Skriftligt spörsmål om förbättrandet av sjöfartens konkurrenskraft

02.06.2010 kl. 16:35

PRESSMEDDELANDE: Nauclér lämnade in ett skriftligt spörsmål om förbättrandet av den finländska sjöfartens konkurrenskraft

Ålands riksdagsledamot Elisabeth Nauclér har lämnat in ett skriftligt spörsmål om att förbättra den finländska sjöfartens konkurrenskraft. I spörsmålet påminner hon regeringen om att det i regeringsprogrammet från 2007 sägs "Den finländska sjöfartens konkurrenskraft förbättras så att den ligger på samma nivå som i de viktigaste konkurrentländerna med hjälp av de stödformer som tillåts av EU och genom en revidering av beskattningen av rederier. Tonnageskattelagstiftningen revideras så att den skall bli konkurrenskraftig. Ibruktagandet av generella avsättningar utreds. Målet för havspolitiken är att trygga en positiv utveckling av den finska handelsflottan, sysselsättningen av finländska sjöfarare samt försörjningsberedskapen."

Nu har tonnageskattelagen reviderats, men flera viktiga finländska rederier har blivit utanför tonnageskatteregimen och därför är en utredning om generella fartygsanskaffningsreserveringar viktig. Nauclér ställer regeringen frågan om vad de har för avsikt att göra för att se till att den i regeringsprogrammet utlovade utredningen genomförs. Svar på spörsmålet kan förväntas omkring midsommar.

Nedan återges det skriftliga spörsmålet.

 

SKRIFTLIGT SPÖRSMÅL

Om förbättrandet av den finländska sjöfartens konkurrenskraft

Till riksdagens talman

Under åren 1981-1998 fanns ett system för fartygsanskaffningsreserveringar i stöd av lagen om skattelättnader för sjöfarten. Det var ett fungerande system som möjliggjorde nyanskaffningar av fartyg och ledde till en föryngring av tonnaget i Finland.

Fartygsanskaffningsreserveringen var inte till sin natur en skattelättnad eller ett slutgiltigt skattestöd, utan en periodiceringsregel.

I nu gällande regeringsprogram sägs "Den finländska sjöfartens konkurrenskraft förbättras så att den ligger på samma nivå som i de viktigaste konkurrentländerna med hjälp av de stödformer som tillåts av EU och genom en revidering av beskattningen av rederier. Tonnageskattelagstiftningen revideras så att den skall bli konkurrenskraftig. Ibruktagandet av generella avsättningar utreds. Målet för havspolitiken är att trygga en positiv utveckling av den finska handelsflottan, sysselsättningen av finländska sjöfarare samt försörjningsberedskapen."

Tonnageskattelagen har nu reviderats och granskas för närvarande av EU-kommissionen. Den reviderade tonnageskattelagen uppfyller tveklöst regeringsprogrammets utfästelser vad gäller lastfartygsrederierna.

Redan under beredningen av tonnageskattelagrevideringen visste man emellertid att ett antal viktiga finländska rederier inte kommer att kunna ansluta sig till den nya tonnageskatteregimen. På grund av detta och med tanke på vikten av en välfungerande företagsbeskattning i landet är regeringsprogrammets utfästelse om en utredning om generella reserveringar av stor betydelse.

Med hänvisning till det som anförs ovan får jag i den ordning 27 § riksdagens arbetsordning föreskriver ställa följande spörsmål till den minister som saken gäller:

Vad ämnar regeringen göra för att se till att den i regeringsprogrammet utlovade utredningen genomförs?

Helsingfors den 25 maj 2010

Elisabeth Nauclér

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15