Förlängd tid att sköta glesbygdens avloppsvatten

06.10.2010 kl. 13:35

Avloppsvattenförordningen och miljöskyddslagens paragrafer som hör ihop med denna utfärdades redan år 2003 hade, och har, till syfte att minska glesbygdens belastning på miljön. Av fosforutsläppen stod och står glesbygden nämligen för den näst högsta andelen efter jordbruket. Också kväveutsläpp belastar de lokala vattendragen. Dessutom kan gamla tiders avloppslösningar förorsaka en del lokala olägenheter såsom lukt och nedsmutsning nära de tidigare ledningarnas utlopp.

Nedsmutsning är alltid ett problem som skall tas på allvar och vi behöver minska våra utsläpp – sedan finns det många olika vägar för att nå dit. Det tidigare regelverket var inte perfekt till alla delar och vissa olägenheter kommer att korrigeras under hösten. Miljöminister Paula Lehtomäki har kommit med ett förslag som för det första innebär att övergångstiden förlängs med två år. Detta gäller alla och det innebär alltså att hushållen, istället för att tvingas ha en färdig avloppslösning i slutet av år 2013, nu har tid på sig till slutet av år 2015 att få sina avloppssystem i skick.

Dessutom kommer vissa undantag att göras från kravet på nya avloppslösningar för alla glesbygdens fastighetsägare. Har man fyllt 68 år innan lagen träder ikraft, i klartext har man fyllt 68 under år 2010, då befrias man från skyldigheten att installera ett nytt avloppssystem. Detsamma gäller om man bor på ett sådant område som enligt planerna skall få kommunalt avloppsnät. Något som också gäller alla fastighetsägare är att man kan senarelägga förbättringsåtgärderna med fyra år genom en motiverad anmälan till kommunen. Det betyder alltså att man i praktiken får extra tid på sig fram till slutet av år 2019. Det innebär 9 år till från och med detta år, alltså sammanlagt 16 år – och under den tiden kan det inte vara omöjligt att uppfylla de krav som lagen ställer.

En annan, mycket välkommen nyhet är att vissa grupper kan befrias från kraven för fem år i taget. Detta gäller om kraven i lagen och i förordningen bedöms som oskäliga för fastighetsinnehavaren och om belastningen på miljön kan anses vara ringa. Långvarig arbetslöshet eller sjukdom eller något annat med dessa jämförbart socialt betalningshinder är orsaker som berättigar till uppskov. Detta för att ingen skall försättas i en alltför svår ekonomisk situation till följd av de krav som lagen uppställer. Undantagen beviljas efter ansökan till kommunens miljövårdsmyndighet.

Kristdemokraterna, Vänsterförbundet och Sannfinländarna planerar en interpellation gällande glesbygdens avloppsnät. Socialdemokraterna har hittills valt att inte vara med i och med att man ändå får diskutera saken när lagen kommer upp i riksdagen. Lagen kommer givetvis att vara föremål för debatt i riksdagen, men föresatserna är goda. Att vi bör ta hand om vår miljö är något som också oppositionen borde vara eniga i. Därmed återstår frågan om varför man interpellerar i denna fråga.

 

 

Ulla-Maj Wideroos

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00