstärka basservi-cen, betonar Nylund.

– En högre fastighetsskatt innebär förstås en kostnad för investeraren, konstaterar Nylund, men tillägger att skatten är så låg i förhållande till omsättningen att investeringsbenägenheten knappast påverkas alls av en höjning.

– Genom inmatningstariffer stimulerar statsmakten vindkraftsetableringar och jag ser det som rättvist att också lokalsamhället får del av satsningen. Eventuella olägenheter från vindkraften är lokala, och berör just de invånare där vindkraftverken är placerade, konstaterar Nylund.

För tilläggsinformation:
Mats Nylund tfn 050-512 21 91

 

 

LAGMOTION
om ändring av 3 kap. 14 § i fastighetsskattelagen
 

Till riksdagen


Byggandet av vindkraft börjar ta fart också i Finland, vilket är nödvändigt med tanke på att 38 % av energiförbrukningen i Finland bör komma från förnybara energiformer år 2020. Den här EU-målsättningen är juridiskt bindande för Finland och för att uppnå nivån måste produceringen av för-nybar energi ökas med över 30 terawattimmar. 

Bland andra åtgärder planerar regeringen ett system med inmatningstariffer, som är ett stöd till pro-ducenter av förnybar energi. Dessa åtgärder garanterar konsumenterna renare energi och säkerställer lönsamheten för produktionen av förnybar energi. Syftet med denna lagmotion är att säkra också de områden där vindkraftverken är placerade en långvarig ekonomisk nytta av vindkraften.

Enligt fastighetsskattelagen är skatteprocentsatsen för byggnader och konstruktioner som hör till ett kraftverk 2,85 %, och jag föreslår i denna lagmotion att denna skatteprocentsats ska tillämpas på vindkraftverk vilkas nominella effekt är över 2 megavoltampere. I dagens läge beskattas vindkraft-verk enligt den allmänna fastighetsskatten, som får ligga mellan 0,5 – 1 %, eftersom alla vindkraft-verks nominella effekt ligger under 10 megavoltampere. Genom att sänka på 10 MVA:s gränsen, som definierar när ett vindkraftverk är undantaget den särskilda fastighetsskatteprocentsatsen för vissa anläggningar, skulle största delen av de kommersiellt drivna vindkraftverken beskattas enligt den ovan nämnda särskilda fastighetsskatten.

Att vindkraftverks torn inklusive maskinrum är föremål för fastighetsbeskattning har slagits fast i rättspraxis, genom Högsta förvaltningsdomstolens avgörande 11.11.2004/2887. Eftersom fastig-hetsskatten tillfaller kommunerna, skulle dessa skattemedel användas lokalt, till exempel för att för-stärka basservicen.

En högre fastighetsskatt innebär en kostnad för investeraren. Med tanke på den tilltänkta inmat-ningstariffen torde investeringsbenägenheten ändå inte påverkas av en höjning av fastighetsskatten. Att säkra en lokal kompensation för vindkraften ser jag som mer än rättvist eftersom också olägen-heterna från vindkraften är lokala, och berör just de invånare där vindkraftverken är placerade.

Med stöd av det ovan anförda föreslår jag
att riksdagen godkänner följande lagförslag:

Lag
om ändring av 3 kap. 14 § i fastighetsskattelagen
I enlighet med riksdagens beslut ändras i fastighetsskattelagen av den 20 juli 1992 (654/1992) 3 kap. 14 § 2 mom., sådant det lyder i lag 1131/2005, som följer:

3 kap.
Skattens belopp och värdering av fastighet
14 §
Skatteprocentsatsen för vissa anläggningar
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

På vattenkraftverk vilkas nominella effekt är högst 10 megavoltampere samt på vindkraftverk vilkas nominella effekt är högst 2 megavoltampere tillämpas dock den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Denna lag träder i kraft den 1 januari 2011.


Helsingfors den 16 april 2010
Mats Nylund /sv

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets meddelande om regeringsprogrammet

"Finland tillhör alla, oberoende av bostadsort, livssituation, modersmål eller etnisk bakgrund. Medborgarna skall garanteras rätten att påverka samt delta och vara delaktiga i beslutsfattandet". Denna markering i inledningen av regeringsprogrammet är viktig – och en stor utmaning för regeringen. Men det är också viktigt att säga ut att detta är regeringens vilja. Svenska riksdagsgruppen är mycket nöjd över det regeringsprogram som de fyra regeringspartierna har enats om under Matti Vanhanens ledning.
24.04.2007 kl. 15:30

Interpellation om klimatförändringen och tryggande av energiförsörjningen

Det är mycket bra att Samlingspartiet visar intresse för den pågående och skrämmande klimatförändringen. Klimatförändringen har pågått i decennier. Samlingspartiet väljer nu att kraftigt kritisera regeringen för dess miljöpolitik då det återstår fyra arbetsveckor av denna regeringsperiod. Det kan jag inte klassa som annat än blott valpolitik.
17.01.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om Finlands EU-ordförandeskap

Låt mig komma med ett frankt påstående: 2006 var året då federalismen tog några ordentliga steg framåt i det finländska EU-tänkandet. Detta av två orsaker: Europaparlamentet visade sig vara en fungerande institution och parlamentet bidrog kraftigt till att göra beslutsprocessen i EU till en tydlig politisk process- vilket också statsminister Vanhanen konstaterat i Bryssel i anslutning till servicedirektivet. Det var parlamentet och de politiska rörelserna i Europa som hade initiativet. Och det finländska ordförandeskapet hade ett gott samarbete med Europaparlamentet och tack vare det kunde många viktiga frågor inom EG-samarbetet ros i hamn.
11.01.2007 kl. 00:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2007

Jag vill börja med att tacka finansministern och mina kollegor för en enkel och snabb process i att nå en överenskommelse om riksdagens ändringar i budgetboken. Men jag vill ändå ägna lite tid åt att analysera hur riksdagen använder sin budgetmakt.
13.12.2006 kl. 00:00

Interpellation om bättre villkor för kvinnor i arbetslivet

Interpellanterna lyfter upp ett tema som sysselsatt flera generationer och som fortfarande är ett delvis olöst problem, det vill säga att skapa en större jämställdhet inom arbetslivet. Oppositionen påminner om att regeringen lovat befrämja jämställdheten genom ett program med målsättningen att få bort omotiverade löneskillnader.
30.11.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om alkoholpolitiken

Oppositionen skall ha ett erkännande för en saklig och välformulerad interpellationstext. Här behövs inga teoriska och känsloladdade reaktioner. Problemet är tillräckligt allvarligt ändå.
23.11.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om barnfamiljernas situation

Det är aningen svårt att lista ut vilken samhällsgrupp oppositionen anser att regeringen har misskött mest. För fyra veckor sedan var det studenterna, för tre veckor sedan var det pensionärerna och idag är det då barnfamiljerna som lider mest.
11.10.2006 kl. 00:00