Gruppanförande 19.5

20.05.2010 kl. 14:30
Gruppanförande om statsrådets redogörelse om kulturens framtid

Kultur är inte extra lyx i livet, utan en del av vår basföda.

Det sägs att intelligensen är det som skiljer människan från andra däggdjur. Men då vi ser hur människan far fram med natur och miljö och hur hon med hjälp av avancerad kärnvapenteknologi, kemiska och biologiska vapen bäddar för att kunna utrota sig själv, kan man ifrågasätta den tesen.

Däremot kan man hävda att kultur – i motsats till instinkter – är det som skiljer människan från andra arter. Kultur är det som förädlar människan till något mer än en art bland andra.

Många människor associerar begreppet kultur med konstutställningar för finsmakare, dyra operaföreställningar och violinkonserter i kyrkor. "Jag är inte intresserad av kultur", kan man ibland höra någon säga, "varför ska jag då vara med och betala för den?".

Då kan man lämpligen ställa några testfrågor: Lyssnar du aldrig på musik ens i radio? Läser du aldrig en bok – inte ens en tidning? Ser du aldrig på tv? Tittar du aldrig på byggnader när du är på resa? Har du aldrig varit på sommarfest? Har du aldrig varit på ett bröllop eller en begravning? Använder du aldrig kläder? Äter och dricker du ingenting?

Om svaret på en enda av dessa frågor är "jovisst", ja då utövar människan ifråga kultur – kanske utan att tänka på det. Det är så vi bör se kulturens plats i vårt samhälle.

Mångfald är ett av honnörsorden i regeringens redogörelse, och väl så. När vi just från överraskande håll har hört att man bör leva "maassa maan tavalla", är det skäl att påminna om några enkla fakta om våra seder, vårt "sätt".

Finland har så länge landet existerat varit multikulturellt. Ursprungsbefolkningen, samerna, har alltid haft sin egen kultur – i dag tyvärr delvis illa trängd. Finlandssvenskarna har alltid bidragit med egna kulturtraditioner västerifrån och byggt en bro mellan Finland och det övriga Norden, särskilt Sverige. Tyvärr är den ömsesidigt bristande kunskapen om svensk och finsk kultur i Finland utbredd.

Och visst är kulturskillnaderna stora också inom den finska majoritetsbefolkningen, eller inbillar sig någon att tavastlänningar, österbottningar, savolaxare och karelare har en och samma homogena kultur, samma seder, samma "sätt" att leva?

Finland har också länge haft en judisk befolkning, liksom romer. Tack vare tatarerna uppges den islamiska begravningsplatsen på Sandudd i Helsingfors vara den äldsta i sitt slag i Europa. Och där ligger den invid den judiska, den ortodoxa och den lutheranska. Den ortodoxa kyrkan har alltid varit stark i Finland och både den och den katolska kyrkan har stärkts av de senaste decenniernas invandring.

Men det är alltså inte denna sentida invandring som har gjort Finland multikulturellt. Ta bara Viborg, staden som gick förlorad i kriget. Den var Finlands mest internationella stad, där fem språk talades sida vid sida: finska, svenska, ryska, tyska och franska. Viborg gick förlorat, men mångfalden har funnits i alla tider och den lever kvar. Dagens Finland har inte uppstått i ett vakuum, utan i ständig växelverkan med omvärlden, också kulturellt.

Ta ännu matkulturen som ett exempel, nu då även den har getts plats i redogörelsen. Vi har inte en enda matkultur i Finland, hur vi än säger oss värna om nationella mattraditioner. Men kanske våra barn inte längre vet att pizzan ursprungligen är syditaliensk, hamburgarna först introducerades av tyska immigranter i USA och att kebab är en rätt från Mellanöstern?

Alla äter inte längre varje dag karelska piroger på korn, kalakukko med kålrot eller mujkor, strömming och karelsk stek med lingonsylt, dricker inte surmjölk och äter inte rågbröd med smör till, och äter inte memma eller hjortron som efterrätt. Vi har i stället, i sund växelverkan med omvärlden, tagit intryck av andra matkulturer.

På samma sätt är och bör vi vara multikulturella också på alla andra områden av mänsklig kultur. Vi har olika musiksmaker som lever sida vid sida, vi läser inte alla samma böcker, vi ser på olika filmer och tv-program, vi klär oss olika, vi går i olika kyrkor. Varför är det så känsligt att de senaste decenniernas invandring delvis fört med sig nya kulturinslag, vid sidan av alla de gamla? Mångfald är en styrka, inte en svaghet. Växelverkan mellan kulturer ökar förståelsen mellan befolkningsgrupper.

Mångfald skapar i sin tur de rätta förutsättningarna för nyskapande, kreativitet. Det säger sig självt att det är lättare att hitta nya idéer och kombinationer om man kan ösa ur olika brunnar i stället för ur bara en. Det gäller inte bara nationellt, utan också på kommunal nivå. Kreativa kommuner kännetecknas av ett aktivt kulturliv, och urbana regioner stärker lätt sin ställning i konkurrensen om skapande människor.

Svenska riksdagsgruppen välkomnar att kulturpolitikens status höjs, genom ett särskilt politikprogram som engagerar inte bara det ministerium som numera bär ordet kultur i sitt namn, utan alla samhällssektorer. Kulturen bör genomsyra allt.

Kulturens skapande kraft kommer till sin rätt bara om kulturen tillåts bli en ledstjärna också i den ekonomiska verksamheten, i den sociala välfärden och omsorgen om hälsan, i miljövården och i all samhällsplanering. En lycklig människa är friskare än en olycklig, och kulturnjutningar bidrar på ett avgörande sätt till att bringa lycka och därmed välfärd.

Och då talar vi inte bara om den chans som 314.755 finländare nyligen utnyttjade att få se den unika Picasso-utställningen på Ateneum – finländskt rekord i sig. Nej, vi talar också om rätten för barnen att redan i dagvård och skola mer än nu få stifta bekantskap med konst och kultur i alla dess former. Vi talar om Finlands framstående biblioteksväsen, som ger var och en möjlighet att gratis få läsa vad den vill, och som enligt redogörelsen ska förädlas vidare. Vi talar om Rundradions så centrala samhällsuppgift som bildare och underhållare, som kulturbärare. Vi talar om de folkdansföreningar och gammeldanstillställningar som håller humöret uppe bland våra åldringar – och samtidigt ger motion som är så viktig för hälsan. Vi talar om kulturen också som sysselsättare.

Gränsen mellan så kallad elitkultur och så kallad folklig kultur är inte huggen i sten utan är snarare som ett streck någon försöker dra upp i vatten. Det som är vardagsmat för någon är fest för en annan. Musikkännarna kan säkert med lätthet förklara skillnaden mellan spelmännens fiolmusik och symfoniorkestrars violininslag, men har inte mästerspelmannen Konsta Jylhäs Vaiennut viulu redan blivit en del av vår nationella tonskatt? Är publiksuccén med opera på bryggan i Öja hög- eller lågkultur? Det är rätt och slätt kultur.

Förr om åren var det på modet att fördöma att kulturens finansiering delvis är beroende av intäkter från spel och dobbel. Visst ska kulturen finansieras över statsbudgeten, på samma sätt som annan livsviktig samhällsverksamhet såsom sjukvård och försvar, resonerades det.

Lågkonjunkturerna har emellertid lärt både kulturfolk och politiker en läxa: Det är ett faktum att tips- och penningautomatmedel har burit många kulturformer genom ekonomiskt sämre tider. I sådana tider avtar nämligen ingalunda spelandet, snarare tvärtom.

Årets första tilläggsbudget gav ett konkret exempel på fördelarna med den alternativa finansieringsformen: medel ur penningautomatfonden kunde användas till att sysselsätta tusentals unga denna sommar inom kultur och idrott.

Svenska riksdagsgruppen är glad över att det är vår minister Stefan Wallin som sitter vid kulturpolitikens roder nu då undervisningsministeriets namn äntligen ändrades för att motsvara verkligheten och då ministeriet med denna kulturpolitiska redogörelse lever upp till sitt nya namn. Samtidigt är vi stolta över att vår migrationsminister Astrid Thors blivit en symbol för kampen för mångfald, mot enfald.
 

Håkan Nordman höll gruppanförandet 19.5.2010

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15